Hyundai IONIQ Forum banner

Dode 12V-batterij en enkele lessen geleerd

57K views 133 replies 51 participants last post by  Coastal  
#1 ·
Dus ik had vandaag de gevreesde dode 12V-batterij. Ik ging vandaag halverwege de dag langs mijn Ioniq om via de garage de post te halen en wist dat er iets aan de hand was omdat de enkele rode streep van licht onder de remlichten/Ioniq 5-letters brandde. Ik dacht: hmm, dat lijkt raar en ongebruikelijk. Probeerde de autodeur te openen en geen reactie, dus zoals ik vermoedde, dode 12V. Moest de mechanische sleutel gebruiken om de deur te openen, de motorkap openen en de 12V starthulpbatterij uit het dashboardkastje halen. De 12V starthulp aangesloten op de batterij en wat klikgeluiden horen, ik vermoed dat ik de starthulpbatterij toen had kunnen loskoppelen, maar ik ging toch eerst de auto aanzetten. Oh, en het alarm begon te toeteren zodra de 12V stroom kreeg, ik weet niet zeker of het sluiten van de bestuurdersdeur het had voorkomen, maar wees je ervan bewust zodat je niet schrikt.

Ik weet niet helemaal zeker wat de oorzaak was dat hij leeg raakte. Ik realiseerde me dat ik de lichten had laten branden (niet op automatisch zoals normaal) omdat het regende maar helder genoeg was voor automatische lichten om gisteren niet aan te staan toen ik ermee reed. Ik neem aan dat die zichzelf wel uitschakelen, zoals bij de meeste moderne auto's. Verder heb ik een vast bedrade dashcam, maar die heeft een onderspanningsschakelaar en een OBD-dongle die aan blijft staan, zelfs als de auto uit staat. Ik zou graag willen weten waarom de 12V doodging, maar ik weet niet zeker of ik het ooit zal weten.

Nog één ding, ik kreeg vanavond geen reactie van de vergrendel/ontgrendelknop op de portiergreep aan de passagierskant, maar de bestuurderskant was prima. Ik vermoedde dat hij gereset moest worden, dus ik heb de negatieve pool van de 12V-batterij losgekoppeld toen ik thuiskwam, hem weer aangesloten en het werkte daarna perfect.

Iemand ideeën wat mijn 12V-batterij heeft leeggetrokken? Heeft iemand anders vergelijkbare problemen gehad met de vergrendel/ontgrendelknop na een dode 12V?
 
#4 ·
Dus ik had vandaag de gevreesde lege 12V-batterij. Ik ging vandaag halverwege de dag langs mijn Ioniq om via de garage naar de post te gaan en wist dat er iets aan de hand was omdat de enkele rode lichtstrip onder de remlichten/Ioniq 5-letters brandde. Ik dacht: hmm, dat lijkt raar en ongebruikelijk. Probeerde de autodeur te openen en geen reactie, dus zoals ik vermoedde, lege 12V. Moest de mechanische sleutel gebruiken om de deur te openen, de motorkap openen en de 12V-startaccu uit het dashboardkastje halen. De 12V-startbooster aangesloten op de batterij en wat klikgeluiden gehoord, ik vermoed dat ik de startbooster toen had kunnen loskoppelen, maar ik heb eerst de auto aangezet. Oh, en het alarm begon te toeteren zodra de 12V actief was, ik weet niet zeker of het sluiten van de bestuurdersdeur het had voorkomen, maar wees je ervan bewust zodat je niet schrikt.

Ik weet niet helemaal zeker waardoor hij leeg is gegaan. Ik realiseerde me dat ik de lichten had laten branden (niet in de automatische stand zoals normaal) omdat het regende maar helder genoeg was voor automatische lichten om gisteren niet aan te staan toen ik ermee reed. Ik neem aan dat die zichzelf uitschakelen, zoals bij de meeste moderne auto's. Verder heb ik een vast bedrade dashcam, maar die heeft een onderspanningsschakelaar en een OBD-dongle die aan blijft staan, zelfs als de auto uit staat. Ik zou graag willen weten waarom de 12V leeg was, maar ik weet niet zeker of ik het ooit zal weten.

Nog een ding, ik kreeg vanavond geen reactie van de vergrendel/ontgrendelknop op de portiergreep aan de passagierskant, maar de bestuurderskant was in orde. Ik vermoedde dat hij mogelijk gereset moest worden, dus ik heb de negatieve pool van de 12V-batterij losgekoppeld toen ik thuiskwam, hem weer aangesloten en het werkte daarna perfect.

Iemand ideeën wat mijn 12V-batterij heeft leeggetrokken? Heeft iemand anders vergelijkbare problemen gehad met de vergrendel/ontgrendelknop na een lege 12V?
Heb je een BM2-batterijmonitor geĂŻnstalleerd? Handig om te hebben, want het zal je helpen te laten zien wat er is gebeurd.
 
