Hyundai IONIQ Forum banner

Langetermijn gemiddelde mijlen/kWh voor conservatieve chauffeurs

1 reading
3.6K views 62 replies 35 participants last post by  A bit Ioniq  
#1 ·
We overwegen om van onze Bolt naar een Ioniq 5 te upgraden, maar zijn huiverig voor een afname in efficiëntie vergeleken met onze Bolt, momenteel 5,2 mijl/kWh sinds het resetten van de dagteller meer dan 3000 mijl geleden. Dit is voornamelijk landelijk rijden op 45 mph. Een paar ritten van 2-300 mijl die snelwegritten bevatten. Sommige, maar meestal geen airconditioning. Rijden met de snelheidslimiet op alle wegen. Banden op 4 psi boven de aanbevolen waarde. Ik zou graag willen weten wat andere vergelijkbaar conservatieve bestuurders met hun Ioniq 5's halen. Als u een getal kunt geven, vermeld dan of het R of AWD is en de wieldmaat. Ik realiseer me dat dit een upgrade is in grootte, vermogen en gemak en dat dat iets waard zou moeten zijn, maar ik ben nog niet helemaal klaar om de sprong te wagen.

#2 ·
Ik heb een 2022 Limited AWD, standaard 20 inch velgen, met iets meer dan 18.000 mijl. Ik rijd meestal in de normale modus (niet eco of sport) op niveau 2 regeneratie. Het meeste rijden is in de buitenwijken, maar met af en toe uitstapjes van ongeveer 50 of 60 mph. De levenslange efficiëntie is 4,3 mijl per kWh.

Ik heb verschillende dagtochten van ongeveer 220 mijl gemaakt, waarbij ik thuis kwam met ongeveer 90 mijl over. De tochten waren in de eco-modus op niveau 1 regeneratie (voorkeur van mijn vrouw). De meeste tochten waren rond de 50 of 60 mph, en niet op het snelwegnetwerk.

De efficiëntie is daarom beter geweest dan de officiële cijfers. :)

#3 ·
Ik rijd nu ongeveer 7 maanden in de 2025 Limited.
Landwegen met een gemiddelde van ongeveer 50 mph en relatief weinig stops leveren ongeveer 4,2 mijl per kWh op.
Lokaal rijden met veel stops levert ongeveer 3,8 op.
Snelwegrijden met ongeveer 65 mph levert 3,6 op.

Zeer tevreden over de algehele prestaties gezien zijn formaat. We laden het meeste op via L1- en L2-units, waardoor de kosten zeer zuinig blijven.

#5 ·
Ik rijd meestal in de normale modus, gebruik automatische regeneratie en laad liever vaker dan de klimaatregeling uit te schakelen, dus waarschijnlijk geen match voor uw ascetische stijl. Ik woon in een stad, met stop-and-go-verkeer rondom huis. Het verbaast me niet om onder die omstandigheden ongeveer 4,3 mijl/kWh te zien. Op de snelweg, rijdend nabij de snelheidslimiet, kan ik terugvallen tot ongeveer 3,1 mijl/kWh. Mijn algemene gemiddelde, over 11.000 mijl in 5 maanden, is 3,7 mijl/kWh.

#6 · (Edited)
Na een LEAF, een Tesla en drie Ioniqs kan het me eigenlijk niet meer schelen wat voor "actieradius" ik haal. Ik rijd altijd met HVAC op "Auto", conditioneer de cabine bijna altijd vooraf en rijd in het voertuig. Op reizen houd ik me aan de snelheidslimieten en selecteer ik oplaadpunten op een blaasvolume-afstand (BVL). Na het leren van allerlei hypermiling-trucs in de zeer actieradius-beperkte 2012 LEAF, kan het me echt niet meer schelen.

