Hyundai IONIQ Forum banner

Snel opladen werkt niet - Langzaam opladen werkt wel

4.4K views 21 replies 7 participants last post by  douglas9630  
#1 ·
Ik laad alleen langzaam op, dus toen ik op een lange reis ging, ging ik na 2 uur opladen en ontdekte dat mijn 2020 Ioniq niet snel zou opladen. De foutmelding was snel, iets over "Controleer EV elektrisch systeem". Ik probeerde het meerdere keren en meerdere snelle ladingen, hetzelfde, hoorde alleen klik klik klik klik klik en dan gaat het rode stekkerlampje uit. Uiteindelijk moest ik een huurauto nemen omdat ik geen tijd had om te wachten op langzaam opladen.

Naar de dealer gebracht en ze hadden hem het grootste deel van de dag, maar gaven hem uiteindelijk terug en zeiden dat ze nog een dag nodig zouden hebben omdat ze niet genoeg tijd hadden om te diagnosticeren. Ik denk ook dat hun belangrijkste EV-mensen die dag ook niet aanwezig waren. Zeiden dat ik volgende week terug moest bellen om opnieuw te boeken :/ Zeiden ook dat ze moesten kijken of het ook onder de garantie valt. Zou moeten, mijn auto heeft 107.000 km en ik geloof dat de elektrische installatie tot 160.000 km is gedekt.

In de papieren merkte ik dat ze de foutcodes hadden opgenomen:

Image

Heeft iemand dit hier ooit meegemaakt? Enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Bedankt!!

#2 ·
Dit is vergelijkbaar met het ENIGE probleem dat ik heb gehad in 4 jaar bezit met mijn 2019 28Kw Ioniq. Ik maakte me klaar voor een reis van 200 mijl en had een onverklaarbaar naar gevoel. Het jaar daarvoor maakte ik dezelfde reis en alles werkte goed. Ik moest elke keer één keer opladen en dat werkte prima. Maar omdat ik dit gevoel had, ging ik naar een van de lokale DC-oplaadstations (12 stations) en stak de stekker in. Toen de oplader mijn auto niet eens herkende, probeerde ik ALLE open opladers (6) op die locatie. Geen enkele werkte.
Mijn thuislader werkte prima. Naar de dealer. Ze bekeken het en testten het op hun oplader, en het werkte niet. Ik liet de auto daar achter en huurde een ICE-auto voor de reis.
Drie weken later belden ze me en zeiden dat ze een ingenieur uit Korea zouden laten komen om ernaar te kijken. Het resultaat was het vervangen van het laadcircuit van de stekker achterin naar het motorcompartiment (waar dat ook eindigde). Gelukkig viel alles onder de garantie, wat me ongeveer $4.000 bespaarde.
Het werkt nu prima en lijkt sneller op te laden dan vóór de reparatie, met een goede marge.
Ik wens je veel succes met het oplossen van de jouwe.

#4 ·
Ik weet niet waar die cryptische codes op de factuur voor staan, maar veel eigenaren op dit forum hebben ervaren dat de vergrendelingspen van de laadpoort vast komt te zitten. Dit zou onder de garantie moeten vallen. Voor level 3 DCFC is het essentieel dat de pen de laadkabel vergrendelt, dit is niet nodig voor level 2 en lager. Hyundai heeft het vergrendelingsmechanisme of de vorm van de pen geĂĽpdatet en dat heeft het probleem voor velen opgelost. Het is dus waarschijnlijk hetzelfde probleem.

#5 ·
EVSE staat voor Electric Vehicle Supply Equipment en PLC is Power-Line Communication, in feite het systeem waarmee de auto kan communiceren met de oplader om het opladen te starten en vervolgens die stroom naar de batterij stuurt. Als ze allebei defect zijn, is het absoluut hetzelfde probleem als beschreven door DSJONES en moet het absoluut onder de garantie vallen als de auto jonger is dan 5 jaar.

#6 ·
Bedankt Vanctour en tsphipps! Mijn volgende afspraak is 28 oktober, waarbij ik het voertuig daar de hele dag laat staan. Ik heb het gevoel dat het eindresultaat een besteld onderdeel en een andere rit zal zijn om het werk te laten doen. Ik kan niet wachten om dit te laten repareren. Ik zal jullie allemaal op de hoogte houden!

#7 ·
Update: de auto vandaag de hele dag weggebracht, aan het einde van de dag opgehaald. Ze vertelden me dat het niet gerepareerd was, maar dat er goede vooruitgang was geboekt.

Kreeg een rekening van $193 en zeiden dat de werkzaamheden niet onder de garantie vallen omdat het meer dan 100.000 km is (nu 110.000 km). Hij zei dat ze een actuator nodig hebben en dat het iets meer dan een week zou duren voordat deze binnen is en ik geen afspraak kan boeken tot deze binnen is.

Frustrerend.

