Hyundai IONIQ Forum banner

Ioniq 5 bagageruimte met grote items

Tags
cargo ionic 5
12K views 15 replies 11 participants last post by  The IT Guy  
#1 ·
Ik dacht dat ik mijn use case voor de Ioniq 5 als vrachtmuilezel zou kunnen delen als iemand van plan is grote items te vervoeren.

Ik had verschillende EV-opties (Model Y, ID4, Enyaq, Mach-E, e-tron, etc.) om uit te kiezen, maar ik kocht een Ioniq 5 omdat het de enige was die aan onze behoeften voldeed.

De specifieke behoefte is hier:

Image

Deze klavecimbel is ongeveer 230 cm (7' 7") lang en ongeveer 90 cm (3') breed. Het moet worden vervoerd naar waar barokmuziek nodig is.

Toen Hyundai aankondigde dat het een EV zou hebben met volledig achterover leunende voorstoelen, dacht ik dat ik het misschien een kans zou geven. En hier is het resultaat:

Image

Het uitzoeken van de daadwerkelijke configuratie voor de stoelen kostte wat tijd (voorpassagiersstoel volledig achterover geklapt, volledige voorpositie, iets naar achteren gekanteld, hoofdsteunen verwijderd, achterbank op de rugleuning van de voorstoel gevouwen, het gebruik van een vrachtband om het instrument vast te zetten, geschikt materiaal tussen het instrument en de niet zo vlakke vloer).

Nu de configuratie bekend is, is de daadwerkelijke procedure (relatief) eenvoudig en snel, en de klavecimbel past (relatief) comfortabel. Er zit veel lucht tussen het dashboard en de vleugel (scherpe punt) van het instrument, zodat het het zicht van de bestuurder naar rechts niet belemmert.

(Toegegeven, dit zou gemakkelijker zijn in het Britse rijk, aangezien het instrument ondersteboven in een RHD-voertuig kon worden vervoerd. Het vastzetten van het mechanisme voor ondersteboven transport is een beetje bewerkelijk.)

#5 ·
Ik dacht dat ik mijn gebruiksscenario voor de Ioniq 5 als vrachtmuilezel zou kunnen delen als iemand van plan is grote items te vervoeren.

Ik had verschillende EV-opties (Model Y, ID4, Enyaq, Mach-E, e-tron, enz.) om uit te kiezen, maar ik kocht een Ioniq 5 omdat het de enige was die aan onze behoeften voldeed.

View attachment 43326

Dit klavecimbel is ongeveer 230 cm (7' 7") lang en ongeveer 90 cm (3') breed. Het moet worden vervoerd naar waar barokmuziek nodig is.

Toen Hyundai aankondigde dat het een EV zou hebben met volledig verstelbare voorstoelen, dacht ik dat ik het misschien een kans zou geven. En hier is het resultaat:

View attachment 43327

Het duurde even om de daadwerkelijke configuratie voor de stoelen uit te zoeken (voorpassagiersstoel volledig achterover gekanteld, volledige voorste positie, iets naar achteren gekanteld, hoofdsteunen verwijderd, achterstoel opgevouwen bovenop de rugleuning van de voorstoel, het gebruik van een vrachtband om het instrument vast te zetten, geschikt materiaal tussen het instrument en de niet zo vlakke vloer).

Nu de configuratie bekend is, is de daadwerkelijke procedure (relatief) eenvoudig en snel, en het klavecimbel past (relatief) comfortabel. Er is veel lucht tussen het dashboard en de vleugel (scherpe punt) van het instrument, zodat het het zicht van de bestuurder naar rechts niet belemmert.

(Toegegeven, dit zou gemakkelijker zijn in het Britse rijk, aangezien het instrument ondersteboven in een RHD-voertuig zou kunnen worden vervoerd. Het vastzetten van het mechanisme voor ondersteboven transport is een beetje arbeidsintensief.)
Ik dacht dat ik mijn gebruiksscenario voor de Ioniq 5 als vrachtmuilezel zou kunnen delen als iemand van plan is grote items te vervoeren.