#7 ·
Na een LEAF, een Tesla en drie Ioniqs, kan het me echt niet meer schelen wat voor “kilometers” ik haal. Ik rijd altijd met de HVAC op "Auto", verwarm bijna altijd de cabine voor en rijd in het voertuig. Op reizen rijd ik snelheidslimieten en selecteer oplaadpunten op een blaasvolume lengte (BVL) afstand. Na het leren van allerlei hypermiling-trucs in de zeer actieradius-beperkte 2012 LEAF, kan het me echt niet meer schelen.
Mijn baas was jarenlang een vroege Prius-eigenaar, daarna Tesla. Toen ik een Chevy Bolt kreeg en gefascineerd was door de efficiëntie, lachte hij en zei dat hypermilers een zeker teken zijn van nieuwkomers in de wereld van efficiënte auto's.

Desondanks heb ik mijn efficiëntie op een woon-werkverkeer van 130 mijl bijna twee jaar lang zorgvuldig bijgehouden, het beste was 5,2 mijl/kWh retour. Maar onderweg versterkte mijn aandacht voor efficiëntie mijn begrip van de relatie tussen efficiëntie en actieradius. Ik kon de GOM nauwkeurig voorspellen op basis van alle relevante factoren onder verschillende omstandigheden, wat goed van pas kwam bij reisstrategieën.

Mijn obsessie met efficiëntie was meer een nieuwsgierigheid gericht op het begrijpen van de auto. Na minder dan een jaar ging de nieuwkomer in mij met pensioen en reed ik gewoon in de auto zonder er veel bij stil te staan. Sinds ik 19 maanden geleden de I6 kreeg, is efficiëntie nooit meer geweest dan een nieuwsgierigheid, en een manier om de schattingen van de actieradius op reizen te begrijpen.

Ik zie de waarde van het bewust zijn van efficiëntie, maar moet een beetje lachen om de naïviteit van overmatige obsessie ermee. Het is geen wedstrijd, het is gewoon een meting om feedback te geven en uw begrip van rijstijlen en milieu-impact te versterken. Goed om te weten, maar niet de moeite waard om geobsedeerd te raken.

#8 ·
Ik geef je twee scenario's, allemaal echte ervaringen. Ik heb AWD Ultimate (volgens mij jouw versie van Limited), dus 20-inch velgen, etc.

Snelweg rijden met constante snelheden van 130-137 km/u met airconditioning op 21 °C bij 30-32 °C weer in Normale modus, ik krijg ongeveer 354 kilometer.

#9 ·
Arob, persoonlijkheden en interesses verschillen. Sommigen van ons genieten nog steeds van het "efficiëntiespel" na tientallen jaren. Anderen, die ik niet begrijp, betalen om een klein wit balletje over honderd hectare overbemeste, met pesticiden behandelde en gemanipuleerde gras te slaan om te eindigen met het meest efficiënte aantal slagen. Ik begrijp ze niet, maar ik lach er ook niet om.

#11 ·
Arob, persoonlijkheden en interesses verschillen. Sommigen van ons genieten nog steeds van het efficiëntie-"spel" na decennia. Anderen, die ik niet begrijp, betalen om een klein wit balletje rond honderd hectare overbemest, met pesticiden behandeld en gemanipuleerd gras te slaan om tot het meest efficiënte aantal slagen te komen. Ik begrijp ze niet, maar ik lach er ook niet om.
Begrijp het aantal mensen met wie Arob en anderen zoals ik hier al ongeveer 8 jaar over hetzelfde praten. Zelfs ik geef toe dat ik er in het begin te veel op geobsedeerd was, vooral toen de echte wereldzaken nog onbekend waren. Ik was meer geobsedeerd toen ik met mijn oudere Ioniq slechts 200 km per lading kon rijden, maar toegegeven, nu die actieradius 99% van mijn dagelijkse ritten ver overschrijdt, denk ik er nauwelijks meer over na. Ik herken de eigenschappen van de auto nu goed genoeg om te herkennen wanneer mijn efficiëntie een beetje afwijkt van normaal, maar de meeste mensen wennen na een maand het bezit van de auto aan de actieradius en denken er niet eens meer over na. Vergelijkbaar met reflecties op de voorruit... ze irriteren nieuwe eigenaren mateloos en leiden tot kreten van "veiligheidsprobleem", maar dan verdwijnt het probleem zodra eigenaren zich hebben aangepast.

