Hyundai IONIQ Forum banner

Banden spanning

9.8K views 11 replies 8 participants last post by  Dougie01  
#1 ·
Jarenlang hebben mensen die probeerden elke kilometer uit een Prius te halen, de banden opgepompt tot iets hoger dan op de deursticker staat aangegeven.

Ik begon daarover na te denken toen ik op het TPMS-display zag dat de drukverschillen ongeveer 4 PSI bedroegen. De deursticker vermeldt 34 PSI, dus ik heb alle vier de banden op die waarde gezet.

Nu vraag ik me af of een hogere druk misschien beter zou zijn voor een betere kilometerstand. Als ik me goed herinner, is de maximale druk op de zijwanden een stuk hoger dan 34 PSI.

Denk je dat de kilometerstand beter zou zijn?

Enige speculatie over hoe Hyundai met hun aanbevolen druk is gekomen? Een voorkeur voor comfort boven bereik? Minste slijtage van de banden? Betere grip op nat wegdek?

Enige idee of het veranderen van de druk het bereik zou vergroten of gewoon de rit zou verslechteren. . .

#3 ·
Er is een 'sweet spot' voor mpg, handling en levensduur van de banden. De OEM heeft de berekening al gemaakt. De toename in mpg voor hogere druk is minuscuul, behalve in zeldzame historische gevallen waarin de OEM het verkeerd had. Niet de moeite waard om de levensduur van de banden te verminderen, wat enkele duizenden kilometers zou kunnen zijn (meer in extreme gevallen). Er zal ook een waarschijnlijk onmerkbare afname van het rijcomfort zijn en er kan een merkbare toename van lawaai zijn.

In mijn auto met 50.000 mijl lijken mijn OEM-banden op weg te zijn om 80.000 mijl te halen, en ik heb de EPA-rating bij de aangegeven koude drukken in vier seizoenen rijden gemakkelijk overtroffen. Ik zie geen reden voor dergelijke experimenten. U krijgt meer waar voor uw geld als u een aerodynamische verbetering vindt, of erin slaagt kleinere velgen op uw auto te monteren (met behulp van banden met hogere zijwanden).

Dat gezegd hebbende, 34 psi klinkt laag. Ik had 36 psi verwacht.

Al mijn banden registreren doorgaans dezelfde druk (die toeneemt bij opwarming). Soms zijn de aandrijfwielen, in mijn geval de voorwielen, 1 psi hoger dan de niet-aandrijfwielen. Ik heb ook een links-rechts discrepantie van 2 psi gezien wanneer de zon op één kant schijnt, vooral na het parkeren.

#4 ·
. . . Dat gezegd hebbende, 34 psi klinkt laag. Ik had 36 psi verwacht. . .
Het klonk ook voor mij laag en toen je het noemde, besloot ik het in de handleiding te controleren. Het is 36 of zelfs 38 voor de 19 inch banden, afhankelijk van AWD of RWD. Maar de grotere 20 inch wielen hebben 34:

Image

Nu vraag ik me af waarom de RWD- en AWD-auto's verschillende aanbevolen drukken hebben en ik vraag me ook af of dat een van de redenen is voor de kortere actieradius voor de AWD.

#5 ·
Ik denk dat de AWD minder efficiënt is omdat ze over het algemeen hebben geconstateerd dat motoren met voorwielaandrijving minder efficiënt zijn. Ik ben niet zeker van de 5, maar bovendien plaatsen verschillende fabrikanten twee verschillende motoren in hun auto's, waarbij de voorste motor het minder efficiënte ontwerp is. Dan is er een gewichtsnadeel en een bepaald wrijvingsnadeel van de extra aandrijflijn, waardoor er verschillen in efficiëntie ontstaan die de actieradius verminderen. Persoonlijk zou mijn keuze altijd de RWD-auto zijn, tenzij ik echt in extreem weer zou wonen, misschien in landelijk Maine. Uit wat ik heb gelezen van de meningen van bewoners van dergelijke plaatsen, maakt een goede set winterbanden meer verschil dan AWD.

#6 ·
Dat is zeker een raadsel waarom de RWD-auto een hogere bandenspanning heeft dan de AWD-auto met dezelfde wielen, banden en accugrootte. Ik herinner me dat OEM-aanbevelingen een hogere spanning aanbevolen bij belasting en/of hoge snelheden, maar deze variabelen zijn er niet.
Mijn gok is om de reactieprestaties voor RWD enigszins te verbeteren om het verlies ervan in vergelijking met AWD te compenseren.

#10 ·
mijn zegt verschillende drukken. rijdt rondom 38 psi View attachment 41241
Nu ben ik in de war. . . Worden er verschillende banden geleverd voor verschillende markten? Of is de ophanging anders afgesteld voor verschillende markten?

De 36 psi die hier voor zowel voor als achter voor alle bandenmaten wordt weergegeven, is anders dan in de VS.

En de 38 psi voor, 42 psi achter voor zware belastingen wijkt af van het feit dat alle banden in de VS dezelfde druk hebben.

Enige ideeën waarom Hyundai verschillende bandenspanning aanbevelingen doet voor verschillende markten?

#9 ·
Om de kilometerstand te maximaliseren, moeten de banden tot de maximale waarde van de zijwand worden opgepompt. De rit zal niet zo goed zijn.
En de grip zal eronder lijden en het middelste gedeelte van het loopvlak zal slijten. Dan moet je ze vervangen, wat mogelijk veel meer kost dan de kilometerbesparing.