Misschien klikt het allemaal als de mijne arriveert (ik heb begrepen binnen de komende 2 weken), maar ik moet zeggen... zelfs als voormalig EV-eigenaar (2 Tesla's) met 1-pedaal regeneratief remmen, doet het lezen over het systeem van de Ioniq 5 mijn hersenen pijn.
Ik heb een algemeen begrip opgebouwd, maar weet niet zeker of het klopt:
0-3 "Normale" regeneratieniveaus
- Deze variëren van ICE-achtig uitrollen tot de "hoogste" regeneratie die mogelijk is. Nou ja, misschien niet de hoogste regeneratie die mogelijk is, want 3 wordt onderscheiden van i-Pedal, dus het mag niet in staat zijn om het voertuig tot stilstand te brengen (waardoor het rempedaal moet worden gebruikt)?
i-Pedal
- In principe hetzelfde als 3 alleen... nog sterker? Moet dit gewoon worden beschouwd als regeneratieniveau 4? Of combineert i-Pedal regeneratie 3 met de wrijvingsremmen om het voertuig tot stilstand te brengen (wat zou impliceren dat geen enkele regeneratie sterk genoeg is om het voertuig tot stilstand te brengen, in tegenstelling tot Tesla's)?
Auto regeneratieniveaus
- Voertuig regelt automatisch de regeneratiekracht afhankelijk van de weg en voertuigen voor je; werkt alleen boven 6 mph, dus geen volledige stop
- Er zijn veel "basis"-niveaus van auto, sommige worden weergegeven in de instellingen, maar er zijn zelfs "verborgen" basislijnen door in te stellen via paddle eenmaal in auto
Ongeacht de regeneratie-instelling (0-3, i-Pedal, Auto)
- Remmen met het rempedaal past regeneratie of regeneratie + wrijving toe, afhankelijk van de gevraagde remkracht
- Het vasthouden van de linker paddle doet precies hetzelfde als remmen met het rempedaal (??? of worden er nooit wrijvingsremmen toegepast)
Ja, ik heb geprobeerd de handleiding te lezen en YouTube-video's te bekijken... en forums te lezen. Kan geen beknopte samenvatting zoals hierboven vinden. Zou graag willen weten of ik op de goede weg zit...