#133 ·
Heeft u een BM2 batterijmonitor gemonteerd? Handig om te hebben, want het helpt u te laten zien wat er is gebeurd.
Ik heb de BM2 batterijmonitor. Heel eenvoudig voor iedereen te installeren: Draai gewoon de twee batterijkabels los, schuif vervolgens de BM2-connectoren eronder, druk de kabels naar beneden en draai ze vast. Download de app op je telefoon (er staat een QR-code in de documentatie) en volg de eenvoudige instructies.
Het levert niet alleen de DC-spanning en het laadpercentage van de batterij, maar biedt ook extra, nuttige tests (optioneel te gebruiken).
 
#5 ·
Ik heb een PHEV, maar heb in feite een identieke situatie meegemaakt waarbij ik de handmatige vergrendeling moest gebruiken en vervolgens het alarm afging toen hij weer tot leven kwam.
De beste conclusie die ik kon trekken, is dat ik mijn 12V-accu te veel gebruikte zonder dat deze werd opgeladen. De meeste dagen slaat de benzinemotor in mijn auto niet aan, dus de dynamo kan de accu niet opladen. En ik gebruik stoelverwarming / oplader voor mobiele telefoons / enz. - wat ik ontdekte is dat dit de 12V-accu ontlaadt en dat de tractiebatterij in wezen alleen dient om te rijden. Kruisig me niet als ik iets verkeerd heb begrepen - maar dat is wat ik heb begrepen.

Oplossing? Ik heb een acculader op de 12V geĂŻnstalleerd en sluit deze voor de zekerheid ongeveer eens per maand een paar uur aan op de wandlader.
 
#6 ·
Man, de ironie van oude autotechnologie.... Hier hebben we een groot oud 77 kWh accupakket (of 56 kWh als je het kleinere pakket hebt) vol met stroom, en dan wordt alles aangedreven door de oude 12V-accessoirebatterij (waarschijnlijk loodzuur... hoewel ik dat niet heb gecontroleerd voordat ik deze reactie begon te schrijven). Ik heb gelezen over veel andere EV-eigenaren wiens auto's vastzaten omdat de 12V-batterij leeg was. Het leek me gek dat de fabrikanten niet gewoon een DC-DC-omvormer gebruikten om alles van het hoofdaccu te voeden, totdat ik me herinnerde dat een DC-DC-omvormer honderden dollars (of meer) kost, terwijl een standaard loodzuurbatterij tientallen dollars kost.

Een ding dat ik misschien ga bekijken, is het vervangen van mijn 12V-batterij (ervan uitgaande dat het loodzuur is) door een LiFePO4-batterij, die de lading VEEL langer vasthoudt, VEEL langer MEEGAAT (levensduur van de batterij) en een veel betere C-waarde heeft in gevallen waarin ik iemands andere auto moet starten.
 
#7 ·
Mensen, de ironie van oude autotechnologie.... Hier hebben we een groot oud 77 kWh accupakket (of 56 kWh als je het kleinere pakket hebt) vol met energie, en dan wordt alles aangedreven door de oude 12V-accessoirebatterij (waarschijnlijk loodzuur... hoewel ik dat niet heb gecontroleerd voordat ik deze reactie begon te schrijven). Ik heb gelezen dat veel andere EV-eigenaren hun auto's hebben vastgelopen omdat de 12V-batterij leeg was. Het leek me gek dat de fabrikanten niet gewoon een DC-DC-omvormer gebruikten om alles van het hoofdaccu te voeden, totdat ik me herinnerde dat een DC-DC-omvormer honderden dollars (of meer) kost, terwijl een standaard loodzuurbatterij slechts tientallen dollars kost.

Eén ding dat ik misschien ga bekijken, is het vervangen van mijn 12V-batterij (ervan uitgaande dat het loodzuur is) door een LiFePO4-batterij die de lading VEEL langer vasthoudt, VEEL langer MEEGAAT (levensduur van de batterij) en een veel betere C-waarde heeft in gevallen waarin ik iemands andere auto moet starten.
Maar er is niet echt een probleem met de huidige 12V-batterij. Batterijstoringen die tot nu toe zijn vastgesteld, kunnen worden toegeschreven aan een specifiek defect aan de auto, zoals de laadklep, of aan de bestuurder, zoals het gebruik van het infotainmentsysteem gedurende een tijdje zonder in de Ready- of Utility-modus te staan. De auto vult de 12V-batterij regelmatig bij vanuit de HV-batterij.
 
#13 ·
Dit bedrijf heeft mogelijk de juiste maat voor de Ioniq 5. De link is voor de klassieke 12-volt batterij van de Ioniq.
Deze LiFePO4-batterij raakt beschadigd als hij wordt opgeladen en opgeslagen bij vriestemperaturen.
Als u de productspecificatie leest:
Oplaadtemperatuur: 0 tot 45 ÂşC (32 tot 113 Âş F)
Aanbevolen opslagtemperatuur: -5 tot 35 ÂşC (23 tot 95 Âş F)

De Ioniq 5 weet dit niet en zal na het starten veel ampères duwen, ongeacht de batterijtemperatuur. Bovendien is de BMS-uitschakelspanning 14,8 V, de Ioniq5 kan de batterij soms met een hogere spanning opladen.
 
