Hyundai IONIQ Forum banner

Verbrande koppelingsgeur

13K views 23 replies 10 participants last post by  yticolev  
#1 ·
Hallo, ik heb mijn 2019 ionic phev nu een week en hij rijdt geweldig. Een paar vreemde aanpassingen aan de getrapte acceleratie en verwarming, maar alles is goed.

Vandaag reed ik echter ongeveer 45 minuten in druk verkeer en kwam ik aan het einde van mijn EV-bereik, dus de ICE kwam wat meer op. De laatste 5 minuten van mijn rit waren met hogere snelheden van 50-80 km/u met een paar stops. Toen ik thuiskwam, had de auto een vreemde geur die volgens mijn vriend naar een verbrande koppeling ruikt. Ik heb nog nooit eerder in een handgeschakelde auto gereden, maar ik wil graag weten of er iets mis is met de auto, of dat er een manier is waarop ik zou moeten rijden om dit probleem te voorkomen. Mijn auto staat in de eco-modus en ik wil het graag uitzoeken zonder over te schakelen naar de sportmodus, indien mogelijk.

Bedankt,
Laura

#3 ·
Ik denk dat er iets in de handleiding staat over mogelijke oververhitting van de DCT (Dual Clutch Transmission) bij veel rijden in stop-and-go verkeer. Ik dacht dat er een waarschuwing op het dashboard was, dus als je die niet hebt gekregen, is het misschien gewoon een beetje warm geworden, en zoals yticolev zei, misschien is het gewoon een geur van het inrijden.

#4 ·
Had iets soortgelijks met mijn vorige auto toen hij ongeveer een week oud was, slechts één keer en het is nooit meer gebeurd. Geen probleem met de Ioniq. Je zegt
Ik heb nog nooit met een handgeschakelde versnellingsbak gereden
, reed je in de Sport-stand en schakelde je handmatig? Ik denk dat het beste beleid is om hem terug te brengen naar de dealer om hem te laten controleren.

#5 ·
Ik had een vergelijkbare ervaring met mijn vorige HEV na de eerste lange rit in warme omstandigheden met een totale kilometerstand van minder dan 200 mijl. Het werd door de dealer gediagnosticeerd als niets meer dan het inrijden van de auto. Als toenmalige nieuwe gebruiker was ik misschien overgevoelig.

Als er iets oververhit raakt, ZIE JE WAARSCHUWINGSLAMPJES!

Zoals voorgesteld, laat het controleren door de dealer.

#6 ·
Ik rijd een vrachtwagen met DCT en het is druk met stop-and-go-verkeer. Ik moet hem in neutraal zetten en in de offroad-modus als ik een lading heb, anders oververhit de DCT en kan de vrachtwagen geen versnelling inschakelen.

Laura, als je in stop-and-go-verkeer zit, selecteer dan neutraal of parkeren als je langer dan 10 seconden stilstaat. Kijk hoe dat uitpakt.

#7 ·
Ik rijd een HGV met DCT en het is zwaar stop-startverkeer, ik moet hem in neutraal zetten en in de offroad-modus als ik een lading heb, anders oververhit de DCT en de vrachtwagen schakelt niet in de versnelling.

Laura, als je in stop-startverkeer zit, selecteer dan neutraal of parkeren als je langer dan 10 seconden stilstaat. Kijk hoe dat uitpakt.
Volkomen onnodig voor de Hyundai, door het ontwerp. Sterker nog, het kan zelfs meer slijtage veroorzaken! >:)

#8 ·
Ja, ik merkte al heel snel dat bij het rijden in het Londense verkeer en het gewoon in de drive laten staan na 20-30 minuten stoppen/starten, ik de geur van frictievoeringen (koppeling) kreeg die oververhit raakten.

Nu doe ik wat bluebaron voorstelt en zet ik hem in de neutraal als ik langer dan een paar seconden stilsta, en geen geurtjes meer.

#9 ·
Interessant genoeg hebben zowel bluecar1 als SEvans gelijk - de transmissie in neutraal zetten helpt, hoewel het niet nodig is? Het punt is, zoals vermeld in de handleiding, dat je kruipen met de DCT moet vermijden. Dus als je de discipline hebt om kruipen te vermijden, kun je de auto in de versnelling houden. EN de transmissie in neutraal zetten terwijl je stilstaat, maakt kruipen onmogelijk.

