Hyundai IONIQ Forum banner
62K views 38 replies 23 participants last post by  erewhon  
#1 ·
Weet iemand waar de voorkeurspunten voor het opkrikken (optillen) van de Ioniq 5 zich bevinden? Ik wissel de banden altijd zelf en kan dit niet in de handleiding vinden. Ik weet dat het vooral belangrijk is om niet op plaatsen te tillen die de batterij of andere structuren van een elektrisch voertuig kunnen beschadigen.

#28 ·
Dat is een goed punt. Ik heb deze info ook nodig. Ik weet dat Tesla rubberen hefblokken verkoopt voor de krikpunten, zodat de onderkant niet beschadigd raakt. Ik hoop dat Hyundai dit ook heeft.

Vloerhefblokken met een kanaal zijn op internet te vinden. Degene die ik vond, heeft magneten om hem op zijn plaats te houden. Ik heb er felgekleurde tape aan toegevoegd om me eraan te herinneren hem te verwijderen voordat ik ga rijden.

#4 ·
Om de een of andere reden staat het niet in de handleiding, waarschijnlijk omdat er geen reserveband is om te verwisselen. Het is me gelukt om online een document te vinden dat de krikpunten op de normale plaatsen in de buurt van de wielkasten liet zien. Als je onder de auto in die gebieden kijkt, kun je de kriklocaties zien die met twee ribben zijn gemarkeerd, zoals bij andere auto's.

#5 · (Edited)
Nog geen eigenaar, dus ik kan het niet zeggen. Maar ik doe ook mijn eigen routine-onderhoud, dus dit is een zorg. Over het algemeen til ik bij het wisselen van banden in het midden van de voor- of achterkant op. Tesla vermeldt geen krikpunten zoals deze. Ik heb gelezen dat hun mobiele serviceteams gewoon een van de krikpunten aan een kant gebruiken om beide wielen aan die kant op te tillen en één kant tegelijk te verwisselen.

Misschien heeft de 5 ook geen centrale krikpunten aan de uiteinden? Ik weet niet zeker waarom EV's geen krikpunten zoals die zouden kunnen hebben. Dragen ze hun ophangingen niet op subframes zoals de meeste ICEV's?

Wat betreft de zijdelingse krikpunten, die moeten behoorlijk opvallend gemarkeerd zijn. Elke bandenwinkel moet de juiste plek voor hun hefplateaus kunnen vinden zonder erover na te hoeven denken.

#10 ·
Ik wil graag weten of het oké is om de Ioniq5 per hoek op te krikken om bijvoorbeeld winterbanden te monteren? Het lijkt erop dat dit stress op het batterijcompartiment zou kunnen veroorzaken.

Er wordt geen krik meegeleverd. En er wordt niet vermeld of er een krik in de handleiding gebruikt mag worden. De enige afbeelding die wordt getoond, zijn 4 hefpunten en een afbeelding van een hefinrichting die, zoals we nu weten, het hele voertuig optilt.

#11 ·
Ik wil graag weten of het oké is om de Ioniq5 per hoek op te krikken om bijvoorbeeld winterbanden te monteren? Het lijkt erop dat dit stress op het batterijcompartiment zou kunnen veroorzaken.

Er wordt geen krik meegeleverd. en er wordt in de handleiding niet vermeld of er een krik gebruikt moet worden. De enige afbeelding die wordt getoond, zijn 4 hefpunten en een afbeelding van een hefinrichting die, zoals we nu weten, het hele voertuig optilt.
Ik heb het gedaan met 1 hoek tegelijk, waar ik me meer zorgen over maakte, was het gewicht van deze auto van 4700 pond en de capaciteit van mijn hydraulische krik.
Ik heb mijn oude 2 ton hydraulische krik gebruikt en hij had geen problemen met het opkrikken van alle hoeken van de auto.

Wees niet bang voor de batterij (krik gewoon niet eronder of natuurlijk) en gebruik de normale krikplaats. Ze hebben een veiligheidsruimteperimeter rond de batterij gemaakt en een frame voor deze batterij toegevoegd om de stijfheid te vergroten voor het toevoegen van bescherming bij een botsing naast het chassis van de auto.

#15 ·
Persoonlijk zou ik er de voorkeur aan geven om één hele kant op te tillen op de twee krikpunten, maar het zou goed moeten zijn om één band per keer te doen.
Misschien haal ik gewoon een tweede hydraulische krik en doe ik het zoals je zegt om één kant op te tillen.

