Hyundai IONIQ Forum banner
21 - 35 of 35 Posts
Is het verstandig, @Jan Treur om uw auto te laten "voorgeconditioneerd" worden om op te warmen tot 19 graden bij het starten van de auto? Zodat de verwachte actieradius nauwkeuriger is? We hebben nu niets ingesteld, het geeft 209 aan, maar het heeft het niet eens gehaald van Venlo naar Nijmegen en terug, met een snelheid van 100 km/u. (wat ongeveer 150 km in totaal was). We moesten stoppen bij Fastned om er zeker van te zijn dat we thuiskwamen, hoewel het buiten 3 graden was (warme winter)! Onze Imiev/Ion/Zero zou die afstand sowieso niet gehaald hebben, maar het was voorspelbaarder dan deze auto, hoewel we probeerden te rijden zonder airco/verwarming (waardoor de voorkant zou beslaan, we zouden het weer aanzetten en de actieradius zou nog meer dalen). Welke actieradius haalt u tegenwoordig, en hoe doet u dat?
Ik zal het morgen controleren met temperaturen die naar verwachting niet veel boven 0 zullen liggen. Wat is uw efficiëntiegetal (kWh/100 km) tegenwoordig? De mijne is ongeveer 14 tot 15 kWh/100 km.
Ik zou tegenwoordig zeker voorverwarmen als u van huis vertrekt.

• Like
Reactions: iet
Welke actieradius haal je tegenwoordig en hoe doe je dat?
Vandaag met temperaturen van -1 tot +1 °C een rondrit van 92 km, verwarming aan, ingesteld op 19 °C, voorverwarmd voor één rit, niet voor de terugrit, snelheid 95 km/u, ACC op de snelweg.

Het kostte 14,3 kWh/100 km. De initiële actieradiusaanduiding met verwarming aan was 200 km voor 93% lading, wat overeenkomt met 215 km voor 100% lading. Na de rit was de actieradiusaanduiding met verwarming aan 99 km en de batterijlading 45%, dus het kostte meer dan voorspeld. De werkelijke actieradius voor 100% lading met verwarming aan zou ongeveer 200 km zijn geweest.

De verwarming verbruikte de hele tijd tussen 600 en 700W.

• Like
Reactions: iet
HĂ© jongens,

Ik kom ook uit Montreal!
Ik ben gisteren naar een elektrische autoshow geweest waar ik voor het eerst over de Ioniq hoorde!
Ik was behoorlijk opgelucht, want ik dacht dat ik een Leaf zou moeten kopen (geweldige auto, maar ik haat de kikkerachtige look).
Mijn vraag: Is de winter in Montreal echt zwaar voor die auto: batterij opladen, roest door zout....?
Ik heb iets gehoord over glijdende/glijdende banden in bochten, is dat waar?
Het wordt mijn eerste elektrische auto, daarom ben ik liever wat voorzichtiger voordat ik hem koop.
Bedankt

Andrew

Ik ben in Ontario, Canada en heb uit de eerste hand gemerkt dat mijn gemiddelde verbruik op BEV toeneemt naarmate de temperaturen dalen naar 0 Celsius. In de zomer haalde ik 11,2-11,3 kWh/100 km, nu stijgt dat langzaam en gestaag naar ongeveer 11,7-11,8 kWh/100 km. Houd er rekening mee dat het alleen maar kouder wordt en meer verwarming nodig heeft, het zal alleen maar blijven stijgen als ik overstap op winterbanden.

Afgelopen winter was er een paar weken een periode waarin het -15 °C tot -25 °C was in de omgeving van Toronto. De kachel draaide uiteraard constant om de cabine comfortabel te houden bij deze temperaturen. De actieradius was 150-170 km. Dit kan meer variëren als je veel kleine ritjes maakt of slechts één lange, ononderbroken rit, omdat de kachel de cabine opnieuw moet opwarmen voor veel korte ritjes. Ik plugde elke dag in om de auto voor te verwarmen (een functie van de auto) voordat ik 's ochtends naar mijn werk vertrok. De actieradius was voor mij nooit een probleem, maar hangt af van je dagelijkse reisafstand.

Ik had winterbanden op de auto en de grip was erg goed. Ik merkte zelfs dat de Ioniq beter stopte dan mijn benzineauto dankzij het regeneratieve remmen, het voelde zekerder aan.

Mijn vriend heeft de nieuwe Leaf uit 2018 en het is een mooie auto, ziet er veel beter uit dan de eerste generatie. Hij is niet zo efficiënt als de Ioniq, maar de grotere batterij compenseert dat en de actieradius is iets beter. Mijn vriend wilde een hogere zitpositie, wat hem naar de Leaf leidde, maar de Ioniq was ook moeilijk te krijgen in Ontario. Misschien kunnen de afwerking en de prijs je naar de ene of de andere kant overtuigen. Maar beide auto's zijn geweldig.

