Hyundai IONIQ Forum banner

Vraag van een beginner over DC-laden, alsjeblieft....

7.1K views 23 replies 11 participants last post by  doobie  
#1 ·
Als ik op reis ben en bij een DC-snellader sta, kun je de airco in de auto laten draaien terwijl hij oplaadt? Ik neem aan van wel, want ik zie andere mensen in hun auto's zitten met de ramen dicht terwijl ze aan het opladen zijn.

Zo ja, zet je hem dan in de Utility-modus, of wat is de juiste methode?

Ik wil geen roadtrip maken en het is warm buiten, of het regent en ik moet opladen bij een DC-lader en weet niet wat ik moet doen om koel te blijven tijdens het opladen.

Bedankt,
Richard

#4 ·
Als ik op reis ben en bij een DC-snellader ben, kun je dan de airconditioning in de auto laten draaien terwijl deze oplaadt? Ik neem aan dat dat kan, want ik zie andere mensen in hun auto zitten met de ramen dicht terwijl ze aan het opladen zijn.

Ik wil geen roadtrip maken en het is warm buiten, of het regent en ik moet opladen bij een DC-lader en weet niet wat ik moet doen om koel te blijven tijdens het opladen.

Bedankt,
Richard
Ik doe dit nu al twee jaar, ja, gewoon voorrijden, in de parkeerstand zetten (airco nog aan, auto nog aan), de oplader aansluiten, laten opladen, airco blijft aan en waarschuwt je dat het je mogelijk langzamer oplaadt. Nadat je de DCFC weer hebt ingeschakeld, moet je opnieuw op start drukken om weg te gaan, want het lijkt in de parkeerstand te gaan en niet klaar te zijn zodra DCFC start (logisch).

Ik heb roadtrips van 1.000 mijl gemaakt onder de 35 en boven de 110, en heb altijd de airco aan en de ramen dicht tijdens het opladen.

#5 ·
Bedankt ALLEMAAL voor de antwoorden!!! Blij te horen dat het simpeler is dan naar een "BENZINEPUMP" gaan en tanken in de zomerhitte!

#7 ·
Het enige waar je rekening mee moet houden, is dat bij extreme hitte met de airconditioning in de cabine aan, de auto "rapidgate" kan vertonen, zoals aangegeven door de waarschuwing op het scherm dat de laadcapaciteit trager is. Dit kan de laadsnelheid enigszins vertragen om de enorme hoeveelheid warmte te verminderen die in de batterij komt bij de hoge DCFC-vermogens die de I5 kan accepteren. Dit is zeker geen dealbreaker en komt ook niet vaak voor.

Het andere effect dat dit kan hebben, is dat het ook langer duurt om de batterij af te koelen zodra je na het opladen vertrekt. In mijn waarnemingen tijdens vele roadtrips met een OBD-lezer, blijft de batterijkoeling actief totdat de maximale batterijtemperatuur ongeveer 92 graden Fahrenheit (33 C) is. Omdat de auto de warmtewisselaar van het aircosysteem deelt met de cabine en de batterij, kunnen beide minder koelvermogen krijgen wanneer de batterij een hoge temperatuur heeft en de airconditioning in de cabine aanstaat. Ik heb ook waargenomen dat het stroomverbruik van de batterijkoeling lager is wanneer de airconditioning in de cabine aanstaat in vergelijking met uit. Dit duurt dan inherent langer om de batterij af te koelen, wat betekent dat de airconditioning ook meer stroom verbruikt om zowel de cabine als de batterij koel te houden. Dit heeft een kleine invloed op uw efficiëntie, aangezien de batterijkoeling tot 3 kW kan verbruiken (hoewel dit meestal meer in de orde van 1-2 kW ligt), naast de 1-3 kW die de airconditioning in de cabine verbruikt.

Mijn strategie in de hitte is meestal om niet in de auto te zitten als dat mogelijk is en gewoon een winkel of iets dergelijks binnen te gaan (en de auto uit te zetten) totdat hij klaar is. Ongeacht of ik in de auto blijf of niet, gebruik ik ook een zonnescherm in de voorruit om de cabine wat koeler te houden. Ik probeer de airconditioning in de cabine niet te overmatig te gebruiken tijdens het opladen en direct daarna. Naar mijn mening geldt: hoe sneller de batterij afkoelt tot een beheersbare temperatuur, hoe beter de efficiëntie/prestaties en een zeer, zeer kleine boost in de levensduur van de batterij. Dat gezegd hebbende, is er absoluut geen reden om in de auto te braden voor de batterij.

#8 ·
Het enige waar je rekening mee moet houden, is dat de auto bij extreme hitte met de airconditioning in de cabine aan "rapidgate" kan hebben, zoals aangegeven door de waarschuwing op het scherm over een langzamer laadpotentieel. Dit kan de laadsnelheid inherent iets vertragen om de enorme hoeveelheid warmte te verminderen die in de batterij terechtkomt bij de hoge DCFC-vermogens die de I5 kan accepteren. Absoluut geen dealbreaker en ook geen al te veel voorkomende gebeurtenis.

