Hyundai IONIQ Forum banner

Ioniq 5 achterklep rammelt (uiterst irritant)

1 reading
19K views 53 replies 28 participants last post by  KTcar  
#1 ·
Na ongeveer 2.000 mijl rammelt mijn achterklep over de kleinste hobbels. Nee, het zijn niet de veiligheidsgordels. Nee, het is geen rommel onder de vloeren. Nee, het zijn niet de deurpanelen. Ja, ik kan duidelijk zien dat de achterklep beweegt wanneer de auto over hobbels gaat. Dit is absoluut BS voor hoeveel ik voor deze auto heb betaald. Ik heb geprobeerd de verstelbare bump stops aan te passen, maar dat helpt nauwelijks. Bovendien zitten die bump stops al los, waarbij de rubberen pakking eraf valt. Deze achterkleptechniek is troep. Hyundai-dealers doen alsof ze het niet horen... reageer alsjeblieft als je hetzelfde probleem hebt en of het is opgelost (zo ja, hoe?).

#4 ·
Ik merkte vandaag dat mijn achterklep rammelde tijdens het navigeren op een parkeerplaats. Het zijn niet de kleine bumpers. Ik opende de elektrisch bediende achterklep en wiebelde hem op en neer en er komt geluid uit de linker veer. Ik heb een video gepost op een Facebook-groep en iemand reageerde en had hetzelfde probleem op dit forum en vond/bedacht een oplossing.

Dus controleer en wiebel je deur op en neer en kijk of de veer piept, zo ja, bekijk dan de thread: Dag 1 - een bloederige rammel

#6 ·
Ik merkte vandaag dat mijn achterklep rammelde tijdens het navigeren op een parkeerplaats. Het zijn niet de kleine bumpers. Ik opende de elektrisch bediende achterklep en wiebelde hem op en neer en er komt geluid uit de linker strut. Ik plaatste een video in een Facebook-groep en iemand reageerde en had hetzelfde probleem op dit forum en vond/bedacht een oplossing.

Dus controleer en wiebel je deur op en neer en kijk of de strut piept, zo ja, bekijk dan de thread: Dag 1 - een bloederige rammel
Ja, dat is me ook opgevallen. Het is een losse strut aan de bestuurderskant voor mij. Ik ga het eind van de maand bij de dealer laten controleren

#7 ·
Ik ben niet zeker van de Amerikaanse modellen, maar in het VK is er een garantiereparatie voor een rammelende achterklep. De mijne gaat morgen naar binnen om wat ringen te laten monteren om het probleem (hopelijk) te verhelpen.

Geef uw dealer een seintje om te zien of ze een bericht van Hyundai hebben gehad.

#8 ·
Ik ben niet zeker van de Amerikaanse modellen, maar in het VK is er een garantie-reparatie voor een rammelende achterklep. De mijne gaat morgen naar binnen om wat ringen te laten monteren om het probleem (hopelijk) te verhelpen.

Geef je dealer een seintje om te zien of ze een bericht van Hyundai hebben gehad.
De mijne is al gedaan, heeft geholpen, maar het probleem niet opgelost, een van de stutten is ook kapot, dus hopelijk helpt dat!

#10 ·
Na ongeveer 2.000 mijl rammelt mijn achterklep over de kleinste hobbels. Nee, het zijn niet de veiligheidsgordels. Nee, het is geen rommel onder de vloeren. Nee, het zijn niet de deurpanelen. Ja, ik kan duidelijk zien dat de achterklep beweegt als de auto over hobbels gaat. Dit is absoluut BS voor hoeveel ik voor deze auto heb betaald. Ik heb geprobeerd de verstelbare bumpstops aan te passen, maar dat helpt nauwelijks. Bovendien zitten die bumpstops al los, waarbij de rubberen pakking eraf valt. Deze achterkleptechniek is troep. Hyundai-dealers doen alsof ze het niet horen... reageer alsjeblieft als je hetzelfde probleem hebt en of het is opgelost (zo ja, hoe??)
Ik had hetzelfde probleem aan de linkerkant. Ik heb 1 dikke ring achter elke schroef geplaatst en 99% van het geluid is weg en met de radio aan. Je hebt een torx-bit nodig om de bouten los te schroeven. Ik werd er gek van. Ik zou het volgende week naar de dealer brengen, maar annuleer het. Enige andere probleem is dat de laaddeur niet handmatig opengaat, tenzij ik hem echt naar binnen kan duwen.

#11 ·
Ik had hetzelfde probleem aan de linkerkant. Ik heb 1 dikke ring achter elke schroef geplaatst en 99% van het geluid is weg en met de radio aan. Je hebt een torx-bit nodig om de bouten los te schroeven. Het maakte me gek. Ik zou het volgende week naar de dealer brengen, maar ik annuleer het. Het enige andere probleem is dat de laaddeur niet handmatig opengaat, tenzij ik hem echt naar binnen kan duwen.
Ja, het probleem met de laaddeur stoort me niet zo veel, maar het geratel en de stresspiepjes zijn niet goed. Over een decennium wed ik dat de scharnieren en kogelgewrichten voor de schokdempers afbreken... geen enkele deur zou zoveel moeten bewegen tijdens het rijden. Al dat zijwaarts verschuivende gewicht op de scharnieren en schokdempers is niet goed voor de levensduur.