#11 ·
Ik ben het eens met neutraal bij lange lichten om de batterij te sparen. Kruipen gebruikt echter de DCT-koppelingen niet, behalve in extreme omstandigheden zoals misschien een helling van 30%.
Ik geloofde ook dat kruipen de koppelingen niet gebruikt, aangezien dit door de elektromotor wordt afgehandeld. De koppelingen zijn overbodig met de elektromotor, net als versnellingen. Daarom hebben de BEV's ze niet. Omdat het een hybride is, heeft de benzinemotor ze nodig.

#12 ·
Wanneer je stilstaat in een DCT en een versnelling is geselecteerd/ingeschakeld, is het geen echt neutraal zoals bij een handgeschakelde versnellingsbak. Ook elke keer als je wegrijdt, zoals bij een handgeschakelde auto, moet de koppeling worden ingeschakeld. De DCT heeft twee koppelingen, een voor de versnelling waarin je zit en een voor de volgende versnelling die je gaat gebruiken. Dit gaat ervan uit dat je van een oneven versnelling naar een even versnelling gaat en dan van even naar oneven, enzovoort.

#13 ·
Ik denk dat sommigen van jullie het punt missen, in de files in Londen of in welke file dan ook, kruip je voort. Je kunt het tempo niet kiezen.

Ik dacht ook dat bij het Hyundai Hybrid-systeem de kracht via de versnellingsbak gaat, inclusief de elektrische kracht. Daarom kan de elektrische aandrijving worden ingeschakeld bij 75 mph. Bij oude Prius'en was dat 20 mph, zelfs de nieuwe Prius is slechts 37 mph op elektrisch vermogen.

(Slechts enkele bedrijfsnotities over DCT-vrachtwagens).

Als je stilstaat in een DCT en een versnelling is geselecteerd/ingeschakeld, is het geen echte neutraalstand zoals bij een handgeschakelde versnellingsbak. Ook elke keer dat je wegrijdt, zoals bij een handgeschakelde auto, moet de koppeling worden ingeschakeld. De DCT heeft twee koppelingen, één voor de versnelling waarin je zit en één voor de volgende versnelling die je gaat gebruiken. Dit gaat ervan uit dat je van een oneven versnelling naar een even versnelling gaat en dan van even naar oneven, enzovoort.
U heeft gelijk in uw bewering over hoe dubbele platenkoppelingen werken, maar ik denk dat u het punt mist. Omdat de Ioniq PHEV en HEV zowel een elektromotor als een dubbele platenkoppeling hebben, hoeft de koppeling die door de elektromotor wordt aangedreven niet te slippen. De elektromotor regelt de start met zijn elektronische besturing. Dit is een reden waarom de Ioniq altijd in EV-modus start, zelfs als de batterijmeter leeg aangeeft. In dat scenario begint de benzinemotor alleen de batterij op te laden en niet de transmissie aan te drijven. Dit wordt duidelijk weergegeven in het instrumentenpaneel wanneer u het instelt op de energiestroomweergave.

#15 ·
Als je in het verkeer kruipt, worden de koppelingen niet gebruikt, de auto staat in de eerste versnelling met de aandrijfkoppeling volledig gesloten. Dit is het geval als de motor aan of uit staat. Trouwens, er is een hydraulische koppeling voor de motor die alleen wordt gebruikt als de motor wordt gebruikt voor directe mechanische aandrijfkracht. Alleen die koppeling slipt op dat moment, en niet genoeg om er toe te doen, want het toerental komt overeen met welke versnelling de DCT zich ook bevindt.

#17 ·
Als je in het verkeer kruipt, worden de koppelingen niet gebruikt, de auto staat in de eerste versnelling met de aandrijfkoppeling volledig gesloten...
Dit is in theorie waar, maar niet in de praktijk - de koppeling van mijn PHEV ont-/inschakelt bij het stop/start rijden en je kunt de schok voelen als je het gaspedaal indrukt net voordat je volledig tot stilstand komt bij een stopbord. Het zou een kwestie van programmering kunnen zijn, maar mijn Ioniq gedraagt zich meer als een op ICE gebaseerde auto dan een EV-auto als het gaat om de DCT - ik durf te wedden dat de koppeling wordt uitgeschakeld als hij stilstaat, bergop of op vlak terrein - maakt niet uit.