Hoe zit het met het optillen van de draagarm of as, net genoeg om het wiel van de grond te krijgen zonder het voertuig op te tillen?

#13 ·
Als u zich zorgen maakt over het pletten van de knijpflenzen, kunt u de rubberen pads kopen met een gegroefde sleuf die u op de hydraulische krik kunt plaatsen, de pad past rond de knijplasflenzen en oefent er geen druk op uit. Of u kunt een rubberen hockeypuck gebruiken en een rechte groef van 1/4" in het midden van de puck snijden/slijpen.

Attachments

#20 ·
Weet iemand waar de voorkeurspunten voor het opkrikken (optillen) van de Ioniq 5 zich bevinden? Ik wissel de banden altijd zelf en kan dit niet in de handleiding vinden. Ik weet dat het vooral belangrijk is om niet op plaatsen te tillen die de batterij of andere structuren van een elektrisch voertuig kunnen beschadigen.
Image

Je kunt de mogelijke krikpunten zien in deze video van Monroe.

Attachments

#23 ·
Volgens de handleiding mag u de banden niet roteren door één hoek of één kant tegelijk op te tillen. De handleiding zegt dat u de voorbanden (zijden) moet verwisselen wanneer u ze naar achteren verplaatst. U hebt vier kriksteunen (of blokken) nodig om het zelf te doen zonder een volledig hefsysteem voor voertuigen.

#24 ·
Volgens de handleiding mag je de banden niet roteren door één hoek of één kant tegelijk op te tillen. Het diagram in de handleiding zegt dat je de voorbanden (kanten) moet verwisselen als je ze naar achteren verplaatst. Je hebt vier kriksteunen (of blokken) nodig om het zelf te doen zonder een volledig hefsysteem voor voertuigen.
Ik begrijp niet wat het probleem is om één hoek of één kant op te tillen? Zal het de batterij beschadigen? Is het verboden om één kant op te tillen?

#27 ·
Ik heb geen Quick Jack gebruikt, maar ik ken iemand die er een heeft gekocht en er erg blij mee is. Ik denk dat het veilig zou zijn als het goed wordt gebruikt. De I5 is een zware auto. Ze maken een paar verschillende lengtes van de lift, afhankelijk van de afstand tussen de hefpunten voor en achter.

#30 ·
Weet iemand of QuickJack autoliften of iets dergelijks veilig zijn? Ik wil ze gebruiken om banden te wisselen en andere dingen te doen, maar mijn vrouw vindt ze er gevaarlijk uitzien.
Ik heb een Quick Jack die ik al 3 jaar gebruik om onze 2020 Corvette op te tillen. Hij is ZEER veilig en stabiel. ECHTER, de QJ lift die ik heb is geschikt voor 5000 pond en dat komt erg dicht in de buurt van het gewicht van onze I5. Ik ben er zeker van dat er een veiligheidsfactor in zit, dus het zou OK zijn, maar ik zou er toch een set assteunen onder zetten, als ik er op enigerlei wijze onder zou moeten komen. Banden wisselen zou voor mij geen probleem zijn.

Ik heb het nog niet geprobeerd op te tillen. Allereerst zou ik een andere set van 4 krikpucks nodig hebben met de zaagsnede in het midden, aangezien onze Corvette platte ronde pucks gebruikt. Ik zal waarschijnlijk een set nieuwe pucks kopen om het rijden naar de dealer alleen voor het wisselen van banden te besparen.

Hier is onze Vette op de lift. Hij tilt hem 21" op. De nieuwere liften zijn 24" hoog ...... de mijne heeft een maximale hefafstand van 66" van voor naar achter. Ik moet de I5 gaan meten om te zien of de hefgebieden zich binnen die afstand bevinden.

Image

• Like
Reactions: YatYas
#32 · (Edited)
Er is wat gekletst over het opkrikken van de I5 en EV's in het algemeen, in een andere thread. De moeite waard om te bekijken, heeft ook links naar een EV-specifieke QuickJack die is ontworpen voor Tesla's, misschien geschikt voor ons hier?
Front bumper removal - look here if you need advice!

en het speciaal lange en sterke item zelf:
6000ELX

Ik ben dol op de tip over het gebruik van hockeypucks en het bewerken van sleuven om je eigen goedkope maar sterke pads te maken - ik denk dat dat perfect zal zijn voor mijn Ioniq 38!

