Hyundai IONIQ Forum banner

Starten en rijden zonder sleutel

1 reading
3.4K views 18 replies 13 participants last post by  yticolev  
#1 ·
Mijn vrouw reed vandaag ongeveer 20 mijl naar haar kerkelijke schoolbijeenkomst in haar 2024 Ioniq 6 SEL, om erachter te komen dat ze de auto niet kon vergrendelen of opnieuw kon starten, omdat ze de sleutel niet had (die op haar bureau thuis lag). Hoe is dit mogelijk? De Bluelink-app, hoewel geĂŻnstalleerd op haar iPhone, stond niet open.
Alle hulp bij het begrijpen hiervan - kennelijk een duidelijke weg, zelfs een uitnodiging, voor autodiefstal - zou worden gewaardeerd.

#3 ·
Mijn vrouw reed vandaag ongeveer 20 mijl naar haar kerkelijke schoolvergadering in haar 2024 Ioniq 6 SEL, om te ontdekken dat ze de auto niet kon vergrendelen of opnieuw kon starten, omdat ze de sleutel niet had (die op haar bureau thuis lag). Hoe is dit mogelijk? De Bluelink-app, hoewel geĂŻnstalleerd op haar iPhone, stond niet open.
Alle hulp bij het begrijpen hiervan - kennelijk een duidelijke manier, zelfs een uitnodiging, voor autodiefstal - zou worden gewaardeerd.
Is het mogelijk dat ze eerst naar de auto ging en de auto startte - daarna terugkeerde naar het huis voor een vergeten item en de sleutels op het bureau liet vallen? Ik zie niet hoe de auto zou openen of starten, tenzij de sleutels echt heel dichtbij waren. Maar eenmaal open en gestart, kun je de sleutels uit een open raam gooien en hij rijdt nog steeds normaal. Totdat hij stopt.

#7 ·
Is het mogelijk dat ze eerst naar de auto ging en de auto startte - daarna terugkeerde naar het huis voor een vergeten item en de sleutels op het bureau liet vallen? Ik zie niet hoe de auto open zou gaan of zou starten, tenzij de sleutels echt dichtbij waren. Maar eenmaal open en gestart kun je de sleutels uit een open raam gooien en hij rijdt nog steeds normaal. Totdat hij stopt.
De auto was niet op slot, in de garage, en de sleutel lag van de avond ervoor op het bureau. Ze ging direct naar de auto. Die sleutel was ongeveer 12 meter van de auto, in het huis. Mijn sleutel zat in mijn zak, dichterbij maar nog steeds in het huis, ongeveer 4,5 meter van de auto (te ver, net getest).

#4 ·
Mijn vrouw reed vandaag ongeveer 20 mijl naar haar kerkelijke schoolvergadering in haar 2024 Ioniq 6 SEL, om te ontdekken dat ze de auto niet op slot kon doen of opnieuw kon starten, omdat ze de sleutel niet had (die op haar bureau thuis lag). Hoe is dit mogelijk? De Bluelink-app, hoewel geĂŻnstalleerd op haar iPhone, stond niet open.
Alle hulp bij het begrijpen hiervan - kennelijk een duidelijke weg, zelfs een uitnodiging, voor autodiefstal - zou worden gewaardeerd.
Ja, het kan gebeuren. Het ergste is als je je sleutel op het dak legt... en dan wegrijdt. Sleutel gleed eraf toen ik de oprit verliet. Teruggelopen van een winkelcentrum, ongeveer 3 mijl. Gelukkig lag hij op de gele lijn. Hij zat in een siliconen hoesje, dus gleed niet over de weg. Zou $350 hebben gekost om te vervangen! Onnodig te zeggen dat ik mijn sleutelhanger niet meer op het dak leg

Onze sleutels werken op basis van nabijheid. Moet meestal ernaast of erin zijn. De fob zal ook slapen zonder beweging. Fob moet zijn geactiveerd door beweging/schok.

#5 ·
Voor zover ik weet, zijn er bij andere keyless startsystemen verschillende antennes die bepalen of de sleutel zich in of buiten de cabine bevindt. De auto start pas als wordt vastgesteld dat de sleutel zich in de cabine bevindt.

Het gevaar is dat je iets in huis vergeet en teruggaat, het huis ontgrendelt en dan vergeet de sleutel weer uit het slot te halen in je haast. Het wordt een slechte dag voor je. Ik denk dat de auto je waarschijnlijk waarschuwt als je wegrijdt, hoewel ik daar niet zeker van ben.