#18 ·
Dit is me nu 3 keer overkomen, elke keer had de auto een OTA-update ontvangen, ofwel die dag of de dag ervoor, waarvan ik aanneem dat deze de 12v leegtrekt. Ik rijd niet veel kilometers en laad daarom maar één keer per week op, wat niet lijkt te helpen.
Ik denk niet dat de auto al OTA-updates heeft ontvangen. Als de 12v 3 keer is uitgevallen, moet er een fout zijn, tenzij je dingen aan laat staan.
 
#21 ·
Je zou denken dat ze een transformator zouden ontwikkelen om de 800V terug te brengen naar 12V en de 12V-batterij volledig te elimineren.
De 800v wordt volledig losgekoppeld om batterijontlading te voorkomen, wat vroeger gebeurde bij vroege Tesla's. Dit is gewoon slechte techniek van Hyundai, als ze een update uitvoeren, moeten ze de 800v-batterij weer aansluiten om de 12v-batterij opgeladen te houden, je kunt niet eens langer dan 2 minuten naar de radio luisteren zonder dat het volledige systeem is ingeschakeld, dus hoe denken ze dat een OTA-update minder stroom zou verbruiken!
 
#26 ·
Dus ik had vandaag de gevreesde lege 12V-batterij. Ik ging vandaag halverwege de dag langs mijn Ioniq om via de garage de post te halen en wist dat er iets aan de hand was omdat de enkele rode streep licht onder de remlichten/Ioniq 5-letters brandde. Ik dacht: hmm, dat lijkt raar en ongebruikelijk. Probeerde de autodeur te openen en geen reactie, dus zoals ik vermoedde, lege 12V. Moest de mechanische sleutel gebruiken om de deur te openen, de motorkap openen en de 12V starthulpbatterij uit het dashboardkastje halen. De 12V starthulp aangesloten op de batterij en wat klikgeluiden gehoord, ik vermoed dat ik de starthulpbatterij toen had kunnen loskoppelen, maar ik heb de auto eerst aangezet. Oh, en het alarm begon te toeteren zodra de 12V actief was, ik weet niet zeker of het sluiten van de bestuurdersdeur dit had voorkomen, maar wees je ervan bewust zodat je niet schrikt.

Ik weet niet helemaal zeker wat ervoor heeft gezorgd dat hij leeg raakte. Ik realiseerde me dat ik de lichten had laten branden (niet in de automatische stand zoals normaal) omdat het regende maar helder genoeg was voor automatische lichten om gisteren niet aan te staan ​​toen ik ermee reed. Ik neem aan dat die zichzelf uitschakelen, zoals bij de meeste moderne auto's. Verder heb ik een vast bedrade dashcam, maar die heeft een onderspanningsschakelaar en een OBD-dongle die aan blijft staan, zelfs als de auto uit staat. Ik zou graag willen weten waarom de 12V leeg was, maar ik weet niet zeker of ik het ooit zal weten.

Nog een ding, ik kreeg vanavond geen reactie van de vergrendel/ontgrendelknop op de portiergreep aan de passagierskant, maar de bestuurderskant was in orde. Ik vermoedde dat het misschien gereset moest worden, dus ik heb de negatieve pool op de 12V-batterij losgekoppeld toen ik thuiskwam, hem weer aangesloten en het werkte daarna perfect.

Iemand ideeën wat mijn 12V-batterij heeft leeggetrokken? Heeft iemand anders vergelijkbare problemen gehad met de vergrendel/ontgrendelknop na een lege 12V?
Bedankt voor de inzichten hier.
Ik ben geĂŻnteresseerd in die 12v starthulpbatterij. Is er een kans dat je een productlink kunt plaatsen?

Hartelijk dank!
 
#27 ·
Bedankt voor de inzichten hier.
Ik ben geĂŻnteresseerd in die 12v starthulpaccu. Is er een kans dat je een productlink kunt plaatsen?

Veel dank!
Ik heb deze of een vergelijkbare, waarschijnlijk overdreven voor de Ioniq 5, maar ik had hem nog van mijn ICE SUV-dagen. Er zijn een miljard modellen van, ze dienen ook als powerbank in een noodgeval (niet dat ik er niet 12 andere van heb, omdat ik van USB-powerbanks hou, maar deze zit er tenminste altijd in de auto.

Vergeet niet om de oplaadstatus om de paar maanden te controleren. De mijne ging van 96% naar 62% toen ik mijn Ioniq 5 starthulp gaf, waarschijnlijk omdat ik hem zo lang op de accu aangesloten liet.