Hallo, ik woon in Montreal, Canada en de laatste dagen was de buitentemperatuur rond de -20c.
De actieradius die ik kan halen met de ioniq EV met CCP is ongeveer 100-110 km met verwarming op 20c en ventilator tussen 2 en 3 streepjes!!

Meestal in de zomer haal ik ongeveer 230 km
@goncalo, parkeer je binnen in een verwarmde garage of buiten? Ik heb net een gebruikte 2017 Ioniq Electric gekocht en parkeer binnen (verwarmd). Mijn rit gisteren van Ottawa naar Montreal was teleurstellend omdat de aangegeven actieradius 208 km was toen ik begon, maar ik haalde eigenlijk nauwelijks 141 km met verwarming op 21C en cruise control op 103 km/u. De buitentemperatuur was ongeveer -5C.

Ik vraag me af of iemand met een zekere mate van zekerheid kan zeggen wat het gemiddelde/verwachte bereik is bij het vergelijken van winter- en zomer-/lente-rijden? Zijn de buitentemperatuur en het gebruik van airconditioning de twee belangrijkste factoren? Andere factoren zijn rijstijl, weer enzovoort.
De reden dat ik het vraag is dat ik veel theorieën heb gehoord, maar geen praktijktests heb gezien.
Er is ook een homepage, egotrip.se, die dit heeft geprobeerd te doen, maar ik weet niet zeker of ze accuraat zijn.
Ik kan mijn gegevens aanbieden over 18 maanden zomer, herfst, winter en lente rijden:
Winterbanden gemonteerd van 1 december tot 30 april. Canadees winterklimaat
80% van de ritten 55 km of minder:

Zomer 2,4 l/100 km, herfst 2,5, winter 3,3, lente 2,5

Algemeen 2,8 l/100 km

Ik hoop dat dit helpt.

Dus, in %% kun je in de winter zeggen dat de Electric Plus bijna 40% meer (37,5%) verbruikt dan in de zomer. Hoeveel hiervan was volledig elektrisch rijden, zoals 70%?

Als we deze getallen vertalen in termen van bereik voor de Ioniq EV, kun je gemiddeld 40% minder bereik verwachten in het hele winterseizoen, en natuurlijk kan dit gemakkelijk 50% minder bereik worden voor de extreme dagen in het winterseizoen. Het goede nieuws is dat de lente- en herfstseizoenen niet zo veel verschillen van het zomerseizoen, zodat de aanzienlijke daling van het bereik slechts voor 25% van het jaar optreedt. Daarom verschillen het jaarlijkse gemiddelde gebruik en bereik niet veel van het gebruik en bereik in de zomer (16%).

Of zijn uw seizoenen geen periodes van drie maanden? Dan wordt de berekening anders.

Nu we aan het einde van de lente zijn gekomen, kan ik het vergelijken met de winter hier in Perth, Australië. Sorry, het is niet direct vergelijkbaar met die van noordelijke klimaten, deze winter is bijzonder mild geweest.

Zonuren zijn geen daglichturen, het is de tijd van de dag dat de zon zichtbaar was voor het weerstation. d.w.z. niet verstopt achter wolken. Ik houd dit bij als onderdeel van mijn zonne-energie.

Bereiken worden allemaal gemeten tussen het bijvullen van de batterij en geschaald naar wat een volle batterij zou opleveren. Dit zijn geen GOM-cijfers.

De 403 was 117 km over 3 dagen, dus geen toeval, een solotrip bergafwaarts en met de wind mee, hoewel mijn partner met de dagelijkse zeebries in de rug van het werk terugrijdt. De minimums waren ritten met snelwegsnelheden.

Nu om te zien hoe de Australische zomer de batterij belast

Zonuren[/TD>
[TD]Gem. temp. Max/Min
[/TD>

[TD]Min. bereik[/TD>
[TD]Gem. bereik[/TD>
[TD]Max. bereik[/TD>
Winter[/TD>
[TD]
6.3​
[/TD>
[TD]19.9 / 9.4[/TD>
[TD]C - km[/TD>
[TD]
262​
[/TD>
[TD]
320​
[/TD>
[TD]
383​
[/TD>
[/TD>

[TD][/TD>

[TD]67.8 / 48.9[/TD>
[TD]F - mi[/TD>
[TD]
163​
[/TD>
[TD]
199​
[/TD>
[TD]
238​
[/TD>
Lente[/TD>
[TD]
9.1​
[/TD>
[TD]24.0 / 12.4 [/TD>
[TD]C - km[/TD>
[TD]
261​
[/TD>
[TD]
346​
[/TD>
[TD]
403​
[/TD>
[/TD>

[TD][/TD>

[TD]75.2 / 54.3[/TD>
[TD]F - mi[/TD>
[TD]
162​
[/TD>
[TD]
215​
[/TD>
[TD]
250​
[/TD>
[TD]
[TD]
[TD]
[TD]
[TD]

