De 12V-batterij van mijn Ionic 5 SE AWD (US) blijft leeglopen door een sterke "vampier"-stroom, totdat hij leeg is. Ik heb de auto in maart 2022 gekocht en had tot juli geen problemen met de hulpaccu.
Een paar keer per week zag ik het gele lampje op het dashboard aangaan, wat een bijvullen van de 12V-batterij signaleerde. Ik las over het probleem met de lege batterij dat door een aantal gebruikers werd gemeld, dus kocht ik een batterijlader om de batterij te overbruggen voor het geval ik het nodig had.
Gelukkig deed ik dat, want in juli was de batterij leeg. Zo ongeveer elke dag, tenzij ik langer dan 30 minuten reed, moest ik de bestuurdersdeur met de mechanische sleutel openen, de frunk openen, de batterij overbruggen, in de bestuurdersstoel gaan zitten om de hoofdaccu aan te zetten, de overbruggingsbatterij loskoppelen, de frunk sluiten en me klaarmaken om te rijden.
Na een week van marteling lukte het me om een service te boeken om het probleem te onderzoeken. Ik moest de auto 3 dagen laten staan, omdat de diagnose, het opladen en ontladen van de batterij wat tijd kostte.
Aan het einde kon de dealer het probleem niet identificeren, maar ze installeerden een SW-update (Control Shifter) en waarschijnlijk ook de BMS-update, die beide alleen door de dealer kunnen worden gedaan.
Ik heb mijn auto up-to-date gehouden aan de infotainmentkant (mei 2022 was de laatste update), maar ik betwijfel of dit iets met mijn huidige probleem te maken heeft.
Nadat ik de auto had opgehaald, merkte ik dat het gele lampje veel vaker aanging dan voorheen, waarschijnlijk 10 keer per dag, en bijna elke keer dat ik de auto instapte. In het begin dacht ik dat dit een goede zaak was, omdat de grote batterij zorgde voor het bijvullen van de kleine, om te voorkomen dat ik strandde. Snel vooruit 3 maanden, merkte ik dat het gele lampje niet meer verscheen.
Een week later kreeg ik een bericht van de Bluelink-app dat mijn batterij leeg was. 58%. Ja, de hoofdaccu stond op 58% (ik ga nooit onder de 30%), wat ik niet beschouwde als een "lage" batterijlading.
Maar de volgende ochtend was mijn 12V-batterij leeg. Ik overbrugde de batterij, de hoofdaccu stond nog steeds op 58%, dus het bericht over de lege batterij werd duidelijk veroorzaakt door de stervende 12V-batterij. Maar Bluelink lijkt de twee te verwarren.
Deze keer was de situatie nog extremer dan in juli. Zelfs een volledig opgeladen 12 V-batterij (4 uur met een goede lader) zou binnen een dag leeg zijn, waarbij de auto op slot stond, uitgeschakeld was, zonder gebruik van Bluelink om de status te controleren, enz.
Ik heb wel de BM2-spanningsmonitor geĂŻnstalleerd, die veel gebruikers hebben voorgesteld, maar het helpt me niet omdat alle gelogde gegevens verdwijnen als de batterij leeg is, dus ik heb geen informatie over wanneer de batterij leeg is gegaan.
Ik heb een stroommeter gekocht en ontdekte dat de vampierstroom van de 12V-batterij naar de auto tussen de 3 en 8 Ampère ligt, veel meer dan de 50 mA die de auto-elektronica verbruikt als er niets aan staat. Vreemd genoeg verandert het stroomniveau naar 4 ampère, 6 ampère, 5 ampère, 7 ampère nadat ik de "-"-kabel van de auto heb losgekoppeld en weer heb aangesloten, na het horen van verschillende klikjes van relais in de zekeringkast.
Nadat ik had gelezen over de verkeerd uitgelijnde oplaadpoortklep die een hoge stroom kan veroorzaken wanneer de klep de aan/uit-knop aanraakt, vermoedde ik dat dat het probleem zou kunnen zijn. Maar nee, ongeacht of de klep open of gesloten is of iets open wordt gehouden om te voorkomen dat de knop wordt aangeraakt, blijft de lekkage aanzienlijk.
Ik heb alle andere trucs geprobeerd die in dit forum worden uitgelegd, de status in de Bluelink-app vernieuwd, de airconditioning aangezet om iets in het batterijbeheersysteem te "ontgrendelen", en weggebleven van het openen van de laadklep via de BlueLink-app of spraakopdracht, die in sommige gevallen iets veel stroom lijkt te laten verbruiken als de auto stationair draait. Maar niets werkt.
Ik bracht de auto naar een andere dealer, dichter bij mijn huis. Ze voerden de autodiagnose uit, waaruit bleek dat alles werkte en dat de 12V-batterij nog in redelijke staat verkeerde, ondanks de vele volledige ontlaadcycli. Omdat het probleem zich elke dag bleef voordoen, bracht ik de auto een tweede keer voor een inspectie van een hele dag. Deze keer bevestigden ze dat er een probleem was, maar ze konden het niet identificeren.
Nu ben ik ingepland voor een andere service, die waarschijnlijk 2-3 dagen zal duren, om erachter te komen wat het probleem veroorzaakt door alle zekeringen één voor één te verwijderen. Terwijl ik wacht op de servicedatum, heb ik zelf geprobeerd alle zekeringen in de hoofdzekeringkast, dicht bij de batterij waar de stroommeter is aangesloten, te verwijderen en opnieuw te plaatsen, zodat ik veranderingen in de stroomlekkage kan detecteren. De enige zekering (40A) die de stroom laat dalen tot 1-2A, is gemarkeerd met B+ (ik weet niet zeker waarvoor het is).
De volgende stap zou zijn om hetzelfde te doen met de zekeringen naast de stuurkolom, maar dan kan ik het display van de stroommeter die in de kofferbak is bevestigd, niet gemakkelijk zien.
Ik raak de geduld en ideeën kwijt over hoe ik het probleem kan identificeren. Maar het is waarschijnlijk geen eenvoudig probleem, zoals een lampje dat aanstaat, of een ventilator die zonder reden draait, want elke keer dat ik de 12 V-batterij loskoppel en weer aansluit, verandert de stroom in een ander stabiel niveau, vergezeld van het klikken van relais die aangeven dat verschillende eenheden aan of uit worden gezet. Waarschijnlijker is een softwareprobleem voor energiebeheer.
Het feit dat het gele lampje van het hoofdaccumanagementsysteem nooit meer verschijnt, ongeacht de spanning van de 12 V-batterij (13 V, 12,5 V, 12 V, 11 V, 4 V...), doet me vermoeden dat het accumanagementsysteem zelf defect kan zijn.
Ik meld dit voor het geval anderen hetzelfde probleem zijn tegengekomen en het probleem niet konden oplossen met behulp van oplossingen die in het verleden op dit forum zijn gepresenteerd.
Als de volgende service de oorzaak weet te vinden, zal ik graag verslag uitbrengen, voor het geval het anderen kan helpen.
Ik ben dol op bijna alles in mijn Iniq 5, maar dit batterijprobleem maakt me gek...