 
#29 ·
#32 ·
Welke les voor mij? (Hyundai Ioniq 5 Ltd AWD 2022MY nieuw gekocht in februari 2022 in de VS).
Ik gebruik Bluelink om af en toe de voertuigstatus te controleren en in en uit te loggen in de telefoon-app. Ik bewaar mijn sleutelhangers op ongeveer 40 voet afstand van de I5 in de garage, maar in een houten huis. Ik merk ook dat het blauwe dashboardlampje (zichtbaar in Amerikaanse modellen) af en toe knippert als de I5 uit en op slot staat. Ik merk kleine dalingen (~1%) in de SOC van de hoogspanningsaccu als de auto een paar dagen in de garage staat, wat wijst op kleine stroomverbruiken. Er is gezegd dat de 12V-batterijstatusregel in de Bluelink-telefoon-app niet nauwkeurig/betrouwbaar is en dat het routinematig gebruiken van een externe 12V-acculader onnodig is.
Vragen die rijzen:
Zorgt Bluelink voor een verbruik van de 12V-accu, zelfs als de telefoon-app is uitgelogd? Verbruiken sleutelhangers 12V-stroom als ze zich binnen het bereik van een 'uitgeschakelde' I5 bevinden? Hoe wordt de hoogspanningsaccu 'geĂŻsoleerd' als de auto uit staat, maar het dashboardlampje dat de 12V-accu oplaadt, knippert? Als de 12V-accu wordt opgeladen als de I5 'aan' staat, in de utility-modus of 'uit', maar af en toe wordt opgeladen (zoals aangegeven door het knipperende dashboardlampje), zou druppelladen of batterijbewaking dan onnodig zijn (bijv. problemen met het leeglopen van de 12V-accu tot aan de dood zijn in dit model verholpen)? Welke drempel activeert het Bluelink-batterijstatuslampje om in een storing of een vals positief resultaat te gaan (spanningsval, vals negatief)?
 
#33 ·
Welke les voor mij? (Hyundai Ioniq 5 Ltd AWD 2022MY, nieuw gekocht in februari 2022 in de VS).
Ik gebruik Bluelink om af en toe de voertuigstatus te controleren en in en uit te loggen in de telefoon-app. Ik bewaar mijn sleutelhangers op ongeveer 40 voet van de I5 in de garage, maar in een houten huis. Ik merk ook dat het blauwe dashboardlampje (zichtbaar in Amerikaanse modellen) af en toe knippert als de I5 uit en op slot staat. Ik merk kleine dalingen (~1%) in de SOC van de hoogspanningsbatterij als de auto een paar dagen in de garage staat, wat wijst op kleine stroomverbruiken. Er is gezegd dat de 12V-batterijstatusregel in de Bluelink-telefoon-app niet nauwkeurig/betrouwbaar is en dat het routinematig gebruiken van een externe 12V-batterijlader onnodig is.
Vragen die rijzen:
Zorgt de Bluelink voor een verbruik van de 12V-batterij, zelfs als de telefoon-app is uitgelogd? Verbruiken sleutelhangers 12V-stroom als ze zich binnen het bereik van een "uitgeschakelde" I5 bevinden? Hoe wordt de hoogspanningsbatterij "geĂŻsoleerd" als de auto uit staat, maar het dashboardlampje dat de 12V-batterij oplaadt, knippert? Als de 12V-batterij wordt opgeladen als de I5 "aan" staat, in de utility-modus of "uit", maar af en toe wordt opgeladen (zoals aangegeven door het knipperende dashboardlampje), zou druppelladen of batterijbewaking dan onnodig zijn (bijv. problemen met het leeglopen van de 12V tot aan de dood zijn in dit model verholpen)? Welke drempel activeert het Bluelink-batterijstatuslampje om in een storing of een vals positief resultaat (spanningsval, vals negatief) te gaan?
View attachment 41244
De Bluelink-app werkt buiten het Bluetooth-bereik van de auto, dus hij moet een dataverbinding gebruiken. Er is geen bepaling die ik heb gezien voor het laten verbinden van de auto met je thuis-WiFi (WLAN voor jullie niet-Amerikaanse mensen). De auto moet dus een mobiele/mobiele verbinding gebruiken voor zijn data en dat betekent dat er iets in de auto wakker en ingeschakeld moet zijn, ongeacht wat je op je telefoon doet. Dus alleen al het openen van de Bluelink-app op je telefoon lijkt me geen waarschijnlijke oorzaak van leegloop van de 12V-batterij.

Dat gezegd hebbende, er zijn insinuaties geuit dat het activeren van sommige autofuncties via de Bluelink-app ervoor kan zorgen dat de auto de 12V-batterij leegtrekt. Als dat waar is, dan kan dat alleen wijzen op softwareproblemen in de auto zelf die Hyundai zou moeten aanpakken.

Volgens de handleiding is het oranje lampje in het midden van het dashboard een waarschuwingslampje. Het geeft aan dat het hoogspanningssysteem actief is, ook al staat de auto uit. Voor zover ik uit de handleiding kon opmaken, gebeurt dit alleen als de auto besluit de 12V-batterij op te laden. Dit lampje waarschuwt een monteur of technicus dat de oranje kabels en andere componenten in het hoogspanningssysteem onder spanning staan, ook al staat de auto uit. Dat lampje brandt nooit als de auto aan staat, omdat er verwacht wordt dat er hoogspanning aanwezig is als de auto aan staat.
 