Ik heb elke laadbeurt van mijn IONIQ BEV geregistreerd en ook regelmatig de kilometerstand genoteerd. Ik gebruik de gegevens om het verbruik en de bijbehorende theoretische maximale actieradius uit te zetten. In de bijna 3 jaar dat ik de auto heb, zijn de seizoenseffecten op het verbruik en de actieradius duidelijk zichtbaar in de grafiek. Ik heb geen temperaturen geregistreerd, dus ik kan die niet direct in de vergelijking betrekken. Ik woon echter in Vancouver, Canada, wat zich vertaalt in vrij gematigde zomers (20° C tot 25° C) en winters (0° C - 5° C). Hieronder staan twee grafieken die het verbruik en de bijbehorende geschatte maximale actieradius laten zien.

32940

32939

Een interessant punt: Ik heb gemerkt dat de gemeten ingevoerde energie altijd ongeveer 10% hoger is dan wat de auto als verbruikt rapporteert. Dat wil zeggen, voor elke 10 kWh die in de batterij wordt gemeten, wordt slechts +/- 9 kWh teruggewonnen en door de auto als verbruikt gerapporteerd. Dit is, neem ik aan, een maatstaf voor de totale inefficiëntie van het systeem (alle verliezen als gevolg van de EVSE, het batterijlaadproces, het batterijontlaadproces, BMS, enz.). Let op, HVAC, verlichting, ruitenwissers, batterijverwarming, enz. zijn opgenomen in de verbruiksberekening van de auto, dus het verschil van 10% is niet te wijten aan die factoren.

Ou Boet

Ik heb elke lading die ik ooit op mijn IONIQ BEV heb gezet, geregistreerd en ook regelmatige kilometerstanden genoteerd. Ik gebruik de gegevens om het verbruik en het bijbehorende theoretische maximale bereik uit te zetten. In de bijna 3 jaar dat ik het voertuig heb, zijn de seizoenseffecten op het verbruik en het bereik duidelijk zichtbaar als ze in een grafiek worden weergegeven. Ik heb geen temperaturen geregistreerd, dus ik kan dat niet direct in de vergelijking betrekken. Ik woon echter in Vancouver, Canada, wat zich vertaalt in vrij gematigde zomers (20° C tot 25° C) en winters (0° C - 5° C). Hieronder staan twee grafieken die het verbruik en het bijbehorende geschatte maximale bereik laten zien.
[...]
Ou Boet
Erg interessant! Uw klimaat is vergelijkbaar met het mijne, dus ik denk dat deze cijfers zijn wat ik kan verwachten als ik overstap op een tweedehands 28 kWh Ioniq. Wat is uw typische HVAC-gebruik/instellingen en -snelheden?

Dus, in %% kun je in de winter zeggen dat de Electric Plus bijna 40% meer (37,5%) verbruikt dan in de zomer.
Hoeveel hiervan was volledig elektrisch rijden, zoals 70%?

Als we deze cijfers zouden vertalen in termen van bereik voor de Ioniq EV, kun je gemiddeld 40% minder bereik verwachten in het hele winterseizoen, en dit kan natuurlijk gemakkelijk 50% minder bereik worden voor de extreme dagen binnen het winterseizoen. Het goede nieuws is dat de lente- en herfstseizoenen niet zo veel verschillen van het zomerseizoen, zodat de aanzienlijke daling van het bereik slechts 25% van het jaar optreedt. Daarom verschillen het jaarlijkse gemiddelde gebruik en bereik niet veel van het gebruik en bereik in de zomer (16%).

Of zijn uw seizoenen geen periodes van drie maanden? Dan wordt de berekening anders.
correct. Zeer dicht bij 70% in elektrische modus ongeveer 80% van de tijd. Ook correct dat de herfst- en lenteseizoenen erg lijken op de zomer, maar toch een paar weken motorverwarming nodig hebben. De winter is de killer voor mijn efficiëntie met veel verwarming van de cabine en mijn winterbanden met grote noppen.

Erg interessant! Jouw klimaat lijkt op dat van mij, dus ik denk dat deze cijfers zijn wat ik kan verwachten als ik overstap op een tweedehands 28 kWh Ioniq. Wat is je typische HVAC-gebruik/instellingen en snelheden?
Ik laat de HVAC over het algemeen op "auto" staan met de temperatuur ingesteld op 23°C in de zomer en 20°C in de winter. Mijn dagelijkse woon-werkverkeer is ongeveer 100 km (heen en terug) en gaat meestal over snelwegen. Ik rijd over het algemeen 90 km/u. Vanwege de aard van de route en minimale verkeerslichten heb ik een vrij hoge gemiddelde snelheid (meestal tussen 65 km/u en 70 km/u). Dus als uw algemene rijgedrag meer stopt en start, wat resulteert in een lagere gemiddelde snelheid, kunt u zelfs een betere kilometerstand halen.

OB

21 - 35 of 35 Posts