#26 ·
Onze I5 zit op ongeveer 4,3 mijl/kWh na 65.000 mijl rijden. Een vriend met een Ioniq 6 is efficiënter. Als je tevreden bent met een sedan met 4 deuren en de beste efficiëntie wilt, kijk dan naar de I6.
Over het algemeen zie ik:
Snelwegen 3-3,5
Lokale wegen 4-5
Stad tot 6 mijl/kWh
Je zou verwachten dat de Ioniq 6 efficiënter is, en als al het andere gelijk is, is dat waarschijnlijk ook zo.

Echter, zoals ik al eerder heb gepost, is onze 2023 Ioniq 5 SEL AWD in feite efficiënter dan onze lichtere, meer aerodynamische 2025 Ioniq 6 SEL RWD voor ons typische rijgedrag (de meeste ritten zijn 1700 voet naar beneden of omhoog met ongeveer 50% bochten, steile snelweg en de rest landweg of stadsverkeer).

In de afgelopen maanden (beide auto's gereden vergelijkbare afstand, op vergelijkbare routes, in normale modus, door dezelfde bestuurders en in hetzelfde klimaat)

• 2023 Ioniq 5 SEL AWD gemiddeld 4,1 mijl / kWh
  • 2026 Ioniq 6 SEL RWD gemiddeld 3,8 mijl / kWh
De enige logische verklaring is dat de 2023 Ioniq 5 SEL AWD 19-inch wielen heeft en de 2025 Ioniq 6 SEL RWD 20-inch wielen. Het lijkt er dus op dat de iets kleinere wielen de betere aerodynamica van de carrosserie en het lagere gewicht (één motor minder) van de Ioniq 6 overwinnen.

Dus voor iemand die geïnteresseerd is in de beste efficiëntie, zorg ervoor dat je kleine wielen krijgt (de door de EPA geschatte actieradius voor de Ioniq 6 SE RWD met 18-inch wielen is 342 mijl versus 291 mijl voor de Ioniq 6 SEL/Ltd RWD met 20-inch wielen).

#23 ·
Ik vind het moeilijk om conservatief te rijden met 446 lb/ft koppel. Een paar dagen geleden stond ik bij het stoplicht, en naast me stond een Dodge Challenger, luide uitlaat. Hij wilde vooraan komen en sneed mijn rijstrook af. Dus, voor ongeveer 4 of 5 seconden, was ik weer 16. Yup. Elke cent waard.
Dat scenario vermindert ook mijn efficiëntie! Waarschijnlijk minstens één keer per week.

#27 ·
Ik vind het moeilijk om conservatief te rijden met 446 lb/ft koppel. Een paar dagen geleden stond ik daar, eerst bij het stoplicht, en ernaast staat een Dodge Challenger, luide uitlaat. Hij wilde vooraan komen en sneed de baan af waar ik in zat. Dus, voor ongeveer 4 of 5 seconden, was ik weer 16. Yup. Elke cent waard.

OP hier. Na een proefrit word ik ironisch genoeg ook aangetrokken door de AWD om die reden. Mijn plan zou zijn om de 20" te ruilen voor 18" voor een betere actieradius en bandenvervangingsprijs en ik zou 99% van de tijd in eco rijden, maar het zou ook leuk zijn om dat andere spel te spelen, 1% van de tijd.