#33 ·
Ik ben dol op de tip over het gebruik van een hockeypuck en een bewerkingsgleuf om je eigen goedkope maar sterke pads te maken - ik denk dat dat perfect zal zijn voor mijn Ioniq 38!
Ik til mijn bestelwagen en de HI5 van mijn vrouw op met een set QuickJacks. Ze werken goed, maar eerlijk gezegd zijn ze vervelend om op te zetten en te gebruiken.

Echter: GEBRUIK GEEN RUBBEREN KNELNAADADAPTERS!

Ja, dat geldt ook voor zelfgemaakte hockeypuck-types. Ze zijn prima voor een snel op/neer zoals het roteren van banden. Helaas, als je een probleem ontdekt en de auto daar dagen/weken moet laten staan terwijl de onderdelen binnenkomen, zal het rubber geleidelijk kruipen, dan splijten en dan de auto laten vallen. Ik heb twee verschillende sets rubber/plastic knelnaadadapters gehad die dit deden, waarvan één de officiële set van het bedrijf QuickJack was. Ik gebruik nu een set aluminium knelnaadadapters die tot nu toe duurzaam zijn geweest.

#34 ·
Williaty........ Heb je een link naar WELKE pucks je gebruikt? Zo niet, wat is dan de breedte en diepte van de sleuf die nodig is op de puck om een goede pasvorm te krijgen? Ik zou niet willen gokken en een set willen krijgen die niet diep genoeg is, of niet breed genoeg om over de knelnaad te passen.

#35 ·
Williaty........ heeft u een link naar WELKE pucks u gebruikt? Zo niet, wat is dan de breedte en diepte van de sleuf die nodig is op de puck om een goede pasvorm te krijgen? Ik zou niet willen gokken en een set willen krijgen die niet diep genoeg is, of niet breed genoeg om over de knelnaad te passen.
Ik gebruik deze op zowel de HI5 als een Ford Transit Connect

#36 ·
Bedankt! Ik keek net naar precies dezelfde, maar wist niet of de breedte van de sleuf en de diepte van de sleuf geschikt waren voor deze I5..... Ik neem aan dat het goed past???

#37 ·
Bedankt! Ik was net naar precies dezelfde aan het kijken, maar wist niet of de breedte van de sleuf en de diepte van de sleuf geschikt waren voor deze I5..... Ik neem aan dat het goed past???
Breedte is goed. Diepte is prima. FWIW, sprekend uit ervaring van het hebben van een autowerkplaats gedurende een decennium en gezien wat elke andere werkplaats in de omgeving, inclusief de dealers, doet, wanneer uw auto niet in uw eigen handen is, ondersteunt iedereen hem van de knelnaad af, niet van het gebied naast de knelnaad. Iedereen gebruikt platte pads op werkplaatsliften. Ik heb er nog nooit schade door gezien (vandaar dat ik het vroeger ook wilde doen). Begrijp me niet verkeerd, ik heb absoluut gezien dat knelnaad beschadigd is geraakt door het opkrikken/ondersteunen, maar het was altijd van de vriend-van-de-zus-van-de-neef-van-de-vriend-bubba die iets ECHT doms deed, zoals het gebruik van een fleskrik (klein contactoppervlak) of het proberen te ondersteunen van een knelnaad op een assteun. Dus voor mij maakt het niet uit of een knelnaadadapter de belasting draagt op de onderkant van de sleuf of op de bovenkant van de pad. Wat ik niet wil zien, is iets dat alle kracht lokaliseert op een kleine plek of zoiets als een platte stalen pad waar de knelnaad geen extra stabiliteit krijgt en kan instorten.

Op die markeringen zijn de aluminium adapters die ik heb gelinkt prima.

#39 · (Edited)
Waar zetten mensen de kriksteunen neer als je de krik op de krikpunten plaatst?
Ik gebruik de "jackrod" van AGM products.
zie == > Jack Rod

Dit is de jackrod:
Image

Dit is de jackrod die wordt gebruikt met een vloerkrik:
Image

Ik gebruik de vloerkrik om mijn Ioniq 5 op te tillen, plaats dan de jackrod en laat ten slotte de vloerkrik zakken zodat deze op de jackrod rust. Het geheel wordt in feite een kriksteun.

Zeer veilig en je hebt maar één enkel hefpunt nodig. Ik heb het thuis gebruikt voor een routinematige bandenwissel en het werkt erg goed.

(Ik heb ook een reservewiel, wat enorm helpt bij de rotatie!)