Hyundai IONIQ Forum banner

Klikkend geluid na het starten van de auto

Tags
noise
22K views 35 replies 23 participants last post by  douglas9630  
#1 ·
Ik bracht mijn elektrische Ioniq uit 2020 naar de dealer waar ik hem heb gekocht voor een aantal software-updates, blijkbaar hebben ze ook de 12v-accu vervangen.
Sindsdien maakt hij dit luide klik-/tikkende geluid elke keer als ik de auto start of uitzet; soms zelfs nadat ik de deur heb gesloten als ik instap.
Het geluid lijkt van het dashboard te komen, achter het stuurwiel. Hier zijn een paar video's:

Ik heb contact opgenomen met de dealer en ze zeiden dat dit volkomen normaal is, zelfs te verwachten.
Ze zeiden dat het de "hoofdrelais" zijn, die na het updaten van de accu en de software nu "controleren of de relais in orde zijn" gedurende maximaal 30 seconden.
Ze zeiden ook dat het permanent is.

Is dit echt normaal? Heeft iemand anders dit probleem gehad? Moet ik een andere monteur vragen om ernaar te kijken?
Het is moeilijk voor mij te geloven dat zo'n luid en langdurig geluid normaal is in zo'n recente auto.
Bovendien heeft deze dealer een beetje de reputatie om EV's te verknallen bij onderhoud en een slechte klantenservice te hebben.
Dus ik kan het gevoel niet van me afschudden dat er iets mis is.

#4 ·
Hallo,

Ik ken dit geluid maar al te goed.

Heb mijn auto weggebracht voor de terugroepactie van de batterijwissel en een paar updates. Toen ik de auto terugkreeg, maakte hij precies hetzelfde geluid.

Teruggegaan naar de dealers, ze hebben nog wat updates uitgevoerd en het geluid was weg!

Helaas weigert de auto nu helemaal op te laden (DC of AC), een paar onderdelen zijn tevergeefs vervangen, we wachten nu tot eind augustus op een specifiek onderdeel uit Korea.

Hun beste gok is dat het geluid een relais is dat ergens niet goed werkt en iets heeft gefrituurd.

Zeker zo snel mogelijk terug naar de dealers.

• Like
Reactions: Oscareo
#5 ·
Heel erg bedankt voor jullie antwoorden.
Vooral jij, Growiel. Ik ben blij dat ik iemand met hetzelfde probleem heb gevonden. Kan niet geloven dat ze iets zo vitaals in jouw geval hebben verknald, sorry om dat te horen.
Ik ga zo snel als ik kan terug naar de dealer en een reparatie eisen, als ze weigeren ga ik naar een andere monteur die ik ken en vertrouw.
Nogmaals bedankt!

#6 ·
Dat geluid klopt absoluut niet. Je kunt duidelijk horen dat een relais (of iets dergelijks) herhaaldelijk opent en sluit. Ik gok dat het een softwareprobleem is waarbij een check/klaar-signaal niet goed wordt ontvangen en het relais steeds opnieuw probeert totdat het signaal is ontvangen. Breng het naar een andere dealer en vraag het hen. Als je steeds het antwoord "het is normaal" krijgt, vraag hen dan om je een nieuwe auto te laten zien die hetzelfde doet.

#7 ·
Dat geluid klopt absoluut niet. Je kunt duidelijk een relais (of iets dergelijks) herhaaldelijk horen openen en sluiten. Ik gok dat het een softwareprobleem is waarbij een check/klaar-signaal niet goed wordt ontvangen en het relais steeds opnieuw probeert totdat het signaal is ontvangen. Breng het naar een andere dealer en vraag het hen. Als je steeds het antwoord "het is normaal" krijgt, vraag hen dan om je een nieuwe auto te laten zien die hetzelfde doet.
Bedankt, dat is een goed advies. Zal ik doen!

#8 ·
Ik weet niet zeker hoe het in jouw land werkt, maar hier in Frankrijk heb je vaak betere resultaten door over het hoofd van de dealer heen direct contact op te nemen met Hyundai Frankrijk. Ik zou zoiets proberen als de dealer erop staat dat het normaal is.