Yep, ik zit bijna de hele tijd in ECO-modus omdat het de soepelste acceleratie vanuit stilstand heeft. Zelfs in ECO-modus kan hij bij casual stoplichtsprints meekomen en de meeste roetblazers voorblijven.
Ik vraag me af hoeveel echt verschil het gebruik van de ECO-modus maakt voor de efficiëntie van het rijden? Heeft iemand echte vergelijkende gegevens?

Dat gezegd hebbende, we blijven in principe in de Normale modus, afgezien van af en toe gebruik van de Sportmodus (in vergelijkbare situaties als die @hochiinn beschrijft of korte opritjes naar de snelweg, enz.) en zeer af en toe gebruik van de Sneeuwmodus.

Onze AWD Drive Ioniq 5 in Sportmodus zorgt zeker voor een glimlach! Ik was ook aangenaam verrast dat onze Ioniq 6 RWD (in Sport- of Normaalmodus) in de meeste situheden snel genoeg is. Hij voelt sneller aan dan de opgegeven acceleratietijden (waarschijnlijk vanwege het directe koppel dat typisch is voor alle EV's).

Voor dagelijks rijden en met 3 vaste bestuurders van beide auto's is het gewoon makkelijker om ze meestal in de Normale modus en Level 3 regeneratie te laten staan (en dan wordt niemand verrast als ze in de auto stappen.....)

#28 ·
Voor dagelijks gebruik en met 3 vaste bestuurders van beide auto's is het gewoon makkelijker om ze meestal in de normale modus en op niveau 3 regeneratie te laten (en dan is niemand verrast als ze in de auto stappen.....)
Dat lijkt me logisch, en wij doen hetzelfde om dezelfde reden, maar met slechts twee bestuurders.
Zoals anderen al hebben opgemerkt, levert onze Ioniq5 een betere „kilometragemeter“ dan onze Ioniq6, beide 2025, beide RWD. Ik begrijp het niet.

#29 ·
Onze 2022 Ioniq 5 (AWD SE) heeft de afgelopen drieënhalf jaar en 38.000 mijl gemiddeld 4,0-4,1 mijl per kWh gerealiseerd. Dit omvatte een mix van stads- en snelwegritten, maar relatief weinig op snelwegsnelheden. De meeste van onze snelwegmijlen zijn op bergachtige wegen met snelheidslimieten van minder dan 65 mph. Het grootste deel van de tijd stond hij in de Eco-modus en Level 1 regeneratie, hoewel ik soms de Normal-modus, hogere regeneratieniveaus of de Auto-modus in de bergen gebruik.

#30 ·
We overwegen om van onze Bolt naar een Ioniq 5 te upgraden, maar zijn huiverig voor een daling van de efficiëntie vergeleken met onze Bolt, momenteel 5,2 mijl/kWh sinds het resetten van de tripmeter meer dan 3000 mijl geleden. Dit is voornamelijk landelijk rijden op 45 mph. Een paar ritten van 2-300 mijl die snelwegritten bevatten. Sommige, maar meestal geen airconditioning. Rijden met de snelheidslimiet op alle wegen. Banden 4 psi boven de aanbevolen waarde. Ik zou graag willen weten wat andere vergelijkbaar conservatieve bestuurders met hun Ioniq 5's halen. Als u een getal kunt geven, vermeld dan of het R of AWD en de wieldmaat is. Ik realiseer me dat dit een upgrade is in grootte, vermogen en gemak en dat dat iets waard zou moeten zijn, maar nog niet helemaal klaar om de sprong te wagen.
Ik heb een 2025 RWD Ioniq 5 Limited. Gezien het type rijden dat u doet, denk ik dat u dicht in de buurt zou kunnen komen van de Bolt-efficiëntie die u hebt ervaren. U zou iets beter kunnen presteren (dan wat mijn auto zou doen) als u de kleinere batterij zou nemen, omdat die de auto lichter zou maken.

Ik rijd gemengd snelweg en stad en gebruik de airconditioning veel. Ik heb gemiddeld 4,0 sinds mijn laatste lading. Dat gezegd hebbende, met uw soort rijden zou ik minstens 4,5 verwachten.

