Hyundai IONIQ Forum banner

28 kWh Ioniq - Hoe de warmtepomp voor verwarming inschakelen

1 reading
10K views 15 replies 9 participants last post by  chrisgeary  
#1 ·
Blijkbaar doe ik het helemaal verkeerd? Meestal druk ik gewoon op de verwarmingsknop, draai ik de temperatuurknop naar 25 graden (voorbeeld) en laat ik de A/C-knop in de winter uit om warme lucht in de cabine te brengen.

Blijkbaar heeft iemand me verteld dat dit niet efficiënt is omdat het geen gebruik maakt van de warmtepomp. Deze persoon zei dat ik het omgekeerde zou moeten doen om de warmtepomp te gebruiken, dus de verwarmingsknop uitzetten, de A/C-knop aanzetten en de temperatuurknop naar 25 graden (voorbeeld) draaien. Deze persoon zei dat ik minder stroom zou gebruiken om warmte te krijgen.

Klopt dit? Ik heb het niet geprobeerd, maar ik dacht niet dat het zo werkte...

#2 ·
De warmtepomp wordt automatisch geactiveerd wanneer dat nodig is. Maar hij gebruikt de weerstandsverwarming voor de eerste paar minuten, omdat de warmtepomp even nodig heeft om op te starten. Het tegelijkertijd gebruiken van de airco en VERWARMING verbruikt meer stroom en geeft minder warmte, maar kan handig zijn om condens van de ramen te verwijderen.

Dus nee, je moet niet tegelijkertijd VERWARMING en airco gebruiken, tenzij je zowel de lucht moet verwarmen als drogen.

#7 ·
De warmtepomp wordt automatisch geactiveerd wanneer dat nodig is. Maar hij zal de weerstandsverwarming de eerste paar minuten gebruiken, omdat de warmtepomp even nodig heeft om op te starten. Het tegelijkertijd gebruiken van de airco en VERWARMING verbruikt meer stroom en geeft minder warmte, maar kan handig zijn om condens van de ramen te verwijderen.

Dus nee, je moet niet tegelijkertijd VERWARMING en airco gebruiken, tenzij je zowel de lucht moet verwarmen als drogen.
In Utah kan ik het me veroorloven om alleen de verwarming te gebruiken en geen airco op een zonnige, koude dag. Geen condens. Maar hier in Portland regent het elke dag in de winter, dus ik moet verwarming en airco gebruiken, anders beslaan de ramen mega snel

#3 ·
Net als hierboven wordt normaal gesproken een warmtepomp gebruikt, de warmteknop die is uitgeschakeld voorkomt alleen dat de PTC-verwarming werkt, dus alle warmte wordt uit de pomp gehaald, wat een langzamere maar efficiëntere manier is om de auto te verwarmen.

Als het koud is, moet je de PTC gebruiken als je warmte wilt, het kan de cabine nauwelijks op 18°C houden als het -10°C is (om nog maar te zwijgen van het verwarmen bij die temperaturen met alleen de pomp).

#8 ·
Net als hierboven wordt normaal gesproken de warmtepomp gebruikt, de heat-knop uitgeschakeld voorkomt alleen dat de PTC-verwarming werkt, dus alle warmte wordt uit de pomp gehaald, wat een langzamere maar efficiëntere manier is om de auto te verwarmen.

Als het koud is, moet je de PTC gebruiken als je warmte wilt, het kan de cabine nauwelijks op 18°C houden als het -10°C is (vergeet het om hem bij die temperaturen alleen met de pomp te verwarmen).
Oh ja, dit is precies wat de persoon me vertelde.

#6 ·
In het EV-menu kun je het energieverbruik zien en vervolgens zien hoeveel stroom er naar/van de motor, de airconditioning en de elektronica gaat, wat best geweldig is. Als je ziet dat de airconditioning minder dan 1 kW verbruikt, gebruikt deze waarschijnlijk alleen de warmtepomp, omdat de temperatuur in de cabine de gewenste temperatuur heeft bereikt en de weerstandsverwarming niet nodig is om de temperatuur te handhaven, tenzij het echt heel koud is buiten.

#9 ·
Het verschil bij 0°C tijdens mijn pendelrit van 55 km is ongeveer 100 W en ongeveer 10 minuten totdat de cabine warm is. De PTC wordt alleen gebruikt om het opwarmen bij deze temperaturen te versnellen.
Het is niet echt de moeite waard om eraan te denken het uit te schakelen, de winst is waarschijnlijk groter door gewoon 1 km/u langzamer te rijden of te accelereren met minder dan 20 kW.

#11 ·
In mijn auto schakelt het uitschakelen van de verwarmingsknop alle verwarming uit, inclusief de warmtepomp. Dat blijkt uit het energierapport en het gebrek aan warmte. Ik moet eraan toevoegen dat dit ook zo is als de airconditioning uit staat.
Ja, je hebt airconditioning nodig als je wilt dat de warmtepomp werkt, de compressor is dezelfde en kan de auto zowel verwarmen als koelen, het is alleen de richting van de stroom.

Als zowel de verwarming als de airconditioning uit staan, blaast u alleen omgevingslucht, wat een goed alternatief is voor het openen van het raam op snelheid. :)

#15 ·
Ik dacht dat mijn HEV-systeem vervelend was. Je moet een paar stappen doorlopen om omgevingsluchtstroom te krijgen. Je zou het BEV-systeem kunnen foppen om alleen de warmtepomp te leveren door de temperatuur een paar graden boven de omgevingstemperatuur in te stellen en deze dan langzaam te verhogen naarmate er warmte wordt geproduceerd. Dat zou wat bereik besparen, maar uiteraard de cabine niet zo snel opwarmen. Maar weerstandsverwarming kan zo worden geprogrammeerd dat deze altijd wordt geactiveerd.

#16 ·
Ik dacht dat mijn HEV-systeem vervelend was. Je moet een paar stappen doorlopen om omgevingsluchtstroom te krijgen. Je zou het BEV-systeem kunnen foppen om alleen de warmtepomp te leveren door de temperatuur een paar graden boven de omgevingstemperatuur in te stellen en deze dan langzaam te verhogen naarmate er warmte wordt geproduceerd. Dat zou wat bereik besparen, maar uiteraard de cabine niet zo snel opwarmen. Maar weerstandsverwarming kan zo geprogrammeerd zijn dat deze altijd wordt geactiveerd.
Ja, dat is precies wat ik doe als het erg koud is. De meeste auto's die ik heb gehad, hebben de neiging om te overcompenseren in de koudere maanden, omdat het even duurt voordat de omringende massa rond de cabinesensor opwarmt, waardoor de cabine in eerste instantie oververhit raakt.