De mijne dacht er absoluut niet zo over, en "Hyundai technics" ook niet toen mijn dealer contact met hen opnam om hulp bij het probleem.

#9 ·
Hallo allemaal,

Ik kreeg mijn auto morgen uit het niets terug! Ze ontvingen het onderdeel veel eerder dan verwacht, maar ik klaag niet.

Helaas was de verantwoordelijke technicus afwezig toen ik naar de dealers ging, dus de enige uitleg die ik kreeg was dat ze een "zekeringkast" hebben vervangen, wat me vreemd lijkt.

Ik zal maandag bellen om met die man te praten, ik wil weten wat er is gebeurd en waarom.

Hoe dan ook, de auto is nu aan het opladen en maakt NIET het geluid, dus nogmaals: uw dealer liegt tegen u.

#11 ·
Ik deed het niet. Ik ging terug naar de dealer, maakte er een groot probleem van en vroeg zelfs om een nieuwe auto met hetzelfde probleem te zien, maar ze "hadden er geen beschikbaar".
Hun hoofdmonteur verzekerde me dat het normaal was en dat ze zelfs contact hadden opgenomen met de fabriek van Hyundai om dit te bevestigen. Op dat moment besloot ik dat het zinloos was om door te gaan.

Ze zeiden ook dat alle andere voertuigen die voor dezelfde upgrade kwamen, hetzelfde geluid zouden hebben. Ik bevestigde dit door andere Ioniq-eigenaren in mijn land te vragen. We ervaren allemaal hetzelfde probleem en ze geven ons allemaal dezelfde uitleg.
Als het ooit evolueert of door Hyundai als een daadwerkelijk probleem wordt beschouwd, kom ik graag terug en klaag ik. Maar voorlopig laat ik het met rust.

#21 ·
Dat heb ik niet gedaan. Ik ging terug naar de dealer, maakte er een groot probleem van en vroeg zelfs om een nieuwe auto met hetzelfde probleem te zien, maar ze "hadden er geen beschikbaar".
Hun hoofdmonteur verzekerde me dat het normaal was en dat ze zelfs contact hadden opgenomen met de fabriek van Hyundai om dit te bevestigen. Op dat moment besloot ik dat het zinloos was om door te gaan.

Ze zeiden ook dat alle andere voertuigen die voor dezelfde upgrade kwamen, hetzelfde geluid zouden hebben. Ik bevestigde dit door andere Ioniq-eigenaren in mijn land te vragen. We ervaren allemaal hetzelfde probleem en ze geven ons allemaal dezelfde uitleg.
Als het ooit evolueert of door Hyundai als een daadwerkelijk probleem wordt beschouwd, kom ik graag terug en klaag ik. Maar voorlopig laat ik het zo.
Is het geluid er een jaar later nog steeds? Heb je naast dat nog andere problemen ervaren? Ik heb nu precies hetzelfde probleem...

#12 ·
Hallo allemaal. Mijn auto begon een paar weken geleden dit geluid te maken, toevallig stopte mijn oplaadpoort met het op zijn plaats vergrendelen van de kabel tijdens het opladen.
De dealer stelde vast dat het geklik werd veroorzaakt door de defecte vergrendelingspen-actuator. Toen de "fout" werd gewist, stopte het geklik, maar de vergrendelingspen stond in de vergrendelde positie totdat de handmatige ontgrendeling werd getrokken - waarna het geklik weer begon.
Het zou een garantiereparatie moeten zijn als uw voertuig zich in de garantieperiode bevindt

#15 ·
Ik heb net mijn 12 volt-accu laten vervangen en ik hoor een klikkend geluid achter het dashboard. Ze vertelden me dat het normaal is. Ik ben van streek. Ik heb mijn ionic sinds dag 1 gekocht, gloednieuw gekocht, er staat 31.000 mijl op en het heeft nog nooit eerder een klikkend geluid gemaakt.
Ik heb net meer van de thread gelezen, blijkbaar is dit een ding, ik vind het ook irritant, maar misschien is het iets om ervoor te zorgen dat de 12 volt-accu niet slecht wordt, ik weet het niet. Nog andere gedachten hierover?