Ik had verschillende EV-opties (Model Y, ID4, Enyaq, Mach-E, e-tron, enz.) om uit te kiezen, maar ik kocht een Ioniq 5 omdat het de enige was die aan onze behoeften voldeed.

View attachment 43326

Dit klavecimbel is ongeveer 230 cm (7' 7") lang en ongeveer 90 cm (3') breed. Het moet worden vervoerd naar waar barokmuziek nodig is.

Toen Hyundai aankondigde dat het een EV zou hebben met volledig verstelbare voorstoelen, dacht ik dat ik het misschien een kans zou geven. En hier is het resultaat:

View attachment 43327

Het duurde even om de daadwerkelijke configuratie voor de stoelen uit te zoeken (voorpassagiersstoel volledig achterover gekanteld, volledige voorste positie, iets naar achteren gekanteld, hoofdsteunen verwijderd, achterstoel opgevouwen bovenop de rugleuning van de voorstoel, het gebruik van een vrachtband om het instrument vast te zetten, geschikt materiaal tussen het instrument en de niet zo vlakke vloer).

Nu de configuratie bekend is, is de daadwerkelijke procedure (relatief) eenvoudig en snel, en het klavecimbel past (relatief) comfortabel. Er is veel lucht tussen het dashboard en de vleugel (scherpe punt) van het instrument, zodat het het zicht van de bestuurder naar rechts niet belemmert.

(Toegegeven, dit zou gemakkelijker zijn in het Britse rijk, aangezien het instrument ondersteboven in een RHD-voertuig zou kunnen worden vervoerd. Het vastzetten van het mechanisme voor ondersteboven transport is een beetje arbeidsintensief.)
Ik heb een 80 x 36 stormdeur van de bouwmarkt meegenomen

#6 ·
Ik heb een minivan en een pick-up truck (beide 16 jaar oud op dit moment). maakt dingen gemakkelijker. Wanneer ik iets groots moet vervoeren dat niet in de Ioniq5 past, rijd ik gewoon met mijn minivan of, als het niet in mijn minivan past, rijd ik gewoon met mijn pick-up truck. :) Dat gezegd hebbende, die harpsichord in de Ioniq 5 passen IS inderdaad best wel gaaf.

#7 ·

Ik had verschillende EV-opties (Model Y, ID4, Enyaq, Mach-E, e-tron, etc.) om uit te kiezen, maar ik kocht een Ioniq 5 omdat het de enige was die aan onze behoeften voldeed.

View attachment 43326

Toen Hyundai aankondigde dat het een EV zou hebben met volledig achterover leunende voorstoelen, dacht ik dat ik het misschien een kans zou geven. En hier is het resultaat:

View attachment 43327

Het duurde even om de daadwerkelijke configuratie voor de stoelen te achterhalen (voorpassagiersstoel volledig achterover, volledige voorpositie, iets naar achteren gekanteld, hoofdsteunen verwijderd, achterbank op de rugleuning van de voorstoel gevouwen, het gebruik van een cargoriem om het instrument vast te zetten, geschikt materiaal tussen het instrument en de niet zo vlakke vloer).

Nu de configuratie bekend is, is de daadwerkelijke procedure (relatief) eenvoudig en snel, en het klavecimbel past (relatief) comfortabel. Er zit veel lucht tussen het dashboard en de vleugel (scherpe punt) van het instrument, zodat het het zicht van de bestuurder naar rechts niet belemmert.

(Toegegeven, dit zou gemakkelijker zijn in het Britse rijk, aangezien het instrument ondersteboven in een RHD-voertuig zou kunnen worden vervoerd. Het vastzetten van het mechanisme voor ondersteboven transport is een beetje bewerkelijk.)
Bedankt voor het delen hiervan... inderdaad fascinerend. En het klavecimbel is prachtig. Ook ik zou graag willen weten hoe de demontage, het transport en de hermontage de stemming van het instrument beïnvloeden. Ik heb vleugels zien verplaatsen en sommige staan de opnieuw geassembleerde piano toe om zich ongeveer 48 uur te acclimatiseren in de concertzaal voordat ze zelfs maar beginnen met stemmen, en dat dan een paar keer te doen. Geen idee hoe een klavecimbel hiermee omgaat.

