Hyundai IONIQ Forum banner
41 - 53 of 63 Posts
We overwegen om van onze Bolt naar een Ioniq 5 te upgraden, maar zijn huiverig voor de afname in efficiëntie vergeleken met onze Bolt, momenteel 5,2 mijl/kWh sinds het resetten van de tripmeter meer dan 3000 mijl geleden. Dit is voornamelijk landelijk rijden op 45 mph. Een paar ritten van 2-300 mijl die snelwegritten omvatten. Sommige, maar meestal geen airconditioning. Rijden met de snelheidslimiet op alle wegen. Banden 4 psi boven de aanbevolen druk. Ik zou graag willen weten wat andere vergelijkbaar conservatieve bestuurders krijgen met hun Ioniq 5's. Als u een getal kunt geven, vermeld dan of het RWD of AWD is en de wieldmaat. Ik realiseer me dat dit een upgrade is in grootte, vermogen en gemak en dat dat iets waard zou moeten zijn, maar ben nog niet helemaal klaar om de sprong te wagen.
Het bereik van de 2025 AWD Ionia 5 is veel beter dan dat van de 2024 die nauwelijks 300 haalde. Onze 2024 was net een jaar oud toen ik van achteren werd aangereden en total loss werd verklaard. Dus kochten we een 2025 RWD en ik was verbaasd te zien dat bij een volle lading het gemiddelde bereik meer dan 400 aangaf, wat meer is dan ze adverteren! Je krijgt nu een max/gemiddeld/min bereik op het scherm te zien. Dus de maximale schatting is ongeveer 425. Natuurlijk vermindert het inschakelen van de airconditioning het bereik om dit te compenseren.
Ik weet niet hoe ik de mijl/kWh kan vinden, maar een recente rit van 6 mijl verbruikte 1 kWh, met een deel van de tijd de airconditioning aan.
Een rit van 1 mijl verbruikte 356 Wh (waarvan 60 van accessoires) en regenereerde 345 Wh.

Mijn Ioniq 5 uit 2023 geeft 3,2 mijl per levensduur (24.000 mijl) aan. De laatste tijd, bij goede temperaturen en stadsritten, is 4+ mi/kWh de norm, maar ik krijg de levensduur niet veranderd. Toegegeven, ik rijd veel snelwegkilometers in stukken van 300 mijl waarbij ik 75 MPH of meer rijd...

Het bereik van de 2025 AWD Ionia 5 is veel beter dan die van de 2024, die nauwelijks 300 haalde. Onze 2024 was net een jaar oud toen ik van achteren werd aangereden en total loss werd verklaard. Dus kochten we een 2025 RWD en ik was verbaasd toen ik bij een volle lading een gemiddeld bereik van meer dan 400 zag, wat meer is dan ze adverteren!
In feite heeft het bereik heel weinig te maken met de batterijcapaciteit en veel met hoe snel je rijdt. Net als bij een benzineauto, maar dan meer. Lees alsjeblieft de GOM-thread (https://www.ioniqforum.com/posts/652178/), die alle nieuwe leden moeten lezen.

owns 2025 Hyundai Ioniq 5 Limited RWD
Discussion starter · #45 ·
@i5maybe - Koop gewoon die verdomde auto. En rijd erin zoals je altijd al auto's hebt gereden.
Dat brengt me niet veel verder. Ik zou de spreadsheets kunnen pakken met al mijn kilometers terug tot onze Jetta uit '94, ergens in het vorige millennium. Een van de betere was een gemiddelde van 50 mpg tijdens een 6500 mijl lange roadtrip dwars door het land (en terug) in onze Prius uit '04 - ik, vrouw, twee tienerdochters, alle kampeerspullen, imperiaal.... Het is nog steeds een van onze beste familiedingen. Dit is niet voor veel mensen, maar wel voor mij!