#16 ·
Uiteindelijk heb ik de plastic bumperstukken ingepakt met vilt tape en dat elimineerde al het lawaai en geratel dat ik ervoer. Een foto bijgevoegd.

Als het deksel gesloten is, kan ik zien dat de dingen veel "strakker" aanvoelen wanneer de achterklep zichzelf vergrendelt, vergelijkbaar met wat er gebeurt wanneer je die bumperstops te ver naar buiten verlengt. Ik schreef in een andere post dat het losschroeven van de rubberen bumpers niet hielp met mijn probleem.

Ik ben blij dat ik dit heb kunnen oplossen, want het geratel liet de rijkwaliteit echt "goedkoop" aanvoelen. Nu is het stiller dan een muis.

#34 ·
Uiteindelijk heb ik de plastic bumperstukken ingepakt met vilt tape en dat elimineerde al het lawaai en geratel dat ik ervoer. Een foto toegevoegd. Wanneer de klep gesloten is, kan ik zien dat dingen veel "strakker" aanvoelen wanneer de achterklep zichzelf vergrendelt, vergelijkbaar met wat er gebeurt wanneer je die bumperstops te ver uitrekt. Ik schreef in een andere post dat het losschroeven van de rubberen bumpers niet hielp met mijn probleem. Ik ben blij dat ik dit heb kunnen oplossen, want het geratel maakte het rijgevoel echt "goedkoop". Nu is het stiller dan een muis.
Image
Wauw! Dit heeft het helemaal opgelost! Heel erg bedankt voor het delen.

#18 ·
Je bent de MAN! Ik heb de wasmiddelremedie geprobeerd, verminderde het geluid wat. Vet op bumpers geprobeerd, weer wat verlichting, maar nog steeds vervelend. Dit heeft het stilgelegd. BEDANKT vriend, dit is waar forums over gaan. Geweldig idee, wou dat ik het bedacht had, Lol....
Blij dat ik kon helpen. Ik neigde naar de wasmiddelremedie, maar ik zag in het technische service bulletin (gevonden in het VK, denk ik) dat je te maken hebt met draadborgmiddel en mogelijk de schroefgaten beschadigt als je niet voorzichtig bent. Tegelijkertijd is het geen mooie oplossing. Ik heb ook een paar berichten gezien waarin het toevoegen van de ringen niet zo veel hielp als ze hadden gehoopt.

Ik denk dat dit een goede oplossing is en je kunt de stoffen tape gewoon vervangen wanneer deze opnieuw moet worden gedaan, en het ziet er niet al te vreselijk uit, aangezien de tape zwart is.

Ik ben er vrij zeker van dat dit minder een probleem zal zijn in de zomer als het warm is. Het geratel begon pas merkbaar te worden met de verandering van het weer (van 80s F naar 50s F).

Ik zal terugrapporteren als deze oplossing tijdelijker blijkt te zijn, maar tot nu toe, na een week koud weer rijden, is het superstil geweest over hobbels.

#20 ·
@gimme_a_hi_5 Waar heb je de vilt tape vandaan? Heb je een link waar je het vandaan hebt?
Dit is precies degene die ik bij Amazon heb gekocht: Tesa 51608 Black Fuzzy Fleece Interior Wire Loom Harness Tape voor VW, Audi, Mercedes, BMW 19 mm X 15 meter

De tape voelt van behoorlijk goede kwaliteit. Ik heb een paar keer in de lengte om de kleine plastic bumper gewikkeld. Toen sneed ik een paar losse stukken af om de buitenrand te bedekken, ook in de lengte. De breedte van de tape past zeer goed voor deze toepassing.

#21 ·
Precies bij de temperaturen. Hier in Massachusetts ook. Het probleem ontstond toen de temperaturen 30 graden daalden. Ik wed dat het weggaat als de zomer terugkeert, maar hoe dan ook, de tape werkt geweldig, maar ik heb een gebreide handschoen gebruikt die ik heb verknipt, geen viltband, de vastgeschroefde houder blijft op zijn plaats. Afgezien van platte plekken op mijn banden, die onder garantie zijn vervangen bij 5K, en een beetje tweaking aan de push-to-open functie op de laaddeur, is mijn I5 geweldig geweest. Veel rijplezier en graag alle updates gewaardeerd. Ik zou $$$$ hebben betaald om het gerammel kwijt te raken, lol.

#31 ·
Ik heb hetzelfde probleem gehad als ik eerder in deze thread had gepost, maar wat deze week voor mij de oplossing was, is dat ik de vergrendeling heb gesmeerd en tot nu toe geen geluid meer heb gehad. De ringen en de schuimtape op de bumpers werkten niet. Laten we hopen dat dit het einde is en een goedkope en gemakkelijke oplossing.