#8 ·
Ik zou ook willen weten hoe de demontage, het transport en de hermontage de stemming van het instrument beïnvloeden. Ik heb gezien hoe vleugels werden verplaatst en sommige laten de opnieuw geassembleerde piano ongeveer 48 uur acclimatiseren in de concertzaal voordat ze hem zelfs maar gaan stemmen, en dat dan een paar keer. Geen idee hoe een klavecimbel dit aanpakt.
Klavecimbels verschillen nogal van vleugels. Vleugels hebben een gietijzeren frame met een zeer hoge snaarspanning, terwijl klavecimbels in feite gewoon versierde houten kisten zijn (de duivel zit echter in de details). Klavecimbelsnaren zijn veel dunner en hebben een lagere spanning. Het instrument is zeer gevoelig voor veranderingen in vochtigheid en temperatuur. Een belangrijk verschil zit ook in de stemming zelf; vleugels hebben een standaard stemming (gelijkzwevende stemming) terwijl het stemsysteem van een klavecimbel afhangt van de muziek en het ensemble.

Dit alles betekent dat klavecimbels regelmatig gestemd moeten worden. Zelfs als een klavecimbel stilstaat in een klimaatgecontroleerde ruimte, vereist het wekelijkse aanpassingen. Dus ja, het instrument moet bij voorkeur enkele uren voor de voorstelling op de speellocatie staan en gestemd worden. Dit is echter business as usual in de handel. Zelfs als er een klavecimbel op de locatie staat, moet deze gestemd worden (en met wat pech moet er een vreemde snaar of pen/plectrum vervangen worden).

Zolang het instrument niet valt of tegen iets aanstoot, ondervindt het zelden transportschade. Sommige omstandigheden zijn slechter dan andere; koude winterdagen zijn slecht omdat de luchtvochtigheid daalt en het instrument vatbaar wordt voor scheuren. Als je naar de foto hierboven kijkt, zie je een lelijke scheur in de deksel van het instrument. Dit maakt het geluid uiteraard niet slechter, maar een vergelijkbare scheur in het klankbord zou geen goede zaak zijn. (De scheur verscheen in de winter uit het niets. Hout is zeer sterk langs de nerf, niet over de nerf.)

Ook heb ik een hekel aan verkeersdrempels, grindwegen en kasseien, maar ik denk dat de rit in een Ioniq nog steeds soepeler is dan in een bestelwagen.

Het ondersteboven transport vereist enige zorg. Er zijn onderdelen in de actie die eraf zouden kunnen vallen of verkeerd uitgelijnd kunnen raken. Ook is de deksel gevoeliger dan de onderkant, dus is er op strategische posities enige demping vereist. Desalniettemin, als het instrument goed wordt voorbereid en zorgvuldig wordt behandeld, overleeft het transport. Dit is het nadeel van livemuziek die niet erg geschikt is voor thuiswerken...

#14 ·
Wat is de bagageruimte met de achterstoelen naar achteren versus naar voren? Ik bedoel niet achterover en plat, ik begrijp dat de achterstoelen een beetje naar achteren en naar voren kunnen kantelen. De bagageruimte wordt geadverteerd als 27,5 cu ft - is dat met de achterstoelen helemaal naar achteren of naar voren gekanteld?

#15 ·
Wat is de bagageruimte met de achterstoelen naar achteren of naar voren - ik bedoel niet achterover en plat, ik begrijp dat de achterstoelen een beetje naar achteren en naar voren kunnen kantelen. De bagageruimte wordt geadverteerd als 27,5 cu ft - is dat met de achterstoelen helemaal naar achteren of naar voren gekanteld?
Ik heb dit nog niet expliciet gezien, maar ik gok dat het zou zijn met de achterstoelen verplaatst naar het punt waar ze contact maken met de hoedenplank op de meest voorwaartse plek met een redelijke helling (dwz niet 90 graden omhoog). Op dit punt zijn er nog een paar centimeter te gaan als je de achterste rij naar voren wilt brengen.