We overwegen om van onze Bolt naar een Ioniq 5 te upgraden, maar zijn huiverig voor de afname van de efficiëntie vergeleken met onze Bolt, momenteel op 5,2 mijl/kWh sinds het resetten van de kilometerteller meer dan 3000 mijl geleden. Dit is voornamelijk landelijk rijden op 45 mph. Een paar ritten van 2-300 mijl die snelwegritten omvatten. Sommige, maar meestal geen airconditioning. Rijden met de snelheidslimiet op alle wegen. Banden 4 psi boven de aanbevolen waarde. Ik zou graag willen weten wat andere vergelijkbaar conservatieve bestuurders met hun Ioniq 5s behalen. Als u een getal kunt geven, vermeld dan of het RWD of AWD is en de wieldmaat. Ik realiseer me dat dit een upgrade is in grootte, vermogen en gemak en dat dat iets waard zou moeten zijn, maar ik ben er nog niet helemaal klaar voor om de sprong te wagen.
We hebben een Bolt uit '23 en een Ioniq5 uit '25, en we vinden ze allebei erg leuk. Ik heb 1000 mijl aan het opladen van de Bolt gelogd en berekend en ontdekte dat de auto de efficiëntie overdrijft. De Bolt gaf van 4,2 tot 5,1 weer, maar de werkelijke was 3,9 in totaal. Ik heb de Ioniq5 nog niet gecontroleerd (geeft gemiddeld 4,1 weer voor 3000 mijl), maar mijn onderbuikgevoel is dat ze bijna even efficiënt zijn.

We overwegen om van onze Bolt naar een Ioniq 5 te upgraden, maar zijn huiverig voor een lager rendement vergeleken met onze Bolt, momenteel 5,2 mijl/kWh sinds het resetten van de kilometerteller meer dan 3000 mijl geleden. Dit is voornamelijk landelijk rijden op 45 mph. Een paar ritten van 2-300 mijl met snelwegritten. Sommige, maar meestal geen airconditioning. Rijden met de snelheidslimiet op alle wegen. Banden 4 psi boven de aanbevolen druk. Ik zou graag willen weten wat andere vergelijkbaar conservatieve bestuurders met hun Ioniq 5's halen. Als u een getal kunt geven, vermeld dan of het RWD of AWD is en de wieldmaat. Ik realiseer me dat dit een upgrade is in grootte, vermogen en gemak en dat dat iets waard zou moeten zijn, maar ik ben er nog niet helemaal klaar voor om de sprong te wagen.
Ik heb het misschien gemist, maar het lijkt er niet op dat iemand het over uw locatie heeft gehad? Ik ben in Maine, dus we krijgen hier te maken met echte winterse omstandigheden. Ik haalde gemiddeld 3,2 mijl/kWh levenslang over de eerste 30.000 mijl op de standaardbanden. Ik heb die teller gereset toen ik nieuwe all-weather banden kocht en heb sindsdien gemiddeld 3,2 mijl/kWh over de volgende 10.000 op die banden.

Maar gezien de sterke seizoensinvloeden in Maine, varieert dit veel:
  • In de tussenseizoenen zonder verwarming of airconditioning en zonder snelwegritten heb ik wel 4,7 mijl/kWh gehaald.
  • In de winter op de snelweg, tot wel 2,4 mijl/kWh op de snelweg.
  • Met kayakdragers op het dak haal ik in de zomer gemiddeld ongeveer 3,2 mijl/kWh.
  • Zonder de dragers haal ik in de zomer gemiddeld ongeveer 3,8 mijl/kWh.
  • Het slechtste wat ik ooit heb gezien, was een hete zomerdag met 2 kajaks op het dak en veel snelwegritten - 2,1 mijl/kWh.
Dus het zal veel meer afhangen van uw rijomstandigheden dan van uw rijstijl. Als u winter ervaart waar u bent, zult u waarschijnlijk levenslang in de lage tot midden 3's zitten. Maar zo niet, dan ziet u misschien hogere 3's of zelfs tot 4.

