Hyundai IONIQ Forum banner

Draadloze Android Auto en Carplay

25K views 17 replies 10 participants last post by  vincefra  
#1 ·
Ik heb ergens gelezen dat dit mogelijk met een update zou komen. Iemand meer info?

#8 ·
Gemiste verandering en gewoon goedkoop.
Ben echt dol op mijn Ioniq-5 Lounge RWD, maar sommige kleine dingen zouden standaard moeten zijn (zelfs de lounge heeft dit niet)
  • Progressieve besturing (ik kom van een Audi Q2 en dit ontbreekt)
  • Ruitenwisser (grr)
  • Draadloze Carplay (Zal daarvoor een extra dongle kopen)

#9 ·
Hyundai heeft daadwerkelijk aangekondigd dat Wireless AA en AC eraan komen (en ze bekijken welke modellen het zullen hebben). De Ioniq 5 heeft daadwerkelijk de benodigde hardware ingebouwd (WiFi), het wordt momenteel gewoon niet gebruikt.

#10 ·
Hundai heeft daadwerkelijk aangekondigd dat Wireless AA en AC eraan komen (en ze bekijken welke modellen het zullen hebben). De Ioniq 5 heeft daadwerkelijk de benodigde hardware ingebouwd (WiFi), deze wordt momenteel gewoon niet gebruikt.

View attachment 50856
Die afbeelding staat al sinds minstens oktober 2020 op hun website met "binnenkort beschikbaar". Ik hecht geen waarde aan de betekenis van de afbeelding. Het recente verhaal in Chasing Cars uit Australië geeft me echter meer hoop. Ze hebben het optimisme sinds de oorspronkelijke publicatie wat teruggeschroefd, maar ik hoop dat dat meer een geval is van "minder beloven, meer leveren" dan wat dan ook.

#11 ·
Ja, zeker. Er is momenteel een zekere drive gaande voor dit onderwerp, aangezien Hyundai erover leek te praten. Dus ik denk dat er iets in beweging is aan hun kant. Maar het lijkt erop dat ze proberen heel gesloten te zijn over welke auto's mogelijk deel hiervan zouden kunnen uitmaken. De Ioniq 5 heeft de technische mogelijkheden, dus hij zou de functie kunnen krijgen. Maar voor zover we weten, waren de huidige redenen waarom het in het begin niet werd uitgebracht, contracten met hun geĂŻntegreerde navigatieprovider.

Dit plus de vraag of ze daadwerkelijk de moeite willen nemen, zal waarschijnlijk bepalen of we binnenkort een update zien.

#13 ·
Nee, op dit moment niets relevant. Het enige wat we weten is dat de Ioniq5 het zou kunnen, maar tegelijkertijd is het onzeker of ze de moeite zouden nemen om het toe te voegen of dat alleen nieuwere auto's zoals de recente Kona deel zouden uitmaken van zo'n update. Naast de mogelijkheid via hardware kunnen er ook licentiethema's zijn die dit belemmeren. Maar om eerlijk te zijn, de recente CarlinKit 5 werkt zo goed dat ik eigenlijk geen reden meer heb om dit onderwerp verder te onderzoeken sinds ik het heb. Als het ooit een native functie wordt, zal ik blij zijn. Tot die tijd doet de adapter zijn werk zo goed dat hij bijna niet te onderscheiden is van het echte werk.

#16 ·
Nee, momenteel niets relevant. Het enige wat we weten is dat de Ioniq5 het zou kunnen, maar tegelijkertijd is het onzeker of ze de moeite zouden nemen om het toe te voegen, of dat alleen nieuwere auto's zoals de recente Kona deel zouden uitmaken van zo'n update. Naast de mogelijkheid via hardware kunnen er ook licentieproblemen zijn die dit belemmeren. Maar om eerlijk te zijn, de recente CarlinKit 5 werkt zo goed dat ik eigenlijk geen reden meer heb om dit onderwerp verder te volgen sinds ik het heb. Als het ooit een native functie wordt, zal ik blij zijn. Tot die tijd doet de adapter zijn werk zo goed dat hij bijna niet te onderscheiden is van het echte werk.
Kwam de carlinkit 5.0 tegen als optie, zou u het aanbevelen? Heb zowel positieve als negatieve feedback gehoord, namelijk de vertraging

#14 ·
Geen updates. Maar na het spelen met de AAWireless dongle, ben ik nu benieuwd hoe bruikbaar Wireless Android Auto in het echte leven is. Het verbruikt de batterij van mijn telefoon behoorlijk snel, en de draadloze oplaadpad werkt niet goed (mijn Google Pixel 7 Pro wordt waanzinnig heet, en de batterij loopt nog steeds sneller leeg dan dat hij oplaadt). Ik ben tot het besef gekomen dat, in ieder geval voor nu, bedrade Android Auto prima is.

