@i5mayb - Je hebt uitgelegd dat jouw specifieke 'ding' met betrekking tot het bezitten van een EV grotendeels gericht is op hoeveel kilometer per kWh je kunt halen. Tot het punt dat je nadenkt over het kopen van een auto die mogelijk niet kan tippen aan de cijfers die je onlangs hebt gezien. En dat ondanks het vergelijken van appels met peren wat betreft de autogrootte.
Ik heb de neiging om zulke zaken vanuit een ander perspectief te bekijken. Hier in het VK rijd ik mijn Ioniq 5 AWD precies zoals ik altijd met mijn auto's heb gereden. Ik overweeg niet eens of de auto 3,5 of 4,8 of zelfs 5,2 mijl per kWh haalt. Het is wat het is na elke rit, of dat nu in de winter is met horizontale regen een berg op, of een rustig tochtje door Engelse dorpjes in de zomer. Nogmaals, het is wat het is. En ik maak me geen zorgen over de kale cijfers. Veel hiervan komt uit een vorig leven toen ik bezig was met het besparen van centen op processen.
Ik kan niet anders dan kosten toekennen aan veranderingen in methoden.
Bijvoorbeeld. Over 3000 mijl zou een auto die een degelijk gemiddelde van 3,5 mijl per kWh haalt, 857 kWh nodig hebben. En een auto die uitstekende 5,2 mijl per kWh haalt, zou slechts 577 kWh verbruiken.
Dat is een minimum- en maximumcijfer voor bijna alle moderne EV's. Het verschil tussen uitstekende efficiëntie en normaal over de genoemde 3000 mijl is 857-577 = 280 kWh. Ik gebruik een nachttarief dat me hier in het VK 6,7p per kWh kost, en bijna al mijn kilometers zijn tegen dat tarief. Dus, het verschil tussen uitmuntendheid en normaal is 280 kWh @ 6,7p = £18,76.
Nu realiseer ik me dat voor sommige mensen het streven naar een uitstekende economie een kruising is tussen een goed spel en een fixatie. Maar serieus? Minder dan $20 in drie maanden. 20 cent per dag? Tussen uitstekend en oké? Nog ironischer wordt het als iemand bereid is om 'tonnen' uit te geven aan het veranderen van velgen en banden in een poging om nog eens 0,1 punt van het gemiddelde m/kWh af te scheren.
Koop gewoon de verdomde auto. En rijd ermee zoals je altijd met auto's hebt gereden. En leef dan met de cijfers, zelfs als ze iets lager zijn dan wat je hebt bereikt met een kleinere en lichtere auto.