Het andere effect dat dit kan hebben, is dat het ook langer duurt om de batterij af te koelen zodra je na het opladen vertrekt. In mijn observaties over vele roadtrips met een OBD-lezer blijft de batterijkoeling actief totdat de maximale batterijtemperatuur ongeveer 92 graden Fahrenheit (33 C) is. Omdat de auto de warmtewisselaar van het aircosysteem deelt met de cabine en de batterij, kunnen beide minder koelvermogen krijgen wanneer de batterij een hoge temperatuur heeft en de airconditioning in de cabine aan staat. Ik heb ook waargenomen dat het stroomverbruik van de batterijkoeling lager is wanneer de airconditioning in de cabine aan staat versus uit. Dit zal er dan inherent voor zorgen dat het langer duurt om de batterij af te koelen, wat betekent dat de airconditioning ook meer stroom zal verbruiken om zowel de cabine als de batterij koel te houden. Dit zal je efficiëntie een beetje aantasten, aangezien de batterijkoeling tot 3 kW kan verbruiken (hoewel dit meestal meer in de orde van 1-2 kW ligt), naast de 1-3 kW die de airconditioning in de cabine verbruikt.

Mijn strategie in de hitte is meestal om niet in de auto te zitten als dat mogelijk is en gewoon een winkel of iets dergelijks in te gaan (en de auto uit te zetten) totdat hij klaar is. Ongeacht of ik in de auto blijf of niet, gebruik ik ook een zonnescherm in de voorruit om de cabine wat koeler te houden. Ik probeer de airconditioning in de cabine niet te overmatig te gebruiken tijdens het opladen en direct daarna. Naar mijn mening geldt: hoe sneller de batterij afkoelt tot een beheersbare temperatuur, hoe beter de efficiëntie/prestaties en een zeer, zeer kleine boost in de levensduur van de batterij. Dat gezegd hebbende, is het absoluut niet nodig om in de auto te braden voor de batterij.
Het zou fijn zijn als je screenshots kunt plaatsen van Carscanner PID's en hoe dit van invloed is op snel DC-laden als je tegelijkertijd de cabinekoeling gebruikt.
Je opmerking is correct over hoe het beheer van de batterijtemperatuur wordt beheerd.
Temperatuur helemaal naar beneden zetten... ventilator op 2-3 handmatig, herberekening aan is de meest efficiënte manier als cabinekoeling tegelijkertijd vereist is met het opladen van het batterijpakket bij warm weer.
Ik geef persoonlijk de voorkeur aan 150 kW snelle DC-laders bij warm weer, dus ik duw de maximale laadsnelheid niet op het batterijpakket en in dit scenario gebruiken de airconditioning voor het batterijpakket en de cabine tegelijkertijd, geen 100% vereiste op airconditioningcompressoren.

#18 ·
Als ik op reis ben en bij een DC-snellader sta, kun je dan de airco in de auto laten draaien terwijl hij oplaadt? Ik neem aan dat het kan, want ik zie andere mensen in hun auto zitten met de ramen dicht tijdens het opladen.

Ik wil geen roadtrip maken en het is warm buiten, of het regent en ik moet opladen bij een DC-lader en niet weten wat ik moet doen om koel te blijven tijdens het opladen.

Bedankt,
Richard
Ik bezit een Ioniq 5 en ik merk dat ik mijn auto moet uitzetten als ik naar een oplader rijd, anders gaat de oplaadklep niet open. Zodra de oplader is aangesloten en oplaadt, kun je in je auto gaan zitten en hem "starten" zoals normaal, en de airconditioning weer aanzetten. Zoals andere mensen al hebben gezegd, kun je niet wegrijden met de kabel erin, en je hoeft je geen zorgen te maken over vonken die benzinedampen doen ontbranden, zoals bij een elektrische auto!

#22 ·
Ik bezit een Ioniq 5 en ik merk dat wanneer ik bij een oplader kom, ik mijn auto moet uitzetten, anders gaat de laaddeur niet open.
In mijn I5 open ik de laaddeur met een spraakopdracht terwijl de auto draait: “Open laaddeur” of iets dergelijks. Heeft altijd gewerkt en het is niet nodig om de auto of de airco uit te zetten.

#20 ·
Veel van dit draadje gaat mijn pet te boven, maar is desalniettemin fascinerend. Mijn vorige snellaadsessie vond niet plaats onder omstandigheden die heet genoeg waren om de batterij te oververhitten, maar ik slaagde er wel in om foto's te maken van het verschil in verbruik van airco aan versus airco uit, direct na het opladen (max. batterijtemperatuur ca. 110 F zoals afgelezen op mijn OBD). Dit illustreert het verschil in energie die wordt besteed aan het beheer van de batterijtemperatuur met betrekking tot de status van de airco in de cabine. Sorry voor de vette vingers....
Image
Image

#21 ·
Veel van deze thread gaat mijn pet te boven, maar is desalniettemin fascinerend. Mijn vorige snellaadbeurt is niet uitgevoerd onder omstandigheden die heet genoeg waren om de batterij snel op te laden, maar ik ben er wel in geslaagd foto's te maken van het verbruiksverschil van AC aan versus AC uit, direct na het opladen (max. batterijtemperatuur ca. 110 F zoals afgelezen op mijn OBD). Dit illustreert het verschil in energie die wordt besteed aan batterijtemperatuurbeheer met betrekking tot de status van de AC in de cabine. Sorry voor de vette vingerafdrukken.... View attachment 51494 View attachment 51495
Je zult met de tijd leren. Inzicht in hoe EV werkt, zal je helpen efficiënter te rijden en het zal je helpen hoe je een gebruikte EV kunt testen of controleren als je ooit besluit er een te kopen.
Je kunt beginnen met de Carscanner-app
En Obdlink CX of MX+ dongle....dit zal je helpen veel dingen te zien die het infotainmentscherm je nooit zal laten zien.