#31 ·
We overwegen om van onze Bolt naar een Ioniq 5 te upgraden, maar zijn huiverig voor een daling van de efficiëntie in vergelijking met onze Bolt, momenteel 5,2 mijl/kWh sinds het resetten van de dagteller meer dan 3000 mijl geleden. Dit is voornamelijk landelijk rijden op 45 mph. Een paar ritten van 2-300 mijl die snelwegritten omvatten. Sommige, maar meestal geen airconditioning. Rijden met de snelheidslimiet op alle wegen. Banden op 4 psi boven de aanbevolen waarde. Ik zou graag willen weten wat andere vergelijkbaar conservatieve bestuurders met hun Ioniq 5s halen. Als u een getal kunt geven, vermeld dan of R of AWD en wieldmaat. Ik realiseer me dat dit een upgrade is in grootte, vermogen en gemak en dat dat iets waard zou moeten zijn, maar ik ben er nog niet helemaal klaar voor om de sprong te wagen.

#32 ·
We overwegen om van onze Bolt naar een Ioniq 5 te upgraden, maar zijn huiverig voor de afname van de efficiëntie vergeleken met onze Bolt, momenteel 5,2 mijl/kWh sinds het resetten van de dagteller meer dan 3000 mijl geleden. Dit is voornamelijk landelijk rijden op 45 mph. Een paar ritten van 2-300 mijl met snelwegritten. Sommige, maar meestal geen airconditioning. Rijden met de snelheidslimiet op alle wegen. Banden 4 psi boven de aanbevolen waarde. Ik zou graag willen weten wat andere vergelijkbaar conservatieve bestuurders met hun Ioniq 5's halen. Als u een getal kunt geven, vermeld dan of het RWD of AWD is en de wieldmaat. Ik realiseer me dat dit een upgrade is in grootte, vermogen en gemak en dat dat iets waard zou moeten zijn, maar ik ben er nog niet helemaal klaar voor om de sprong te wagen.
We hebben beide, hoewel de Bolt een recente aanwinst is (in augustus tweedehands gekocht met 44.000 mijl). We hebben iets minder dan 10.000 mijl op de i5 (LR, AWD, SEL), waarvan de helft is verzameld tijdens een reis van 4.600 mijl van de East naar West Coast. We halen ongeveer 4,3/4,4 op de i5 en ik zie iets meer dan 5 op de Bolt.

We vertrokken net na het krijgen van de Bolt op een Europese reis, dus onze ervaring daarmee is beperkt. Ik moet zeggen dat de systemen op de i5 veel geavanceerder zijn dan op de Bolt, die we kregen om a) een tweede auto te hebben na de verhuizing, en b) om ervoor te zorgen dat we binnen de kilometerlimieten van de lease blijven.

Groeten

#33 ·
We overwegen om van onze Bolt naar een Ioniq 5 te upgraden, maar zijn huiverig voor de afname van de efficiëntie vergeleken met onze Bolt, momenteel 5,2 mijl/kWh sinds het resetten van de dagteller meer dan 3000 mijl geleden. Dit is voornamelijk landelijk rijden op 45 mph. Een paar ritten van 2-300 mijl die snelwegritten omvatten. Sommige, maar meestal geen airconditioning. Rijden met de snelheidslimiet op alle wegen. Banden op 4 psi boven de aanbevolen druk. Ik zou graag willen weten wat andere vergelijkbaar conservatieve bestuurders krijgen met hun Ioniq 5's. Als u een getal kunt geven, vermeld dan of het RWD of AWD is en de wieldmaat. Ik realiseer me dat dit een upgrade is in grootte, vermogen en gemak en dat dat iets waard zou moeten zijn, maar nog niet helemaal klaar om de sprong te wagen.
We hebben een 2022 Ioniq 5 SEL, RWD, 19 inch velgen met ongeveer 78.000 mijl erop. We rijden regelmatig van Los Angeles naar het Olympic Peninsula in de staat Washington, we zijn sneeuwvogels. We halen een geweldige efficiëntie in ons kleine stadje van 10.000 mensen, maar het daalt veel als we 75 mph rijden op de I-5 en in Los Angeles. Ook daalt de efficiëntie sterk als het koud wordt in het noorden. Maar dat is wanneer we naar het zuiden gaan.
Over het algemeen hebben we een efficiëntie van 4,2 mijl/kW.