#15 ·
Met een iPhone, zelfs met draadloze CarPlay, blijft hij koel. Maar dat zijn typische problemen met Android. Aan de andere kant is de oplaadpad een probleem voor alle apparaten, afhankelijk van verschillende omstandigheden, zoals of je telefoon een beschermhoesje heeft dat voorkomt dat hij plat ligt of op de een of andere manier stoort met de spoelen. Ik heb persoonlijk de Peak Design-hoes voor mijn iPhone, die een beschermende rand rond de camera's heeft. Dit betekent dat hij niet plat op de grond kan liggen en dit toevoegen aan het hoesmateriaal zelf leidt ertoe dat veel van de energie die bedoeld is om op te laden, in plaats daarvan warmte wordt. Mijn vrouw daarentegen heeft een dunne en platte hoes op haar iPhone en heeft geen problemen met warmte op de oplaadpad van de ioniq. Jammer dat de ioniq geen magsafe-systeem heeft, want dit zou veel efficiënter zijn. Op dit moment gebruik ik hiervoor een gewone oplaadkabel met een van de sleuven boven de draadloze pad.

#17 ·
Ik gebruik het met iOS, maar tot nu toe heb ik er geen negatieve ervaringen mee gehad. Het kwam al met de nieuwste software en alle instellingen en dingen stonden vanaf het begin ingesteld. Het was in feite gewoon een kwestie van in de USB-poort steken en vervolgens de iPhone verbinden via CarPlay. Zodra dat is gebeurd, herkent de CarlinKit dat je iOS/Carlink gebruikt en de Ioniq herkent ook de telefoon.

Vanaf dat moment is het enige wat ik nu doe, in de auto stappen zonder mijn telefoon of iets anders aan te raken en hij maakt altijd direct automatisch verbinding. Het hele ding gaat vrij snel en is meestal klaar tegen de tijd dat ik in de rijmodus schakel. Ik heb gehoord dat de oudere versies merkbaar trager waren, vooral omdat CarPlay niet native was geĂŻmplementeerd en altijd moest worden geconverteerd. Maar versie 5 van Carlinkit heeft zowel AA/Carplay native. Aan de andere kant heb ik persoonlijk nooit een van de oudere versies of andere merken getest. Voor de Ioniq 5 werkt het absoluut zoals verwacht en zo eenvoudig als maar kan, inclusief alle functies die beschikbaar zijn met een bedrade verbinding, van Siri tot knopbediening.

Wat de snelheid betreft, is er een echt kleine vertraging in vergelijking met een bedrade verbinding, maar het is alleen echt iets dat je zou opmerken bij een directe vergelijking, en zo matig dat het je bij normaal gebruik echt niet zal schelen, vooral gezien de voordelen van de draadloze verbindingen.

#18 · (Edited)
De ioniq 5 heeft wifi - en in sommige markten rolt Hyundai hotspotfunctionaliteit uit via software-updates (wifi-connectiviteit via de ingebouwde mobiele dataverbinding - zodat kinderen met tablets Netflix of zo kunnen gebruiken...) tegen een bepaalde prijs per Mb draadloze verbinding... De reden om geen draadloze AC / AA te hebben, is een licentieprobleem met hun leverancier van de navigatiesoftware, maar dat is opgelost. Ze voorzien de eerste draadloze AC / AA-implementatie in de Kona en zullen dan per model bekijken hoe dit wordt uitgerold.

Desalniettemin zijn adapters voor draadloze AC / AA volop verkrijgbaar - dus ik zie geen belemmeringen om dat comfort niet al geĂŻnstalleerd te hebben (geef gewoon 100 $ uit en je bent klaar om te gaan).

Iets voor de meer audio-gevoelige personen - bedraad AA / AC klinkt net dat beetje rijker dan draadloos... maar voor de rest - alles klinkt prima...