Het hangt ook af van de lengte van uw gemiddelde rit. Aan het begin van ritten met de verwarming aan, begint het rond 1,8 mijl/kWh. Maar zodra de warmtepomp de juiste temperatuur heeft bereikt, stijgt het naar de midden 2's. Dus als u veel korte ritten maakt in echt koud (of minder koud, maar heet) weer, zult u lagere gemiddelden zien dan wanneer u langere ritten maakt waarbij de efficiëntie van de warmtepomp helpt.

Dit is niet voor veel mensen, maar wel voor mij!
Je erkent tenminste dat je een buitenbeentje bent op dit onderwerp. Informatie zoeken over een mogelijke vervanging voor je auto kan je helpen beslissen. Maar ik betwijfel het. Want als je tien willekeurige bestuurdersresultaten bekijkt, krijg je tien verschillende antwoorden. En aangezien geen van die mensen op jouw locatie rijdt, met jouw specifieke weerpatronen en jouw rijstijl, zullen hun resultaten niet overeenkomen met de resultaten die je wilt repliceren.

De Ioniq 5 heeft voldoende bestuurdersselecties om persoonlijke instellingen te creëren om de economie te maximaliseren, dus ik weet zeker dat je tevreden zult zijn met zijn cijfers. Ook al komen ze niet echt overeen met jouw cijfers in een kleinere EV.

Dat brengt me niet veel verder. Ik zou de spreadsheets kunnen pakken waar al mijn kilometers in staan sinds onze Jetta uit '94, ergens in het vorige millennium.
Ik denk dat ik het logboek dat ik bijhield van mijn '82 hatchback tevoorschijn kan halen en de gegevens in een spreadsheet kan invoeren. Ik heb het niet gedaan toen ik de auto bezat, omdat ik pas in 1985 een pc had.
Ik heb 1000 mijl aan het opladen van de Bolt gelogd en berekend en ontdekte dat de auto de efficiëntie overdrijft.
Gebaseerd op de energie die mijn EVSE aan de auto levert en de werkelijk gereden kilometers, rapporteert mijn 2022 I5 AWD ongeveer 10% hogere mijl/kWh dan werkelijk. Ik schrijf dat toe aan laadinefficiëntie.
Voor wat het waard is, waren zowel mijn 2004 Prius als mijn 2017 Prius Prime ook optimistisch in hun MPG-displays. En laadinefficiënties konden niet de schuld krijgen van hun fouten.

@i5maybe - Je hebt uitgelegd dat jouw specifieke 'ding' met het bezitten van een EV grotendeels gericht is op hoeveel kilometer per kWh je kunt halen. Tot het punt dat je nadenkt over het kopen van een auto die misschien niet kan tippen aan de cijfers die je onlangs hebt gezien. En dat ondanks het vergelijken van appels met peren wat betreft autogrootte.

Ik kijk op zo'n zaken vanuit een ander perspectief. Hier in het VK rijd ik mijn Ioniq 5 AWD precies zoals ik altijd met mijn auto's heb gereden. Ik denk er niet eens over na of de auto 3,5 of 4,8 of zelfs 5,2 mijl per kWh haalt. Het is wat het is na elke rit, of dat nu in de winter is met horizontale regen een berg op, of een rustige rit door Engelse dorpen in de zomer. Nogmaals, het is wat het is. En ik maak me geen zorgen over de kale cijfers. Veel hiervan komt uit een vorig leven toen ik bezig was met het besparen van centen op processen.

Ik kan niet anders dan kosten toekennen aan veranderingen in methoden.

Bijvoorbeeld. Over 3000 mijl heeft een auto die een redelijk gemiddelde van 3,5 mijl per kWh haalt, 857 kWh nodig. En een auto die uitstekende 5,2 mijl per kWh haalt, verbruikt slechts 577 kWh.

Dat is een minimum- en maximumcijfer voor bijna alle moderne EV's. Het verschil tussen uitstekende efficiëntie en normaal over de genoemde 3000 mijl is 857-577 = 280 kWh. Ik gebruik een nachttarief dat me hier in het VK 6,7 pence per kWh kost, en bijna al mijn kilometers zijn tegen dat tarief. Dus het verschil tussen uitmuntendheid en normaal is 280 kWh @ 6,7p = £18,76.