#14 ·
Ik heb mijn elektrische Ioniq uit 2020 naar de dealer gebracht waar ik hem heb gekocht voor een aantal software-updates, blijkbaar hebben ze ook de 12v-accu vervangen. Sindsdien maakt hij dit luide klik-/tikkende geluid elke keer als ik de auto start of uitzet; soms zelfs nadat ik de deur heb gesloten als ik instap. Het geluid lijkt van het dashboard te komen, achter het stuurwiel. Hier zijn een paar video's: Ik heb contact opgenomen met de dealer en ze zeiden dat dit volkomen normaal is, zelfs te verwachten. Ze zeiden dat het de "hoofdrelais" zijn, die na het updaten van de batterij en de software nu "controleren of de relais in orde zijn" gedurende maximaal 30 seconden. Ze zeiden ook dat het permanent is. Is dit echt normaal? Heeft iemand anders dit probleem gehad? Moet ik een andere monteur vragen om ernaar te kijken? Het is moeilijk voor mij om te geloven dat zo'n luid en langdurig geluid normaal is in zo'n recente auto. Bovendien heeft deze dealer een beetje de reputatie om EV's te verprutsen bij onderhoud en een slechte klantenservice te hebben. Dus ik kan het gevoel niet kwijtraken dat er hier iets mis is.
Ik heb vandaag precies hetzelfde gehad na een software-update en een koelvloeistofspoeling van de accu. Ik zal je op de hoogte houden van wat ze erover zeggen als ik morgen met ze praat.

#16 ·
Wilde gok: contactpunten zijn geoxideerd maar niet gereinigd (verbranding van oxidatie door de vlamboog tijdens het verbreken onder belasting) door gebruik met lage belasting (oma laadt 95% van de tijd). Als dit het geval is, dan ze x keer openen en sluiten bij het opstarten (belasting?): Zal dat ze schoonbranden? Ultieme oplossing zou zijn om vergulde contactpunten in de contactor te gebruiken om te voorkomen dat ze ĂĽberhaupt oxideren. => gebruik in ieder geval de oplader van oma op maximaal toegestane vermogen. Maar nogmaals: wilde gok.

#17 ·
De vergrendelingsactuator van de laadpoort van onze Ioniq hoefde alleen maar een paar keer te worden bediend. Ze hebben de onze vervangen door een latere revisie en het hielp niet. De auto hield om de een of andere reden niet van het nieuwe onderdeel. De technicus verwijderde de originele actuator, bediende hem een paar keer en maakte hem schoon, en alles werkt weer prima. Geen geklik meer.

#18 ·
Bedankt voor het draadje! Mijn 2020 Ioniq hybride plug-in staat momenteel bij een Hyundai-dealer terwijl ik dit typ. De video van het klikgeluid is precies wat ik ervoer na een software-update. Nadat ik mijn banden had laten verwisselen voor het nieuwe zomerseizoen, vroeg ik naar een willekeurige stroompiek die ik af en toe kreeg tijdens het rijden op de snelweg. Ik wist meteen toen ik de auto wilde starten dat er iets anders was. De suggestie dat het iets met de update van 30 minuten te maken had, werd afgedaan als onzin. Sooooo, nu is het afwachten of ze alle codes kunnen wissen die verschenen nadat ze de auto "in slaap" hadden gebracht voor een onderdeel dat in het plug-in-gedeelte is vervangen. 🤞

#26 ·
Ik kom uit Canada en heb hetzelfde probleem. Ik realiseerde me dat de vergrendelingsactuator heen en weer gaat als het relais klikt. Het begon allemaal toen ze die f... terugroepactie uitvoerden. Ik had veel problemen met snelladen met gelijkstroom en Hyundai zei dat het kwam omdat mijn batterij niet goed is...

#27 ·
Ik kom uit Canada en heb hetzelfde probleem. Ik realiseerde me dat de vergrendelingsactuator heen en weer gaat als het relais klikt. Het begon allemaal toen ze die f... Terugroepactie deden. Ik had veel problemen met snelladen met gelijkstroom en Hyundai zei dat het kwam omdat mijn batterij niet goed was ...
Uw vergrendelingsactuator van de oplaadpoort moet worden bijgewerkt naar de nieuwste versie.

