Hyundai IONIQ Forum banner
21 - 40 of 120 Posts
De 2025 Ioniq 6 SE RWD met 18-inch wielen heeft een opgegeven bereik van 342 mijl tegenover de SEL/Limited RWD met 20-inch wielen die een opgegeven bereik van 291 mijl hebben.

Waarom? Het lijkt erop dat een combinatie van het lagere gewicht, de smallere 225 band en de betere rolweerstand een significant verschil maakt voor de 18-inch wielen.

Ik ben er nog steeds verbaasd over dat de 19-inch wielen op onze Ioniq 5 genoeg verschil maken om het lagere voertuiggewicht en de betere voertuigaerodynamica van onze Ioniq 6 met 20-inch wielen (beide zijn 245 bandenmaat) te overwinnen.

Lang, lang geleden heb ik ook een diploma natuurkunde gehaald en uiteindelijk is de praktijkdata de realiteitstoets.

Er is een oude video uit 2021 (in het Koreaans met ondertiteling) in een oude thread op dit forum met het Ioniq 5-ontwikkelingsteam waar rond de 40 minuten een discussie is over het bereik (efficiëntie) van 19-inch versus 20-inch wielen. Het suggereert dat de 20-inch performancebanden een 15% hogere rolweerstandscoëfficiënt hebben (en betere grip) dan 19-inch banden. Ik weet echter niet zeker hoe relevant dat is voor de huidige Ioniq 5 / 6 18-, 19- en 20-inch banden (hebben ze dezelfde afweging van grip / rolweerstand)?

View attachment 61683
Rolweerstand! Ik dacht aan frontaal oppervlak en vergat volledig dat een grotere contactpatch meer rolweerstand betekent. Naast een grotere contactpatch kan het rubber ook een andere formule hebben, wat de rolweerstand verder zou veranderen. Zijn de 20-inch banden hetzelfde model als de 19-inch? (Michelin Primacy EV is wat mijn 2023 Ioniq 5SEL werd geleverd met)

Discussion starter · #23 ·
Rolweerstand! Ik dacht aan frontaal oppervlak en vergat volledig dat een grotere contactvlak meer rolweerstand betekent. Naast een grotere contactvlak kan het rubber ook een andere samenstelling hebben, wat de rolweerstand verder zou veranderen. Zijn de 20-inch banden hetzelfde model als de 19-inch banden? (Michelin Primacy EV is wat mijn 2023 Ioniq 5SEL mee geleverd kreeg)
Het lijkt mij, als een lang verloren natuurkundige, dat het 'contactoppervlak' voor elke band hetzelfde is: het aantal vierkante inches x de binnendruk gedeeld door 4 moet gelijk zijn aan het gewicht van de auto (met, uiteraard, wat erin zit).

Discussion starter · #24 ·
het lijkt mij, als een lang verloren natuurkundige, dat de 'contact patch' hetzelfde is voor elke band: het aantal vierkante inches x de binnendruk gedeeld door 4 moet gelijk zijn aan het gewicht van de auto (met, natuurlijk, wat er ook in zit).
'gedeeld door' moet 'vermenigvuldigd met' zijn

Discussion starter · #26 ·
Misschien helpt een van deze: ev wielgrootte efficiëntie - Google Zoeken

Nog een vergelijking (van de EPA) bij de schattingen van Hyundai: Brandstofverbruik van de 2024 Hyundai Ioniq 6
Uitstekend. Bedankt. Het lijkt te bewijzen dat kleinere wielen beter zijn voor bereik/efficiëntie. Ik ben nog steeds verontrust door hun beschamende fout dat bredere banden meer contact met de weg hebben. De hoeveelheid contact wordt bepaald door wat nodig is om de auto van de velg te houden, namelijk voor elk wiel moet het gewicht van de auto gedeeld door 4 gelijk zijn aan het contactoppervlak x de luchtdruk in de band.

Datapunten: 2025 Ioniq6 Limited RWD, 20” wielen. 100 mijl trip gisteren, voornamelijk Interstate reizen in Western North Carolina. Deur-tot-deur verbruik voor de trip was 3,8mi/kWh. Zelfde trip, ongeveer hetzelfde weer (zonnig, weinig wind, overdag, droge wegen) in onze 2025 Ioniq5 Limited RWD 19” wielen = 4,0mi/kWh. Alle reizen met snelheidslimieten, meestal 70mph, sommige 65mph.
Toevallig heb ik onlangs een retourrit van ruim 600 mijl gemaakt van WNC naar Roanoke. Gemiddeld 3,4mi/kw vergeleken met 4+ gemiddeld op lokaal rijden. 2025 Ioniq6 Limited AWD 20” wielen. Tussen 5-8 boven de snelheidslimiet. Half snelweg en half andere 4-baans of 2-baans wegen.

