Hyundai IONIQ Forum banner

Alle banden op 36psi gezet

8.1K views 15 replies 10 participants last post by  JBSwiftus  
#1 ·
Oké, de dealer heeft alle banden op 36 psi gezet nadat ik een verschil had gemeld tussen de bandenspanning en wat de bandenspanningsmeter in de auto aangaf. Mij werd verteld dat alles in orde was en dat het tijdens een rit was gecontroleerd. Ik kreeg de auto terug en na ongeveer 5 mijl op de weg controleerde ik de bandenspanning op het scherm en ze gaven allemaal 39 psi aan, behalve één die 40 psi aangaf. Wat moet ik geloven? De volgende dag controleerde ik het opnieuw en ze gaven allemaal aanvankelijk 36 psi aan, behalve één die 37 psi aangaf. Mij werd door de dealer verteld dat ze kunnen stijgen tot 37 psi of dalen tot 35 psi (als het kouder is). Nogmaals, de spanningen stegen allemaal tot 39 psi en 40 psi. Zou u dit veilig noemen? Proost

#2 ·
Twee graden hogere werkdruk dan de koude druk is volkomen normaal. Op de heetste dagen op zwarte wegen (die nog heter zijn dan de omgevingstemperatuur) rijd ik 4 graden hoger, soms zelfs vijf graden. Banden moeten opwarmen (helaas maken rolweerstand en comfort dat onvermijdelijk). Dus fabrikanten stellen hun aanbevolen bandenspanningen dienovereenkomstig in.

Ook is TPMS geen wetenschappelijk instrument. Als je tienden van een graad zou kunnen zien, zou je misschien zien dat er een betere overeenstemming is, maar ze ronden af ​​of op manieren die we niet zien. Ik heb op een band die soms een graad heter is dan de andere. Zou een teken kunnen zijn van verkeerde uitlijning, neem ik aan, maar aangezien ik de koude druk precies hetzelfde instel op alle banden, ben ik er vrij zeker van dat er geen probleem is.

In de winter zullen de spanningen dalen en moet u opnieuw vullen tot de aanbevolen spanningen voordat u gaat rijden.

#3 ·
Ok dealer zet alle banden op 36 psi nadat ik een discrepantie meldde tussen de bandenspanning en wat de bandenspanningsmeter in de auto aangaf.
Er werd mij verteld dat alles in orde was en dat het tijdens een rit was gecontroleerd. Ik kreeg de auto terug en na ongeveer 5 mijl op de weg controleerde ik de bandenspanning op het scherm en ze gaven allemaal 39 psi aan, behalve één die 40 psi aangaf. Wat moet ik geloven?
Dus de volgende dag opnieuw gecontroleerd en ze gaven allemaal aanvankelijk 36 psi aan, behalve één die 37 psi aangaf. Mij werd door de dealer verteld dat ze zouden kunnen stijgen tot 37 psi of dalen tot 35 psi (als het kouder is), opnieuw stegen de spanningen allemaal tot 39 psi en 40 psi.
Zou u dit veilig noemen?
Proost
Ten eerste toont het TPMS alleen hele getallen PSI, geen fracties, dus 36 2/5 PSI wordt weergegeven als 36, maar 36 3/5 PSI wordt weergegeven als 37, hoewel het werkelijke drukverschil slechts 1/5 PSI is.
Ten tweede, naarmate de band opwarmt, zal de druk toenemen {Wet van Boyle} en afhankelijk van hoe warm de band wordt, is een toename van 2-4 PSI volkomen redelijk. Voordat we TPMS hadden, kon de bandenspanning variëren met 3-5 PSI zonder dat de bestuurder enige verandering in de handling opmerkte. Het voordeel van TPMS is het aantonen van overmatige onder- of overinflatie en significante verschillen tussen de wielen. Kleine variaties in de orde van 1 PSI vallen buiten de nauwkeurigheid van het systeem.

Vriendelijke herinnering....Kunt u uw locatie- en modelgegevens toevoegen aan uw Avatar {3e knop van linksboven rechts}, of beter nog, toevoegen aan uw handtekening, zoals ik en anderen hebben gedaan. Omdat dit een globaal forum is, zijn er veel regionale en modelvariaties, dus deze informatie is nodig om nauwkeurige antwoorden op vragen te krijgen.

#5 ·
Geen probleem,

ik zet de mijne op ongeveer 37-38 psi in de garage, een mijl verderop, om een beetje op te warmen.

Als ik eenmaal 10-20 minuten op de snelweg heb gereden, zijn ze rondom op 40-41 psi.

En als het regent, daalt de druk een paar psi bij snelweg-/hoofdwegsnelheid door het water dat de bandentemperatuur laag houdt.