#42 ·
Dus ik had vandaag de gevreesde lege 12V-batterij. Ik ging vandaag halverwege de dag langs mijn Ioniq om via de garage de post te halen en wist dat er iets aan de hand was, want de enkele rode lichtstrip onder de remlichten/Ioniq 5-letters brandde. Ik dacht: hmm, dat lijkt raar en ongebruikelijk. Probeerde de autodeur te openen en geen reactie, dus zoals ik vermoedde, lege 12V. Moest de mechanische sleutel gebruiken om de deur te openen, de motorkap openen en de 12V-startaccu uit het dashboardkastje halen. De 12V-startbooster aangesloten op de accu en wat klikgeluiden gehoord, ik vermoed dat ik de startbooster toen had kunnen loskoppelen, maar ik heb eerst de auto aangezet. Oh, en het alarm begon te toeteren zodra de 12V actief was, ik weet niet zeker of het sluiten van de bestuurdersdeur het had voorkomen, maar wees je ervan bewust zodat je niet schrikt.

Ik weet niet helemaal zeker waardoor deze leeg is geraakt. Ik realiseerde me dat ik de lichten had laten branden (niet in de automatische stand zoals normaal) omdat het regende maar helder genoeg was voor automatische lichten om gisteren niet aan te staan ​​toen ik ermee reed. Ik neem aan dat die zichzelf uitschakelen, zoals bij de meeste moderne auto's. Verder heb ik een vast bedrade dashcam, maar die heeft een onderspanningsschakelaar en een OBD-dongle die aan blijft staan, zelfs als de auto uit staat. Ik zou graag willen weten waarom de 12V leeg was, maar ik weet niet zeker of ik het ooit zal weten.

Nog een ding, ik kreeg vanavond geen reactie van de vergrendel/ontgrendelknop op de portiergreep aan de passagierskant, maar de bestuurderskant was prima. Ik vermoedde dat het misschien gereset moest worden, dus ik heb de negatieve pool van de 12V-accu losgekoppeld toen ik thuiskwam, hem weer aangesloten en het werkte daarna perfect.

Iemand ideeën wat mijn 12V-accu heeft leeggetrokken? Heeft iemand anders soortgelijke problemen gehad met de vergrendel/ontgrendelknop na een lege 12V?
Uw probleem is voor 99% zeker het reeds bekende probleem met de oplaadklep. De oplaadklep raakte net uw schakelaar aan de binnenkant aan, wat een openings-/sluitsequentie met hoge frequentie veroorzaakt, wat resulteert in een lege 12V-batterij. De oplossing, totdat Hyundai dit probleem oplost, is om wat viltpads aan de binnenkant te plakken zodat de oplaadklep de schakelaar niet meer aanraakt, zie video (in het Duits), maar u zult het begrijpen.
 
#44 ·
Waar is de beste plek om een starthulp met LiPo-batterijchemie op te slaan? Zou het opslaan in de auto geen brandgevaar opleveren, aangezien de opslagtemperaturen hiervoor doorgaans minder dan 40 graden Celsius zijn? Wordt de frunk zo heet op een hete zomerdag? Het dashboardkastje kan behoorlijk heet worden. Het niet opslaan in de auto doet echter de bedoeling teniet.
Ik heb de Shell SH916WC van Costco gekocht

Batterijtype: Lithium-Polymeer
Batterijcapaciteit: 16000mAh, 59,2Wh
Bedrijfstemperatuur: - 20ÂşC ~ 60ÂşC
Opslagtemperatuur: - 20ÂşC ~ 40ÂşC
Oplaadtemperatuur: 0ÂşC ~ 45ÂşC
 
#45 ·
Hallo
Ik had een week geleden een storing van de 12V en na het opnieuw opstarten heb ik de auto ter onderzoek naar de dealer gebracht.
Ze adviseerden me dat er een software-update is gepubliceerd door Hundai voor auto's in een specifiek VIN-bereik. Helaas kon ik geen kopie van het service-updatedocument krijgen.
Op geen enkel moment ben ik door Hyundai gecontacteerd om me te informeren dat de update beschikbaar was, wat volgens mij een slechte klantenservice is, aangezien ze mijn VIN en contactgegevens hebben.
 
#47 ·
Dus ik had vandaag de gevreesde dode 12V-batterij. Ik ging vandaag halverwege de dag langs mijn Ioniq om via de garage de post te halen en wist dat er iets aan de hand was omdat de enkele rode lichtstrip onder de remlichten/Ioniq 5-letters brandde. Ik dacht: hmm, dat lijkt raar en ongebruikelijk. Probeerde de autodeur te openen en geen reactie, dus zoals ik vermoedde, dode 12V. Moest de mechanische sleutel gebruiken om de deur te openen, de motorkap openen en de 12V-startaccu uit het dashboardkastje halen. De 12V-startbooster aangesloten op de accu en wat klikgeluiden gehoord, ik vermoed dat ik de startbooster toen had kunnen loskoppelen, maar ik heb eerst de auto aangezet. Oh, en het alarm begon te toeteren zodra de 12V actief was, ik weet niet zeker of het sluiten van de bestuurdersdeur het had voorkomen, maar wees je ervan bewust zodat je niet schrikt.

