Hyundai IONIQ Forum banner

Ioniq 5 gaat niet in de drive

19K views 9 replies 9 participants last post by  GregBrew  
#1 ·
Op onze eerste roadtrip sinds we de dealer verlieten, wilde de auto niet in de drive-stand. Het rode batterijlampje linksonder ging branden en als je naar drive schakelde, gebeurde er niets. De auto een paar keer uit en aan gezet en uiteindelijk ging het rode batterijlampje niet branden en ging de auto prima in de drive-stand. Het is sindsdien nog een keer gebeurd. Ik weet niet zeker wat er aan de hand is. Iemand ideeën? Bedankt, Guy

#2 ·
Op onze eerste roadtrip sinds we de dealer verlieten, wilde de auto niet in de drive-stand. Het rode batterijlampje linksonder ging branden en als je naar drive schakelde, gebeurde er niets. Auto een paar keer uit en aan gezet en uiteindelijk ging het rode batterijlampje niet branden en ging de auto prima in de drive-stand. Het is sindsdien nog een keer gebeurd. Ik weet niet zeker wat er aan de hand is. Iemand ideeën? Bedankt, Guy
Als je de auto ontgrendelt met de telefoon-app en dan gaat zitten (sleutelhanger op zak) en de auto start, start de auto wel, maar gaat hij niet in de drive-stand. Je moet uitstappen, de auto vergrendelen, ontgrendelen met de KeyFOB of de deursluiting en dan wegrijden.

Was uw geval zoals hierboven of is het iets anders?

#4 ·
Ik heb dit gehad en voor zover ik kan zien zijn er drie "modi": Accessoiremodus, Aan-modus en Rijmodus.
Dus in principe als je op de startknop drukt maar je voet niet op de rem staat. Dan zit je in de "Aan-modus" waarbij alles wel draait, maar je niet uit de parkeerstand kunt schakelen. Het kan je wel in de neutraalstand zetten en dan moet je hem weer in de parkeerstand zetten en dan de auto weer uit- en aanzetten. Dit is me al meer dan een dozijn keer overkomen. Het is irritant.

#5 ·
Ik heb dit gehad en voor zover ik kan zien zijn er drie "modi": Accessoiremodus, Aan-modus en Rijmodus.
Dus in principe als je op de startknop drukt maar je voet niet op de rem staat. Je zit dan in de "Aan-modus" waar alles wel draait, maar je kunt niet uit de parkeerstand schakelen. Het kan je wel in Neutraal zetten en dan moet je hem weer in de parkeerstand zetten en dan de auto uit en weer aanzetten. Dit is me al meer dan een dozijn keer overkomen. Het is irritant.
Ja, als de auto in de accessoiremodus staat, zou hij in de rijmodus moeten gaan als je naar Drive of Reverse schakelt.

#6 ·
Nee. De accessoiremodus is wanneer u op de startknop drukt zonder de rem in te trappen. Het infotainmentsysteem en het instrumentenpaneel gaan aan, maar de auto gaat niet in de drive-modus en de rode batterij verschijnt.

De volgende keer dat u dit probleem heeft. Open de bestuurdersdeur en druk op Start/Stop om de auto uit te zetten. De schermen gaan uit. Sluit de bestuurdersdeur, trap het rempedaal in en houd deze ingedrukt en druk vervolgens op Start om naar ON/Ready te gaan en nu kunt u rijden.

De reden waarom ik zeg dat u de bestuurdersdeur moet openen, is omdat u mogelijk de instelling heeft dat het infotainmentsysteem aan blijft staan wanneer u de auto uitzet. Dit kan u verwarren en u weet dan niet in welke modus het zich bevindt. Met de deur open schakelt het indrukken van stop alles uit.

#8 ·
Nee. De accessoiremodus is wanneer u op de startknop drukt zonder de rem in te trappen. Het infotainmentsysteem en het instrumentenpaneel gaan aan, maar de auto gaat niet in de drive en de rode batterij verschijnt.

De volgende keer dat u dit probleem heeft. Open de bestuurdersdeur en druk op Start/Stop om de auto uit te zetten. De schermen gaan uit. Sluit de bestuurdersdeur, trap het rempedaal in en houd het ingedrukt en druk vervolgens op Start om naar ON/Ready te gaan en nu kunt u rijden.

De reden waarom ik zeg dat u de bestuurdersdeur moet openen, is omdat u mogelijk de instelling heeft dat het infotainmentsysteem aan blijft staan wanneer u de auto uitzet. Dit kan u in verwarring brengen en u weet niet in welke modus het zich bevindt. Met de deur open, schakelt het indrukken van stop alles uit.
Zeer goed advies. De eerste keer dat ik oplaadde bij een snellader, trok ik de stekker eruit (de auto stond aan) en probeerde ik in de drive te gaan, geen succes, power cycle - goed.

Het andere ZEER vreemde gedrag dat ik heb opgemerkt, is dat als je ontgrendelt en instapt vanaf de passagierskant, de schermen aan blijven en het is heel erg vreemd.

#10 ·
Ik heb een Hyundai Kona 2024 die start met de sleutelhanger en de melding 'sleutel moet aanwezig zijn' geeft om de startknop te laten werken. Ik heb ook geprobeerd over te schakelen naar mijn sleutelhanger, maar dat heeft het probleem niet opgelost. Suggesties? Alvast bedankt.
Ik zou beginnen met het vervangen van de batterijen van de sleutelhanger. Dan zou ik kijken naar de conditie van de 12V-accu.

Beide zijn goedkoop en gemakkelijk, en dat is waar ik graag begin met het oplossen van problemen.

Daarna zou ik hem terugbrengen naar een dealer die veel Kona-werk doet. Je zou nog steeds onder de bumper-tot-bumper garantie moeten vallen.