Nu realiseer ik me dat voor sommige mensen het streven naar een uitstekende economie een kruising is tussen een goed spel en een fixatie. Maar serieus? Minder dan $20 in drie maanden. $7 per maand. 20 cent per dag? En dat is het maximale verschil tussen uitstekende economie en oké? Nog ironischer wordt het als iemand bereid is om bakken met geld uit te geven aan het veranderen van velgen en banden om nog eens 0,1 punt van het gemiddelde m/kWh af te scheren.

Koop gewoon de verdomde auto. En rijd hem op dezelfde manier als je altijd met auto's hebt gereden. Leef dan met de cijfers, zelfs als ze iets lager zijn dan wat je haalde met een kleinere en lichtere auto.
Precies !!

We hebben een '23 Bolt en een '25 Ioniq5, en vinden ze allebei erg leuk. Ik heb 1000 mijl aan opladen van de Bolt gelogd en berekend en ontdekte dat de auto de efficiëntie overdrijft. De Bolt gaf van 4,2 tot 5,1 weer, maar de werkelijke was 3,9 in totaal. Ik heb de Ioniq5 nog niet gecontroleerd (geeft 4,1 gemiddeld weer voor 3000 mijl), maar mijn onderbuikgevoel zegt dat ze ongeveer even efficiënt zijn.
Ik denk dat ik het logboek dat ik bijhield van mijn '82 hatchback erbij zou kunnen halen en de gegevens in een spreadsheet zou kunnen invoeren. Ik heb het niet gedaan toen ik de auto bezat, omdat ik pas in 1985 een pc had.

Gebaseerd op de energie die mijn EVSE aan de auto levert en de werkelijk gereden kilometers, rapporteert mijn 2022 I5 AWD ongeveer 10% hogere mi/kWh dan de werkelijke. Ik schrijf dat toe aan laadin-efficiëntie.

Voor wat het waard is, beide mijn 2004 Prius en 2017 Prius Prime waren ook optimistisch over hun MPG-displays. En laadin-efficiënties konden niet de schuld krijgen van hun fouten.
Dit zijn goede punten. We hebben deze en veel threads die mijlen / kWh bespreken - maar we weten echt niet (althans ik denk niet dat ik harde gegevens heb gezien) hoe nauwkeurig de door onze auto's weergegeven mijlen / kWh werkelijk is?

We debatteren misschien over getallen die de realiteit niet laten zien. Ik neem aan dat beide auto's dezelfde nauwkeurigheidsniveaus hebben wanneer ik mijn Ioniq 5 vergelijk met mijn Ioniq 6, maar nogmaals, ik weet het niet....

Dat brengt me niet veel verder. Ik zou de spreadsheets kunnen pakken waar al mijn kilometers in staan sinds onze Jetta uit '94, ergens in het vorige millennium. Een van de betere was een gemiddelde van 50 mpg tijdens een 6500 mijl lange roadtrip door het hele land (en terug) in onze Prius uit '04 - ik, vrouw, twee tienerdochters, alle kampeerspullen, imperiaal.... Het is nog steeds een van onze beste familiedingen. Dit is niet voor veel mensen, maar het is voor mij!
Ik weet niet zeker waarom mensen je hier moeilijk mee doen.
Als dit jouw ding is en deel uitmaakt van je besluitvormingsproces, ga ervoor.
Zoals je zegt, het is niet voor iedereen, maar het is voor jou.

Discussion starter · #53 ·
Ik weet niet zeker waarom mensen je hier moeilijk mee doen.

Als dit jouw ding is en deel uitmaakt van je besluitvormingsproces, ga ervoor.

Zoals je zegt, het is niet voor iedereen, maar het is voor jou.
Haha! Geen moeilijkheden. Ik had niet zoveel nuttige reacties verwacht. Zeer gewaardeerd! Misschien is het ook nuttig voor anderen, zelfs als ze dit met een ander perspectief dan het mijne benaderen.

41 - 53 of 63 Posts