Ik weet niet helemaal zeker waardoor hij leeg is gegaan. Ik realiseerde me dat ik de lichten had laten branden (niet in de automatische stand zoals normaal) omdat het regende maar helder genoeg was voor automatische lichten om gisteren niet aan te staan toen ik ermee reed. Ik neem aan dat die zichzelf echter uitschakelen, zoals bij de meeste moderne auto's. Verder heb ik een vast aangesloten dashcam, maar die heeft een onderspanningsschakelaar en een OBD-dongle die aan blijft staan, zelfs als de auto uit staat. Ik zou graag willen weten waarom de 12V leeg was, maar ik weet niet zeker of ik het ooit zal weten.

Nog één ding, ik kreeg vanavond geen reactie van de vergrendel/ontgrendelknop op de portiergreep aan de passagierskant, maar de bestuurderskant was in orde. Ik vermoedde dat hij misschien gereset moest worden, dus ik heb de negatieve pool van de 12V-accu losgekoppeld toen ik thuiskwam, hem weer aangesloten en het werkte daarna perfect.

Iemand ideeën wat mijn 12V-accu heeft leeggetrokken? Heeft iemand anders vergelijkbare problemen gehad met de vergrendel/ontgrendelknop na een lege 12V?
Ik heb dit probleem ook gehad op mijn 2020 Ioniq Electric. Beide keren dat de 12V-accu leeg was, was direct nadat de auto was opgeladen tot ongeveer 95% op mijn 110V-stekker in mijn garage. Ik denk dat er een softwarefout kan zijn die de 12V leegtrekt tijdens het opladen van de hoofdaccu als de cyclus niet is voltooid, of de 12V laadt alleen op tijdens de allerlaatste fase van de oplaadcyclus van de hoofdaccu, of om de een of andere reden wordt er een commando gegeven dat voorkomt dat de 12V oplaadt tijdens het rijden. Tot mijn verbazing heeft Hyundai de accu onder garantie vervangen, wat suggereert dat het een aanzienlijk probleem is.
 
#50 ·
De 12V-batterij van mijn Ionic 5 SE AWD (US) blijft leeglopen door een sterke "vampier"-stroom, totdat hij leeg is. Ik heb de auto in maart 2022 gekocht en had tot juli geen problemen met de hulpaccu.

Een paar keer per week zag ik het gele lampje op het dashboard aangaan, wat een bijvullen van de 12V-batterij signaleerde. Ik las over het probleem met de lege batterij dat door een aantal gebruikers werd gemeld, dus kocht ik een batterijlader om de batterij te overbruggen voor het geval ik het nodig had.

Gelukkig deed ik dat, want in juli was de batterij leeg. Zo ongeveer elke dag, tenzij ik langer dan 30 minuten reed, moest ik de bestuurdersdeur met de mechanische sleutel openen, de frunk openen, de batterij overbruggen, in de bestuurdersstoel gaan zitten om de hoofdaccu aan te zetten, de overbruggingsbatterij loskoppelen, de frunk sluiten en me klaarmaken om te rijden.

Na een week van marteling lukte het me om een service te boeken om het probleem te onderzoeken. Ik moest de auto 3 dagen laten staan, omdat de diagnose, het opladen en ontladen van de batterij wat tijd kostte.

Aan het einde kon de dealer het probleem niet identificeren, maar ze installeerden een SW-update (Control Shifter) en waarschijnlijk ook de BMS-update, die beide alleen door de dealer kunnen worden gedaan.

Ik heb mijn auto up-to-date gehouden aan de infotainmentkant (mei 2022 was de laatste update), maar ik betwijfel of dit iets met mijn huidige probleem te maken heeft.

Nadat ik de auto had opgehaald, merkte ik dat het gele lampje veel vaker aanging dan voorheen, waarschijnlijk 10 keer per dag, en bijna elke keer dat ik de auto instapte. In het begin dacht ik dat dit een goede zaak was, omdat de grote batterij zorgde voor het bijvullen van de kleine, om te voorkomen dat ik strandde. Snel vooruit 3 maanden, merkte ik dat het gele lampje niet meer verscheen.

Een week later kreeg ik een bericht van de Bluelink-app dat mijn batterij leeg was. 58%. Ja, de hoofdaccu stond op 58% (ik ga nooit onder de 30%), wat ik niet beschouwde als een "lage" batterijlading.

Maar de volgende ochtend was mijn 12V-batterij leeg. Ik overbrugde de batterij, de hoofdaccu stond nog steeds op 58%, dus het bericht over de lege batterij werd duidelijk veroorzaakt door de stervende 12V-batterij. Maar Bluelink lijkt de twee te verwarren.

Deze keer was de situatie nog extremer dan in juli. Zelfs een volledig opgeladen 12 V-batterij (4 uur met een goede lader) zou binnen een dag leeg zijn, waarbij de auto op slot stond, uitgeschakeld was, zonder gebruik van Bluelink om de status te controleren, enz.

Ik heb wel de BM2-spanningsmonitor geĂŻnstalleerd, die veel gebruikers hebben voorgesteld, maar het helpt me niet omdat alle gelogde gegevens verdwijnen als de batterij leeg is, dus ik heb geen informatie over wanneer de batterij leeg is gegaan.