#36 ·
Na ongeveer 2.000 mijl rammelt mijn achterklep over de kleinste hobbels. Nee, het zijn niet de veiligheidsgordels. Nee, het is geen rommel onder de vloeren. Nee, het zijn niet de deurpanelen. Ja, ik kan duidelijk zien dat de achterklep beweegt wanneer de auto over hobbels gaat. Dit is absoluut BS voor hoeveel ik voor deze auto heb betaald. Ik heb geprobeerd de verstelbare bump stops aan te passen, maar dat helpt nauwelijks. Bovendien zitten die bump stops al los met de rubberen pakking die eraf valt. Deze achterkleptechniek is troep. Hyundai-dealers doen alsof ze het niet horen... reageer alsjeblieft als je hetzelfde probleem hebt en of het is opgelost (zo ja, hoe??)
Ik heb een n I 5 en de achterkant heeft ook een rammel ontwikkeld. Het klinkt als plastic op plastic. Ik heb mijn achterste laadruimte leeggehaald en het is misschien erger geworden. Moeilijk voor te stellen. Ik heb op Redit gelezen dat een aantal andere I 5-bezitters hetzelfde probleem hebben. Ze probeerden viltjes op de verstelbare dekselbumpers en een stuk ducttape eromheen de sluiting en ze zeggen dat het veel heeft geholpen. Ik laat je weten wat ik vind. Maar dit lijkt een regelmatig probleem te zijn met de I 5.

#37 ·
Is er een kans dat iemand uit Canada de TSB voor deze reparatie heeft gekregen? Het lijkt erop dat voor de wasmachine reparatie nauwelijks dealers de onderdelen hebben en de onderdelen waanzinnig lang besteld zijn.

Ik ben in de omgeving van Toronto GTA, ik kon geen dealers vinden met de onderdelen direct beschikbaar.

#38 ·
Ik merkte het rammelen van mijn SE meteen nadat ik de auto kocht. Ze hebben hem anderhalve dag gehad en kwamen terug met: “het is een carrosserie-flex-gerammel” en kan niet worden verholpen. Zo gefrustreerd dat ik met dit geluid moet leven. Nogmaals, een belachelijk bedrag aan geld betaald voor deze auto en er is geen oplossing.

#39 ·
Ik merkte het rammelen van mijn SE meteen nadat ik de auto kocht. Ze hebben hem anderhalve dag gehad en kwamen terug met: “het is een carrosserie flex rammel” en kan niet worden verholpen. Zo gefrustreerd dat ik met dit geluid moet leven. Nogmaals, een belachelijk bedrag aan geld betaald voor deze auto en er is geen oplossing.
Er is een TSB hierover met een oplossing. Veel info hierover op dit forum en Google! Voor de meesten heeft de oplossing het gerammel verholpen. Voor anderen hebben ze een smeermiddel gebruikt op de 2 rubberen stukken in het sluitgedeelte.

#44 ·
Ik heb de achterklepsluiting als garantiereparatie laten vervangen en het geratel verdween volledig.
HĂ© Mike, heeft deze reparatie standgehouden sinds deze is vervangen?

Ik bracht mijn SE binnen en merkte het geratel direct nadat ik de auto had gekocht. Ze hebben hem anderhalve dag gehad en kwamen terug met: “het is een geratel van de carrosserie” en kan niet worden verholpen. Zo gefrustreerd dat ik met dit geluid moet leven. Nogmaals, een belachelijk bedrag aan geld dat ik voor deze auto heb betaald en er is geen oplossing.
Ik ben geneigd dit te geloven, aangezien ze beweren dat de vernieuwde 2025 meer lasnaden heeft. Nou, dat werd tenminste gezegd toen de N werd aangekondigd. Ik weet niet zeker of de achterklepcomponenten op de N hetzelfde zijn als op de andere modellen.

#50 ·
Ik had het probleem en de dealer deed de 2023 TSB, dat werkte niet, en ze vervingen de bestuurdersveerpoot. Dat werkte niet. Toen kwam de 2024 TSB, en ze vervingen de bumpers, etc... Dat werkte niet. Ik liet de auto achter en ze accepteerden de uitdaging. Na het verwijderen van de onderste bekleding van de achterklep en het losser maken van het vergrendelingsmechanisme, bewoog het naar links... wow. Die vergrendelingsuitlijning heeft een dramatische verbetering teweeggebracht. Het was te ver naar rechts verschoven/uitgelijnd. Logisch, aangezien de achterklepvergrendeling zou worden gemonteerd, vervolgens geĂŻnstalleerd en mogelijk niet opnieuw werd afgesteld op de onderkant op het moment dat de achterklep werd geĂŻnstalleerd. Het andere dat de technicus deed, was de onderste U-vormige beugel omdraaien, aangezien het voorste verticale deel van de U (dat is wat de technicus zei) iets smaller was dan de achterkant. Hij probeerde het te demonstreren met een schuifmaat, maar de schuifmaat had problemen..... Dus als de 2 TSB's het niet lijken te doen, controleer dan de uitlijning van de achterklepvergrendeling... Nergens vermeld waar ik in eerdere berichten, etc. naar zocht....