#34 ·
Goede vraag @i5maybe

Ik zal niet proberen u af te praten om efficiëntie na te streven. Om het beste antwoord op uw vraag te krijgen, zou u een i5 over dezelfde 3000 mijl moeten rijden met dezelfde weers-, weg-, verkeers- en topografische omstandigheden die u de 5,2 kWh in uw Bolt opleveren. De beste auto-naar-auto efficiëntievergelijkingen waarvan ik op de hoogte ben, worden uitgevoerd door Out of Spec Studios70 mph bereiktest — Out of Spec Studios Die vergelijking wordt grotendeels bij 70 mph uitgevoerd, maar de relatieve efficiëntie zou nuttig zijn om een antwoord op uw vraag te schatten. In hun tests reden 2 Chevy Bolts respectievelijk 3,4 en 3,5 kWh. Een 2022 Ioniq 5 AWD met 19" wielen reed 3,1. Het zou dus redelijk zijn om te schatten dat de Ioniq 5 ongeveer 10% slechter (4,68 kWh) zou presteren op uw 3000 mijl durende efficiëntieroute dan uw Bolt.

Mijn 2022 Ioniq 5 SEL met 19" wielen in Connecticut suburban rijden geeft me soms langere periodes van 4,9 - 5,0 kWh over 200-300 mijl, maar het is gemakkelijk om dat gemiddelde te laten zakken tot 4,5, zelfs als je rijdt met oog voor efficiëntie.

U zult ook op de grafiek zien dat de Ioniq 6 incrementeel efficiënter is bij 70 mph (zoals andere posters hebben gesuggereerd). Als u geen hatchback nodig heeft voor uw gebruikssituatie, is een i6 misschien het overwegen waard.

#35 · (Edited)
Mijn eerste hybride auto was een Honda Civic uit 2008 en dat was zo'n ondergemotoriseerde, saaie auto om in te rijden dat ik het leuk vond om ermee te hypermilen, reed vroeger regelmatig 3,6 l/100 km, reed 10 km/u onder de snelheidslimiet. Veel vrienden gemaakt op de snelweg ;-)
Daarna was mijn eerste EV een Bolt uit 2019. Ook daarmee reed ik erg efficiënt, vooral op langere ritten vanwege de langzame laadsnelheden. Nu met mijn Ioniq 6 Ultimate AWD (niet de meest efficiënte) rij ik hem meestal gewoon normaal in de Normal-modus. Thuis zijn de laadkosten zo laag dat ik me niet druk maak om 15 cent te besparen en onderweg laadt hij zo snel dat ook hier het super efficiënt rijden niet veel zal veranderen in het grote geheel.
Nu OP, als je geniet van hypermilen tot je erbij neervalt, veel plezier, het is tenslotte de meest efficiënte en kosteneffectieve manier om het te doen, maar ik begrijp ook wat ARob zegt.
Het kostte me een tijdje om aan de I6 te wennen, maar nu ik weer in de Bolt (nu de auto van mijn vrouw) stap, waardeer ik de I6 nog meer.

Veel succes met je overweging.