Ik heb een stroommeter gekocht en ontdekte dat de vampierstroom van de 12V-batterij naar de auto tussen de 3 en 8 Ampère ligt, veel meer dan de 50 mA die de auto-elektronica verbruikt als er niets aan staat. Vreemd genoeg verandert het stroomniveau naar 4 ampère, 6 ampère, 5 ampère, 7 ampère nadat ik de "-"-kabel van de auto heb losgekoppeld en weer heb aangesloten, na het horen van verschillende klikjes van relais in de zekeringkast.

Nadat ik had gelezen over de verkeerd uitgelijnde oplaadpoortklep die een hoge stroom kan veroorzaken wanneer de klep de aan/uit-knop aanraakt, vermoedde ik dat dat het probleem zou kunnen zijn. Maar nee, ongeacht of de klep open of gesloten is of iets open wordt gehouden om te voorkomen dat de knop wordt aangeraakt, blijft de lekkage aanzienlijk.

Ik heb alle andere trucs geprobeerd die in dit forum worden uitgelegd, de status in de Bluelink-app vernieuwd, de airconditioning aangezet om iets in het batterijbeheersysteem te "ontgrendelen", en weggebleven van het openen van de laadklep via de BlueLink-app of spraakopdracht, die in sommige gevallen iets veel stroom lijkt te laten verbruiken als de auto stationair draait. Maar niets werkt.

Ik bracht de auto naar een andere dealer, dichter bij mijn huis. Ze voerden de autodiagnose uit, waaruit bleek dat alles werkte en dat de 12V-batterij nog in redelijke staat verkeerde, ondanks de vele volledige ontlaadcycli. Omdat het probleem zich elke dag bleef voordoen, bracht ik de auto een tweede keer voor een inspectie van een hele dag. Deze keer bevestigden ze dat er een probleem was, maar ze konden het niet identificeren.

Nu ben ik ingepland voor een andere service, die waarschijnlijk 2-3 dagen zal duren, om erachter te komen wat het probleem veroorzaakt door alle zekeringen één voor één te verwijderen. Terwijl ik wacht op de servicedatum, heb ik zelf geprobeerd alle zekeringen in de hoofdzekeringkast, dicht bij de batterij waar de stroommeter is aangesloten, te verwijderen en opnieuw te plaatsen, zodat ik veranderingen in de stroomlekkage kan detecteren. De enige zekering (40A) die de stroom laat dalen tot 1-2A, is gemarkeerd met B+ (ik weet niet zeker waarvoor het is).

De volgende stap zou zijn om hetzelfde te doen met de zekeringen naast de stuurkolom, maar dan kan ik het display van de stroommeter die in de kofferbak is bevestigd, niet gemakkelijk zien.

Ik raak de geduld en ideeën kwijt over hoe ik het probleem kan identificeren. Maar het is waarschijnlijk geen eenvoudig probleem, zoals een lampje dat aanstaat, of een ventilator die zonder reden draait, want elke keer dat ik de 12 V-batterij loskoppel en weer aansluit, verandert de stroom in een ander stabiel niveau, vergezeld van het klikken van relais die aangeven dat verschillende eenheden aan of uit worden gezet. Waarschijnlijker is een softwareprobleem voor energiebeheer.

Het feit dat het gele lampje van het hoofdaccumanagementsysteem nooit meer verschijnt, ongeacht de spanning van de 12 V-batterij (13 V, 12,5 V, 12 V, 11 V, 4 V...), doet me vermoeden dat het accumanagementsysteem zelf defect kan zijn.

Ik meld dit voor het geval anderen hetzelfde probleem zijn tegengekomen en het probleem niet konden oplossen met behulp van oplossingen die in het verleden op dit forum zijn gepresenteerd.

Als de volgende service de oorzaak weet te vinden, zal ik graag verslag uitbrengen, voor het geval het anderen kan helpen.

Ik ben dol op bijna alles in mijn Iniq 5, maar dit batterijprobleem maakt me gek...
 
#52 ·
De 12V-batterij van mijn Ionic 5 SE AWD (US) blijft leeglopen door een sterke "vampier"-stroom, totdat hij leeg is. Ik heb de auto in maart 2022 gekocht en had tot juli geen problemen met de hulpaccu.
Je had wel problemen, maar een nieuwe batterij kan een paar maanden tegen misbruik voordat hij begint te falen.
 
#53 · (Edited)
>De enige zekering (40A) die de stroom laat dalen tot 1-2A is gemarkeerd met B+ (niet zeker waarvoor het is).
@sicconi Met mijn I5 eindelijk in aantocht, mogelijk in december, heb ik me weer aangemeld voor onderhoud, service-informatie. (Trouwens, meld je aan als publiek, niet als onafhankelijk reparatiebedrijf als je een doe-het-zelf EVGearhead-eigenaar bent zoals ik, het is goedkoper.)

Als je wat meer rond wilt kijken, geen idee of ik je kan helpen de belasting te vinden, stuur me dan je VIN in de conversatie. Kun je meer vertellen over de 40A-zekering, welke zekeringkast, misschien een foto ervan maken. "B+" verwijst over het algemeen naar een bus, waarschijnlijk de dikke zwarte lijn bovenaan deze schema's. Er zijn verschillende 40A-zekeringen, hier zijn een paar voorbeelden (pag. 1, 3):
Image
Image
 
#56 ·
@sicconi Met mijn I5 eindelijk in aantocht, mogelijk in december, heb ik me weer aangemeld voor onderhoud, service-informatie. (Trouwens, meld je aan als publiek, niet als onafhankelijk reparatiebedrijf als je een doe-het-zelf EVGearhead-eigenaar bent zoals ik, het is goedkoper.)