Veel dingen laten de bandenspanning stijgen en dalen, een live display benadrukt het alleen maar, voorheen zou je ze maar af en toe koud hebben gecontroleerd en de veranderingen niet hebben opgemerkt.

#6 ·
Naar mijn mening is de streefbandenspanning in werkende staat 40 psi. Deze auto wordt geleverd met een TPMS-display, waardoor het gemakkelijk te controleren is. Het maakt me niet veel uit als het +-2 psi is, ik ben oké met 38-42, wederom in werkende staat.

Waarom ik dit zeg. Omdat het afhangt van welk seizoen we het hebben. In de zomer zet ik alle banden op 36 psi koud en min of meer komt het op ongeveer 40 in werkende staat. In de winter daarentegen zet ik al mijn banden op 40 psi en het gaat nooit omhoog, hoe ver/snel/lang ik ook rijd.

#7 ·
Ik had onze Ioniq gisteren nog bij de dealer omdat hij (TPMS-waarschuwing) niet uitging. De banden stonden allemaal op 32 PSI toen we hem in juli van de dealer kregen. De spanning was wat gedaald, dus ik heb er wat lucht in gedaan. Systeem reset nog steeds niet, dus ik dacht dat het een bug was en bracht hem weg. Blijkt dat je de spanning boven de 30 PSI moet zetten om de waarschuwingen uit te schakelen! LOL, leven en leren. De dealer was er tenminste aardig over en heeft zelfs mijn auto gewassen!

#11 ·
of ze hebben het label op de deur niet gecontroleerd op de juiste druk :)
Inderdaad. Mijn '95 Dodge Avenger was 32 voor en 29 achter, maar elke garage ter wereld, inclusief de dealer, zou hem met 32 rondom teruggeven. Hij reed ZO veel beter met de juiste 29 psi achter.

• Like
Reactions: IronicIoniq
#12 ·
Ok, de dealer heeft alle banden op 36 psi gezet nadat ik een verschil had gemeld tussen de bandenspanning en wat de bandenspanningsmeter in de auto aangaf.
Er werd me verteld dat alles in orde was en dat het tijdens een rit was gecontroleerd. Ik kreeg de auto terug en na ongeveer 5 mijl op de weg controleerde ik de bandenspanning op het scherm en ze gaven allemaal 39 psi aan, behalve één die 40 psi aangaf. Wat moet ik geloven?
De volgende dag controleerde ik het opnieuw en ze gaven allemaal in eerste instantie 36 psi aan, behalve één die 37 psi aangaf. Mij werd door de dealer verteld dat ze kunnen oplopen tot 37 psi of dalen tot 35 psi (als het kouder is) en opnieuw liepen de spanningen allemaal op tot 39 psi en 40 psi.
Zou u dit veilig noemen?
Proost
Het is volkomen veilig. De banden veranderen van temperatuur op basis van de omgevingstemperatuur en tijdens het rijden. Als de zon op één kant van de auto schijnt, zal de druk hoger zijn, enz. Hier hoeft u zich geen zorgen over te maken.
Ik zou aanraden om uw bandenspanning ook te controleren bij een seizoenswisseling. Pomp uw banden op tot de aanbevolen instelling als ze koud zijn (in dit geval 36 psi) en laat ze niet leeglopen als ze hoger worden.

#14 ·
Volgens de handleiding voor mijn Canadese EV moet de normale bandenspanning 36 psi voor en 34 psi achter zijn.

Een interessante vetgedrukte mededeling zegt ook: "Het is toegestaan om 20 kPa (3 psi) toe te voegen aan de standaard bandenspecificatie als er binnenkort koudere temperaturen worden verwacht. Banden verliezen doorgaans 7 kPa (1 psi) voor elke temperatuurdaling van 7 C (12 F)."

Dit is volkomen logisch. Ik ben van plan om mijn winterbanden volgende week, wanneer ze aankomen, op 39 psi voor en 37 psi achter op te pompen.

De handleiding spreekt ook over het verhogen van de luchtdruk als je op hoogte rijdt (+2,4 psi/1 mijl)!

#15 ·
Volgens de handleiding voor mijn Canadese EV zou de normale bandenspanning 36 psi voor en 34 psi achter moeten zijn.
Raar! Als er iets is, zou ik denken dat het hogere gewicht achterin om een hogere druk vraagt. Waarschijnlijk heeft het met de ophanging te maken, aangezien de EV als enige van de Ioniq-varianten geen onafhankelijke achterwielophanging heeft. Recensenten hebben de handling dan ook vergeleken met de HEV/PHEV. Natuurlijk zijn de banden misschien niet volgens de specificaties gevuld!