#36 ·
Tijdige vraag, want we hebben gisteren een reis van 175 mijl gemaakt in onze 2025 AWD Ioniq 5 Limited. Van ons huis op Orcas Island, Washington, naar de Seahawks-wedstrijd ten zuiden van Seattle. Het regende op de weg naar beneden, dus natte wegen toen, we reden met snelweg snelheden (nou ja, als we konden), reden in Normaal en niet in Eco-modus, en de temperaturen waren in de midden jaren 60. HVAC werd voor misschien 25% van de reis gebruikt. Twee volwassenen. We hebben 61% van onze batterij gebruikt op deze 175 mijl, 39% bleef over toen we thuis waren. Ik heb gemerkt dat deze auto consequent beter presteert dan de EPA-rating, terwijl de verschillende Nissan Leafs die ik bezat consequent ondermaats presteerden.

#38 ·
Als nieuwe "huurder" van een 2024 I 5 sel, heb ik echt geen idee hoe efficiënt mijn rijgedrag is geweest sinds november! Ik weet niet eens hoe ik dat zou moeten controleren? Maar nogmaals, na 50 jaar in ijsvoertuigen te hebben gereden, wist ik nooit, en lette ik ook niet veel op mijn gemiddelde mpg! Ik reed gewoon naar een benzinestation als de tank leeg was en reed verder. Nu sluit ik mijn auto thuis aan als hij leeg is en de volgende dag rijd ik gewoon verder! Er zijn te veel andere dingen in deze wereld waar we ons zorgen over moeten maken dan kw/uur of per mijl of wat de metriek ook is als we het over centen hebben en niet over dollars. (slechts mijn 2 cent!). En wat de bandenmaat betreft... ik ben blij zolang ze rond blijven!;)

#39 · (Edited)
@i5mayb - Je hebt uitgelegd dat jouw specifieke 'ding' met betrekking tot het bezitten van een EV grotendeels gericht is op hoeveel kilometer per kWh je kunt halen. Tot het punt dat je nadenkt over het kopen van een auto die mogelijk niet kan tippen aan de cijfers die je onlangs hebt gezien. En dat ondanks het vergelijken van appels met peren wat betreft de autogrootte.

Ik heb de neiging om zulke zaken vanuit een ander perspectief te bekijken. Hier in het VK rijd ik mijn Ioniq 5 AWD precies zoals ik altijd met mijn auto's heb gereden. Ik overweeg niet eens of de auto 3,5 of 4,8 of zelfs 5,2 mijl per kWh haalt. Het is wat het is na elke rit, of dat nu in de winter is met horizontale regen een berg op, of een rustig tochtje door Engelse dorpjes in de zomer. Nogmaals, het is wat het is. En ik maak me geen zorgen over de kale cijfers. Veel hiervan komt uit een vorig leven toen ik bezig was met het besparen van centen op processen.

Ik kan niet anders dan kosten toekennen aan veranderingen in methoden.

Bijvoorbeeld. Over 3000 mijl zou een auto die een degelijk gemiddelde van 3,5 mijl per kWh haalt, 857 kWh nodig hebben. En een auto die uitstekende 5,2 mijl per kWh haalt, zou slechts 577 kWh verbruiken.

Dat is een minimum- en maximumcijfer voor bijna alle moderne EV's. Het verschil tussen uitstekende efficiëntie en normaal over de genoemde 3000 mijl is 857-577 = 280 kWh. Ik gebruik een nachttarief dat me hier in het VK 6,7p per kWh kost, en bijna al mijn kilometers zijn tegen dat tarief. Dus, het verschil tussen uitmuntendheid en normaal is 280 kWh @ 6,7p = £18,76.

Nu realiseer ik me dat voor sommige mensen het streven naar een uitstekende economie een kruising is tussen een goed spel en een fixatie. Maar serieus? Minder dan $20 in drie maanden. 20 cent per dag? Tussen uitstekend en oké? Nog ironischer wordt het als iemand bereid is om 'tonnen' uit te geven aan het veranderen van velgen en banden in een poging om nog eens 0,1 punt van het gemiddelde m/kWh af te scheren.