Als je wat meer rond wilt kijken, geen idee of ik je kan helpen de lading te vinden, stuur me dan je VIN in een gesprek. Kun je meer vertellen over de 40A-zekering, welke zekeringkast, misschien een foto ervan maken. "B+" verwijst over het algemeen naar een bus, waarschijnlijk de dikke zwarte lijn bovenaan deze schema's. Er zijn verschillende 40A-zekeringen, hier zijn een paar voorbeelden (pag. 1, 3):
View attachment 46621 View attachment 46622
Ik zie deze 40A in de handleiding
Image


Image
 
#55 ·
Ook het uitvoeren van huidige metingen met de motorkap open en de sleutelhanger naast de auto zal de resultaten vertekenen. Een forumlid Ixlr8 heeft betrouwbare metingen verricht van een goed werkende Ioniq 5. Ook op basis van zijn metingen is het belangrijk om de SOC boven de 15% te houden.


"Voorlopige waarnemingen:
Voertuig uitgeschakeld, niets aangesloten op obd2 of usb.
Soc 60%
Direct na het vergrendelen van de deuren was de stroomafname 5,7A
Na 2 minuten 3,2A
Na 8 minuten 0,035A
Na 1,08 uur 0,009 ampère of 9mA.
12v batterij bij 1,08 uur meting was 12,67v
12,67v x 0,009 mA = 0,114 W of 114 mW.

Ik heb gegevenslogboeken van stroomsterktemetingen gedurende meer dan 12 uur om te leren hoe het voertuig de 12v leegtrekt.

Na 14 uur voegt het aanraken van de stip op de deurgreep 110mA toe aan de afvoer gedurende 2-3 seconden en dan terug naar 9mA.

Toegang tot de Bluelink-app vanaf een Android-telefoon zorgt ervoor dat de stroomsterkte piekt tot 7,2A. Dan duurt het dezelfde periode om weer naar 9mA slaap te gaan, 1,08 uur."

"Opmerking: Ik kan uit eigen ervaring bevestigen dat de HV-batterij de 12v niet oplaadt als de soc lager is dan 15%. Daarom, als de 12v-batterij leeg is geraakt door zwaar gebruik van accessoires en je zit op < 15% soc, dan raakt je 12v-batterij leeg, tenzij je je auto aanzet en in de Ready-modus zet. Nogmaals, ik heb dit bevestigd door mijn eigen monitoring van de 12v-batterij en de stroomafname in dit scenario"
 
#76 ·
Ook het uitvoeren van huidige metingen met de motorkap open en de sleutelhanger naast de auto zal de resultaten vertekenen. Een forumlid
Ixlr8 heeft betrouwbare metingen gedaan van een goed werkende Ioniq 5. Ook op basis van zijn metingen is het belangrijk om de SOC boven de 15% te houden.


"Voorlopige waarnemingen:
Voertuig uitgeschakeld, niets aangesloten op obd2 of usb.
Soc 60%
Direct na het vergrendelen van de deuren was de stroomafname 5,7A
Na 2 minuten 3,2A
Na 8 minuten 0,035A
Na 1,08 uur 0,009 ampère of 9mA.
12v batterij na 1,08 uur meting was 12,67v
12,67v x 0,009 mA = 0,114 W of 114 mW.

Ik heb gegevenslogboeken van stroomsterktemetingen gedurende meer dan 12 uur om te leren hoe het voertuig de 12v leegtrekt.

Na 14 uur voegt het aanraken van de stip op de deurgreep 110mA toe aan de afvoer gedurende 2-3 seconden en dan terug naar 9mA.

Toegang tot de Bluelink-app vanaf een Android-telefoon zorgt ervoor dat de stroomsterkte piekt naar 7,2A. Dan duurt het dezelfde periode om terug te keren naar 9mA slaap, 1,08 uur."

"Opmerking: ik kan uit eigen ervaring bevestigen dat de HV-batterij de 12v niet oplaadt als de soc lager is dan 15%. Daarom, als de 12v-batterij is leeggelopen door zwaar gebruik van accessoires en je zit op < 15% soc, dan raakt je 12v-batterij leeg, tenzij je je auto aanzet en in de Ready-modus zet. Nogmaals, ik heb dit bevestigd door mijn eigen monitoring van de 12v-batterij en de stroomafname in dit scenario"
Dit is erg interessant. Dus stromen van 3-6 A na het parkeren en vergrendelen van de auto zijn "normaal" gedurende ongeveer 10 minuten, voordat het systeem naar een meer geruststellend niveau van 9-35 mA gaat.
Ik vraag me af wat de elektronica zo lang zoveel stroom laat verbruiken. Zelfs verbindingen met Bluelink om de status van de auto bij te werken, zouden niet langer dan een paar seconden mogen duren.
 
This post has been deleted