In mijn geval moest ook een slimme aansluitdoos ergens in het voertuig worden vervangen. Ik kreeg de 5-8 klikken en helemaal geen beweging van de vergrendelingspen-actuator, hij zat vast.

#29 ·
Mijn 2020 Ioniq EV (38 kW) is net teruggebracht naar de dealer na een software-update gisteren (gedaan met de 40.000 mijl service) die resulteerde in het 'klikken' van in de buurt van het dashboardkastje bij het in- en uitschakelen, en de laadpoort die niet meer vergrendelde. Blijkbaar moeten ze een vervangend 'onderdeel' bestellen, wat een paar dagen zal duren, dus ik zit voorlopig in een leen-Kona EV. De dealer adviseerde dat het slechts een mislukte software-update was - ik heb voorgesteld dat ze een voorraad reserveonderdelen inslaan om het ongemak voor de klant te minimaliseren als ze nog meer auto's moeten updaten. Ik vroeg om specifieke details over de software-update, maar ze weigerden deze te verstrekken.

#31 ·
Ik begon het klikgeluid te krijgen na het spoelen van de koelvloeistof van de batterij. Ze bestelden een vervangende pomp en gaven hem terug aan mij terwijl het onderdeel binnenkwam. Ik hoorde het geklik toen, maar ik dacht gewoon dat ze wel iets losgekoppeld zouden hebben en het zouden oplossen als ze het nieuwe onderdeel zouden installeren. Toen ze het nieuwe onderdeel installeerden, zeiden ze dat het geklik normaal was. Ik vertelde hen dat het nog nooit eerder was gebeurd, enz. Toen ik hem de volgende keer terugbracht, zeiden ze dat ze hem een maand zouden moeten houden om het probleem te vinden. Een maand later kreeg ik mijn auto terug met het geklik. Ze hebben iets anders gerepareerd en vertelden me dat ze ernaar hadden gekeken en "het niet konden reproduceren". Een ander ding dat niet meer werkt, is de automatische regeneratie die je kunt inschakelen door de rechter paddle vast te houden. Het werkt niet meer. De technicus schreef gewoon op het rapport dat ze contact hadden opgenomen met de technische lijn en dat mijn auto die functie niet heeft! Hou je me voor de gek? Het had de functie totdat ik in uw werkplaats kwam!

#32 ·
Ik begon het klikgeluid te krijgen na een spoeling van de batterijkoelvloeistof. Ze bestelden een vervangende pomp en gaven hem terug aan mij terwijl het onderdeel binnenkwam. Ik hoorde het geklik toen, maar ik dacht gewoon dat ze wel iets losgekoppeld zouden hebben en het zouden oplossen als ze het nieuwe onderdeel zouden installeren. Toen ze het nieuwe onderdeel installeerden, zeiden ze dat het klikken normaal was. Ik vertelde hen dat het nog nooit eerder was gebeurd, enz. Toen ik hem de volgende keer terugbracht, zeiden ze dat ze hem een maand zouden moeten houden om het probleem te vinden. Een maand later kreeg ik mijn auto terug met het klikken. Ze repareerden iets anders en vertelden me dat ze ernaar hadden gekeken en "het niet konden repliceren". Een ander ding dat niet meer werkte, is de automatische regeneratie die je kunt inschakelen door de rechter paddle vast te houden. Het werkt niet meer. De technicus schreef gewoon op het rapport dat ze contact hadden opgenomen met de technische lijn en dat mijn auto die functie niet heeft! Maak je een grapje? Het had de functie totdat ik in uw werkplaats kwam!

#36 ·
Ik heb mijn 2020 Ioniq EV maandag 8/9/25 voor onderhoud binnengebracht, ze hebben een software-update uitgevoerd en nu maakt mijn auto hetzelfde geluid. Het deed dat niet vóór de update. Ik heb hem vandaag, 12/9/25, teruggebracht, ik houd je op de hoogte.
volgend, hoewel het klikken meestal afkomstig is van het falen van de kabelvergrendelingsactuator, nou ja, dat is bij mij gebeurd, alleen de dealer kan de software-update voor het nieuwe onderdeel niet achterhalen.