Koop gewoon de verdomde auto. En rijd ermee zoals je altijd met auto's hebt gereden. En leef dan met de cijfers, zelfs als ze iets lager zijn dan wat je hebt bereikt met een kleinere en lichtere auto.

#45 ·
@i5maybe - Koop gewoon die verdomde auto. En rijd erin zoals je altijd al auto's hebt gereden.
Dat brengt me niet veel verder. Ik zou de spreadsheets kunnen pakken met al mijn kilometers terug tot onze Jetta uit '94, ergens in het vorige millennium. Een van de betere was een gemiddelde van 50 mpg tijdens een 6500 mijl lange roadtrip dwars door het land (en terug) in onze Prius uit '04 - ik, vrouw, twee tienerdochters, alle kampeerspullen, imperiaal.... Het is nog steeds een van onze beste familiedingen. Dit is niet voor veel mensen, maar wel voor mij!

#40 ·
We hebben 16.535 mijl gereden met de '25 Ioniq 5 RWD die we eind juni hebben gekregen. Op de roadtrip die we net hebben gemaakt, haalden we gemiddeld 3,3 mijl/kWh.
Image

In lokaal rijden halen we gemiddeld ongeveer 4,4.

#41 ·
We overwegen om van onze Bolt naar een Ioniq 5 te upgraden, maar zijn huiverig voor de afname in efficiëntie vergeleken met onze Bolt, momenteel 5,2 mijl/kWh sinds het resetten van de tripmeter meer dan 3000 mijl geleden. Dit is voornamelijk landelijk rijden op 45 mph. Een paar ritten van 2-300 mijl die snelwegritten omvatten. Sommige, maar meestal geen airconditioning. Rijden met de snelheidslimiet op alle wegen. Banden 4 psi boven de aanbevolen druk. Ik zou graag willen weten wat andere vergelijkbaar conservatieve bestuurders krijgen met hun Ioniq 5's. Als u een getal kunt geven, vermeld dan of het RWD of AWD is en de wieldmaat. Ik realiseer me dat dit een upgrade is in grootte, vermogen en gemak en dat dat iets waard zou moeten zijn, maar ben nog niet helemaal klaar om de sprong te wagen.
Het bereik van de 2025 AWD Ionia 5 is veel beter dan dat van de 2024 die nauwelijks 300 haalde. Onze 2024 was net een jaar oud toen ik van achteren werd aangereden en total loss werd verklaard. Dus kochten we een 2025 RWD en ik was verbaasd te zien dat bij een volle lading het gemiddelde bereik meer dan 400 aangaf, wat meer is dan ze adverteren! Je krijgt nu een max/gemiddeld/min bereik op het scherm te zien. Dus de maximale schatting is ongeveer 425. Natuurlijk vermindert het inschakelen van de airconditioning het bereik om dit te compenseren.
Ik weet niet hoe ik de mijl/kWh kan vinden, maar een recente rit van 6 mijl verbruikte 1 kWh, met een deel van de tijd de airconditioning aan.
Een rit van 1 mijl verbruikte 356 Wh (waarvan 60 van accessoires) en regenereerde 345 Wh.

#43 ·
Het bereik van de 2025 AWD Ionia 5 is veel beter dan die van de 2024, die nauwelijks 300 haalde. Onze 2024 was net een jaar oud toen ik van achteren werd aangereden en total loss werd verklaard. Dus kochten we een 2025 RWD en ik was verbaasd toen ik bij een volle lading een gemiddeld bereik van meer dan 400 zag, wat meer is dan ze adverteren!
In feite heeft het bereik heel weinig te maken met de batterijcapaciteit en veel met hoe snel je rijdt. Net als bij een benzineauto, maar dan meer. Lees alsjeblieft de GOM-thread (https://www.ioniqforum.com/posts/652178/), die alle nieuwe leden moeten lezen.