Als een lang verloren autoliefhebber, de uitspraak:
…het 'contactoppervlak' is hetzelfde voor elke band…
Slaat nergens op. Hoe kan een bredere band niet een groter contactoppervlak hebben? Ik ben het ermee eens dat banden met verschillende diameters en de juiste bandenspanning een verwaarloosbaar verschil in contactoppervlak zullen hebben. Maar! Ik verzeker u uit persoonlijke ervaring dat een bredere band een groter contactoppervlak heeft, wat resulteert in meer grip. En meer grip is doorgaans een nadeel voor de efficiëntie.
In een eerdere post op dit forum heb ik erop gewezen dat de grotere 20-inch velgen ook breder zijn (255 breed) dan de 19-inch (235 breed) en 18-inch velgen (225 breed) die op minder luxe uitvoeringen zijn gemonteerd en resulteren in een iets groter frontaal oppervlak, maar vergat hoe een groter contactoppervlak waarschijnlijk ook de efficiëntie beïnvloedt… waarschijnlijk meer dan het fractie van een procent toename van het frontaal oppervlak.

Discussion starter · #30 ·
Volgens het hoofd van het ontwerpteam voor de Ioniq 6 kozen ze voor 20-inch wielen omdat ze er cooler uitzien.

Geweldig interview op Top Gear als je het nog niet hebt gezien.

Veel dank, had het niet gezien. Ja, bijna alles wijst er nu op dat deze 'gigantische' wielen er zijn geplaatst voor esthetische doeleinden, en niets anders. Interessant is echter dat hij, hoewel hij veel praat over de luchtweerstandscoëfficiënt van 0,21, de EFFICIËNTIEVERLIES door deze grote wielen niet vermeldt – een compromis dat ze hebben gesloten voor het uiterlijk/de verkoop.

Ik ben benieuwd of iemand beter dan gemiddeld 3,8 mijl/kWh haalt? Heb deze Ioniq 6 sinds januari 2024 en heb hem net meegenomen op onze eerste roadtrip van het SF-gebied naar het LA-gebied. Het beste wat ik kon krijgen, op 65 mph ingesteld op de SCC met minimale airconditioning, was een gemiddelde van 3,7. De GOM-meter impliceert dat iets meer dan 4 niet alleen mogelijk is, maar ook gewoon! (Overigens, ik heb de Tesla-adapter gebruikt, en hij werkte perfect!)
Op een mooie zomerdag bij 65 mph was ons beste resultaat 4,1 M/KwH. RWD met 19-inch aftermarket velgen. Meestal net onder de 4. Windrichting kan een groot verschil maken.

Ik haal regelmatig tussen de 4-5 M/KwH, maar ik woon in een relatief kleine stad en rijd zelden sneller dan 72 km/u. Daarboven neemt de luchtweerstand echt de grootste efficiëntiefactor over, die toeneemt met het kwadraat van de snelheid. Dus voor elke roadtrip waarbij ik op snelwegsnelheid rijd, varieert mijn verbruik van 3,5 - 4,0 M/KwH. Of minder als ik echt hard ga of als ik tegenwind heb. En ja, bij snelwegsnelheden zijn het de bredere banden op uw 20" velgen die u een efficiëntiehit geven. (ook heb ik de eerste 5 jaar van mijn professionele carrière doorgebracht als Aerodynamica Ingenieur werkzaam in de Windtunnel van GM in Warren, MI)

Ik ben benieuwd of iemand beter dan gemiddeld 3,8 mijl/kWh haalt? Ik heb deze Ioniq 6 sinds januari 2024 en heb hem net meegenomen op onze eerste roadtrip van het SF-gebied naar het LA-gebied. Het beste wat ik kon krijgen, met 65 mph ingesteld op de SCC met minimale AC, was een gemiddelde van 3,7. De GOM-meter impliceert dat iets meer dan 4 niet alleen mogelijk is, maar ook gewoon! (Overigens heb ik de Tesla-adapter gebruikt en deze werkte perfect!)
Mijn 2024 I6 SEL AWD in ECO-modus haalt ongeveer 4 bij die snelheid bij gematigde temperaturen. Ik heb gemerkt dat de bandenspanning cruciaal is en de temperatuur natuurlijk een enorme factor is.

Ik was hier ook verward over. Het blijkt dat de 2026 Limited 20-inch wielen heeft voor de AWD-versie, maar 19-inch wielen voor de RWD. Wat de efficiëntie betreft, is mijn begrip dat de bandendiameter hetzelfde is (de zijkanten zijn groter bij de 19-inch), en de band is breder bij de 20-inch. Blijkbaar geeft dit de AWD een sportiever gevoel, betere bochtenhandling en grotere rolweerstand. Ik denk dat de mensen bij Hyundai vonden dat de AWD aantrekkelijk was voor een meer prestatiegerichte koper, en de RWD-koper meer geïnteresseerd was in bereik en efficiëntie.

Weet je zeker dat je 19-inch velgen hebt? De 2025 Ioniq 6 SEL en Limited hebben 20-inch velgen.

