Het enige waar je rekening mee moet houden, is dat bij extreme hitte met de airconditioning in de cabine aan, de auto "rapidgate" kan vertonen, zoals aangegeven door de waarschuwing op het scherm dat de laadcapaciteit trager is. Dit kan de laadsnelheid enigszins vertragen om de enorme hoeveelheid warmte te verminderen die in de batterij komt bij de hoge DCFC-vermogens die de I5 kan accepteren. Dit is zeker geen dealbreaker en komt ook niet vaak voor.
Het andere effect dat dit kan hebben, is dat het ook langer duurt om de batterij af te koelen zodra je na het opladen vertrekt. In mijn waarnemingen tijdens vele roadtrips met een OBD-lezer, blijft de batterijkoeling actief totdat de maximale batterijtemperatuur ongeveer 92 graden Fahrenheit (33 C) is. Omdat de auto de warmtewisselaar van het aircosysteem deelt met de cabine en de batterij, kunnen beide minder koelvermogen krijgen wanneer de batterij een hoge temperatuur heeft en de airconditioning in de cabine aanstaat. Ik heb ook waargenomen dat het stroomverbruik van de batterijkoeling lager is wanneer de airconditioning in de cabine aanstaat in vergelijking met uit. Dit duurt dan inherent langer om de batterij af te koelen, wat betekent dat de airconditioning ook meer stroom verbruikt om zowel de cabine als de batterij koel te houden. Dit heeft een kleine invloed op uw efficiëntie, aangezien de batterijkoeling tot 3 kW kan verbruiken (hoewel dit meestal meer in de orde van 1-2 kW ligt), naast de 1-3 kW die de airconditioning in de cabine verbruikt.
Mijn strategie in de hitte is meestal om niet in de auto te zitten als dat mogelijk is en gewoon een winkel of iets dergelijks binnen te gaan (en de auto uit te zetten) totdat hij klaar is. Ongeacht of ik in de auto blijf of niet, gebruik ik ook een zonnescherm in de voorruit om de cabine wat koeler te houden. Ik probeer de airconditioning in de cabine niet te overmatig te gebruiken tijdens het opladen en direct daarna. Naar mijn mening geldt: hoe sneller de batterij afkoelt tot een beheersbare temperatuur, hoe beter de efficiëntie/prestaties en een zeer, zeer kleine boost in de levensduur van de batterij. Dat gezegd hebbende, is er absoluut geen reden om in de auto te braden voor de batterij.