Ik maak er een punt van om een auto nooit te laten draaien als ik uitstap om iets te gaan halen dat ik vergeten ben. En ik vergeet een heleboel dingen!

#9 ·
Had ze haar telefoon geregistreerd als digitale sleutel? Als de telefoon geregistreerd is, fungeert hij als sleutel wanneer hij op de draadloze oplaadpad ligt, zelfs als hij vergrendeld is/de Bluelink-app uit staat. Het werkt via de wallet-mechanismen die telefoons hebben, hetzelfde waarmee je met je telefoon in winkels kunt betalen. Hyundai adverteert deze functie als compatibel op iPhones, maar het is ook mogelijk om hem op sommige Pixel-telefoons in te stellen.

#10 ·
Had ze haar telefoon geregistreerd als digitale sleutel? Als de telefoon geregistreerd is, fungeert hij als sleutel wanneer hij op de draadloze oplaadpad staat, zelfs als hij vergrendeld is/de Bluelink-app uit staat. Het werkt via de wallet-mechanismen die telefoons hebben, hetzelfde waarmee je met je telefoon kunt betalen in winkels. Hyundai adverteert deze functie als compatibel op iPhones, maar het is ook mogelijk om deze in te stellen op sommige Pixel-telefoons.
Ik heb "Digital Key" op mijn Pixel 8 ingesteld en de auto geeft in eerste instantie een bericht weer over een digitale sleutel die wordt gedetecteerd, elke keer dat ik erin rijd.

Ik heb ook een RFID-kaart in mijn portemonnee die ook werkt. Ik word niet ver van huis buitengesloten, tenzij de 12V leeg is, en ik heb de fysieke sleutel niet.

#13 ·
Ik heb net een test gedaan waarbij ik mijn 2024 AWD startte met mijn sleutelhanger (ik heb geen digitale sleutelconfiguratie), de auto liet draaien, naar binnen ging en mijn sleutels ver weg van de auto liet liggen. Ik begon achteruit te rijden en de auto gaf één waarschuwing over de afwezigheid van de sleutel en het display knipperde oranje, ik denk één of twee keer. Ik begon de straat af te rijden en bleef doorrijden en er kwamen geen andere waarschuwingen. Het is mogelijk dat je kunt doen wat ik net heb gedaan, de eerste waarschuwing negeren en wegrijden en erachter komen dat je hem niet kunt vergrendelen of opnieuw kunt starten als je de auto uitzet.

#14 ·
Elke auto op de markt, benzine en EV, die ik heb gezien met een smart key start/stop systeem, rijdt zonder de sleutel in de auto. Hij start niet tenzij de fob in de auto zit, maar ze rijden er allemaal zonder. Daarom waarschuwt hij je erover als je in- en uitstapt. Dit is niet nieuw.

#17 ·
Mijn vorige auto was een Honda Accord uit 2013 met keyless start. Op een keer in het voorjaar was ik naar buiten gegaan en had ik de auto gestart en mijn vrouw kwam naar buiten om me iets te vragen. Het was warmer dan ik dacht, dus voordat ik vertrok gaf ik haar mijn jas door het raam, waarin zich onbewust de sleutelhanger bevond. Omdat ik de deur niet opende/slooot, werd de sleutelherinnering nooit geactiveerd (dat was de enige keer dat deze auto je zou waarschuwen als de sleutel niet aanwezig was). Ik reed mijn kinderen naar de crèche en besefte mijn fout pas toen ik parkeerde en ze naar binnen wilde brengen en de auto niet op slot ging. Gelukkig was mijn vrouw nog thuis en kon ze mijn sleutel brengen, maar het was een les geleerd en ik ben sindsdien nooit meer in een vergelijkbare situatie terechtgekomen.

#19 ·
Dus dit is hoe ik dit probleem heb aangepakt. Ik kreeg 2 sleutelhangers bij de auto. Ik stopte 1 sleutelhanger in een demagnetiseerzak van Amazon en ik stopte de mechanische sleutel in een gemagnetiseerde doos en verborg deze onder de auto.
Ja, ik heb iets soortgelijks gedaan om te voorkomen dat ik ooit buitengesloten zou worden. Ik wikkelde mijn reservesleutelhanger in aluminiumfolie totdat de auto hem niet meer kon zien en verborg hem in mijn auto. De reservesleutel heb ik in een van de gaten van de afdekking onder de auto geplakt. Ter verdere bescherming ook een huissleutel in de auto verstopt. Ze zijn allemaal zo goed verstopt dat het even duurt om ze terug te vinden. Ik denk niet dat ik zelfs maar een mondelinge locatie zou kunnen geven aan een dief die hem zou kunnen vinden.