3,7 mijl / kWh lijkt ongeveer correct.

View attachment 61682

Dat ben ik.

Ja, onze 2023 Ioniq 5 SEL AWD met 19-inch velgen haalt 4,1 mijl / kWh, terwijl onze lichtere (één motor minder), aerodynamischere 2025 Ioniq 6 SEL RWD met 20-inch velgen 2025 3,8 mijl / kWh haalt.

Dit is nu al vele maanden zeer consistent, waarbij beide op dezelfde wegen en in hetzelfde klimaat zijn gereden.
De Ioniq 5 Limited 2025 heeft verschillende wieldmaten voor AWD en RWD. 20” vs 19”. Wat de efficiëntie betreft, is mijn begrip dat de bandendiameter hetzelfde is (de zijwanden zijn groter bij de 19”), en de band is breder bij de 20”. Blijkbaar geeft dit de AWD een sportiever gevoel, betere handling in bochten en grotere rolweerstand. Ik denk dat de mensen van Hyundai vonden dat de AWD aantrekkelijk was voor een meer prestatiegericht koper, en de RWD-koper meer geïnteresseerd was in bereik en efficiëntie.

Ik ben benieuwd of iemand meer dan gemiddeld 3,8 mijl/kWh haalt? Heb deze Ioniq 6 sinds januari 2024 en heb hem net meegenomen op onze eerste roadtrip van het SF-gebied naar het LA-gebied. Het beste wat ik kon krijgen, op 65 mph ingesteld op de SCC met minimale airco, was gemiddeld 3,7. De GOM-meter impliceert dat iets meer dan 4 niet alleen mogelijk is, maar ook gewoon!
(Overigens, de Tesla-adapter gebruikt, en hij werkte perfect!)
3 weken geleden kocht ik een 2025 long range IONIQ 6 SE RWD en reed van Ocala naar Gainesville FL met een gemiddelde van 4,4 mijl per kWh. Ik heb dit nooit gereset en over de totale 440 mijl die sinds de aankoop zijn gereden, haal ik gemiddeld 4,9 mijl per kWh. Ik heb de motorrem ingesteld op bijna het maximum voor het opladen van de batterij bij het vertragen. Ik reed vorig jaar een Polestar 2 in Italië en de motorrem was net als mijn huidige instelling.

Ik ben benieuwd of iemand beter dan gemiddeld 3,8 mijl/kWh haalt? Heb deze Ioniq 6 sinds januari 2024 en heb er onlangs onze eerste roadtrip mee gemaakt van het SF-gebied naar het LA-gebied. Het beste wat ik kon krijgen, op 65 mph ingesteld op de SCC met minimale airco, was een gemiddelde van 3,7. De GOM-meter impliceert dat iets meer dan 4 niet alleen mogelijk is, maar ook gewoon!
(Overigens, de Tesla-adapter gebruikt, en hij werkte perfect!)
Ik heb de 2024 AWD en ik haal consequent 7,2 km/kWh (4,5 mijl/kWh) met het meeste van mijn rijden in de stad. Dat komt neer op ongeveer 550 km of 350 mijl bereik van 100% tot 0%. Redelijk tevreden daarmee. Ik laad meestal thuis (24A) tot 90% en laat hem tot ongeveer 20% zakken voordat ik hem weer oplaad. Hij daalt misschien met ongeveer 20% tijdens het winterseizoen - november tot februari.

Discussion starter · #39 ·
3 weken geleden kocht ik een 2025 long range IONIQ 6 SE RWD en reed van Ocala naar Gainesville FL met een gemiddelde van 4,4 mijl per kWh. Ik heb dit nooit gereset en over de totale 440 mijl die sinds de aankoop zijn gereden, haal ik gemiddeld 4,9 mijl per kWh. Ik heb de motorrem ingesteld op bijna het maximum om de batterij op te laden bij het vertragen. Ik reed vorig jaar een Polestar 2 in Italië en de motorrem was net als mijn huidige instelling.
Best verbazingwekkend, je presteert beter dan bijna iedereen in dit topic. Volgens Google Maps is die afstand van Ocala naar Gainesville behoorlijk kort, minder dan 40 mijl. Wat was je gemiddelde snelheid? Was er zijwind? Heb je 20-inch velgen? Misschien is je motorrem de sleutel - ik persoonlijk kan niets meer dan ongeveer 1,0 verdragen.

Natuurkunde? Ik was natuurkundige (in een vorig leven) en de ENIGE manier waarop ik zie dat wieldmaat hier een rol speelt, is massa - en dat betekent dat elk groter wiel minder efficiënt moet zijn (omdat het per se meer massa zal hebben). Maar ik hoor graag een ander argument.
Geen natuurkundige :)
Mijn begrip is dat grotere wielen een groter oppervlak en meer wrijving betekenen. Dat betekent dat er meer energie nodig is. Plus de massa. Elk beetje telt.

21 - 40 of 120 Posts