Toen controleer ik de papieren en er staat dat er een actuator nodig is voordat er verder gediagnosticeerd kan worden, wat ik niet leuk vind, moet deze ĂĽberhaupt vervangen worden? Wie weet. Hier is het papierwerk van het bezoek, ze hebben ook enkele module-updates gedaan.
Image

#9 ·
Ik meldde het voor het eerst bij 108.000 km, ik zit momenteel op 110.000 km. Ik heb er niet veel mee gevochten, maar ik ben het er niet mee eens, ik denk dat het onder garantie zou moeten vallen, verdorie, het lijkt me zelfs dat ze de oorzaak nog niet eens kennen. Ik bewaar mijn bonnen. Tot nu toe slechts $200 uitgegeven, maar ik kan me voorstellen dat dit langdurig en kostbaar wordt :/

#13 ·
Ik belde de manager van de dealer op, hij checkte het en verzekert me dat dit onderdeel alleen garantie heeft tot 60.000 km. Zegt dat ze geen commissie krijgen en altijd eerst voor garantie gaan.

Dus, ik zal het zo moeten doen en bidden dat de actuator het repareert.

Heb deze stapsgewijze handleiding gevonden, die anderen misschien nuttig vinden. Zegt 2017 - 2019, maar ik ben er zeker van dat het hetzelfde is voor 2020, is gemaakt vóór 2020.

#14 ·
Heeft iemand hier de Actuator op een 2020 Ioniq vervangen? Ik heb dit weekend geprobeerd het te controleren, de handleiding gevolgd die ik heb gepost, maar voor de 2020 is het iets anders. Ik heb alle schroeven en clips verwijderd, maar op 2 plekken kon ik ze niet verwijderen en heb ik ze in de bijgevoegde foto's omcirkeld. De stekker + actuator valt niet naar beneden zodat ik eraan kan werken, omdat de oranje kabel met de carrosserie is verbonden. Het is bijna alsof ik naar de andere kant moet om hem los te schroeven, maar ik kan me niet voorstellen dat dat het geval is, er moet een gemakkelijkere manier zijn.

Image
Image
Image

Als ik dit kan uitzoeken, zal ik de actuator zelf vervangen, in plaats van de dealer $200 te betalen om het te doen.

Bedankt bij voorbaat.

#15 ·
Update, onderdeel is nu bij de dealer, maar ze boeken pas vanaf 3 december. Ik kan het onderdeel misschien krijgen en het zelf opnieuw proberen. Frustrerend, want als dit het niet oplost, moet ik wachten tot 3 december om erachter te komen, en dat zou me in de winter treffen, wanneer ik het meest snel moet opladen. Zijn er hier leden die bekend zijn met deze procedure en kunnen helpen? De laatste foto ziet eruit als een simpele ontgrendeling, misschien lukt dat, maar bij de eerste foto ben ik ten einde raad en wil ik niet breken waar het vastzit.

#16 ·
Hier is de post die ik zocht, waar iemand daadwerkelijk de oplaadpoort uit elkaar haalde en de pin repareerde zonder de actuator te vervangen. Op zijn foto's leek het er niet op dat hij de oranje snoeren had verwijderd, maar er ter plekke aan werkte. https://www.ioniqforum.com/threads/...rge-plug-lock-actuator-2017-ioniq-electric-uk.49838/?post_id=605772#post-605772

Probeer dit alleen als u er zeker van bent en de veiligheidskennis heeft over hoogspanningssystemen en hoe u deze kunt uitschakelen.

#17 ·
Bedankt!

Dus ik ging naar de dealer en haalde het onderdeel, sprak met de manager en vroeg om de handleiding over hoe het te vervangen. Ze printten het voor me uit, vertelden me dat ze het niet mochten uitgeven, maar gaven het me toch en raadden me ten zeerste aan het niet zelf te doen.

Toen ik gisteravond thuiskwam, ging ik ermee aan de slag. De handleiding was een beetje anders dan degene die ik online had gevonden, dus ik heb de hoofdstroom op beide locaties losgekoppeld om veilig te zijn (onder de kofferbakmat en de hoofdaansluiting die in het accupakket onder de auto gaat).

Het kostte me ongeveer 3 uur om het te voltooien, maar ik heb het met succes vervangen en vandaag getest met een snelle lading en het werkte!! Wat een opluchting!

Bedankt allemaal voor de hulp en input in deze thread, iedereen die dit van plan is aan te pakken en vragen heeft, kan me gerust een bericht sturen.

#18 ·
Dank u!

Welnu, na het lezen van deze post, probeerde ik gisteravond voor het eerst snel te laden met DC, vanmorgen opnieuw op een andere locatie, en zie, mijn '21 Ioniq Electric laadt ook niet met DC. Eerst licht het rode oplaadpictogram op het dashboard op, maar het gaat dan uit en de DC-oplader zegt "loskoppelen".
Ik denk dat ik ook naar de lokale Hyundai-dealer ga. De auto heeft 83.000 KM, MAAR ik had nog nooit geprobeerd DC op te laden sinds ik hem eerder dit jaar kreeg.

#22 ·
@douglas9630 onderdeelnummer is 91999G7310, misschien de moeite waard om mee te nemen naar de dealer om er zeker van te zijn dat er niets anders aan de hand is.
Als je het kunt krijgen, zeggen de meeste Hyundai-onderdelensites dat ze het niet meer hebben, maar doorverwijzen naar de nieuwere revisie, en sommige hebben het alleen als garantie. Zal het uit Korea moeten laten importeren, wat helaas het dubbele kost