Hyundai IONIQ Forum banner
21 - 40 of 97 Posts
Ik raad aan om beide apps klaar te hebben staan ​​op je reis en te experimenteren om te zien wat het beste voor je werkt. Ik vind Plugshare leuk omdat ik de volledige controle heb en geen app nodig heb om me te vertellen hoe ver ik kan gaan of hoeveel ik moet opladen. Ik kan dat zien met de informatie van de auto en dan de oplader selecteren die ik wil van PS.

Als je vrouw solo roadtrips maakt en technologie wil vermijden, zou ze echt terug moeten gaan naar benzine. EV's hebben een lange weg afgelegd, maar je moet nog steeds veel meer nadenken dan met benzine. Dat is wat het leuk maakt. 😁
Jerry, toen je zei dat het leuk maakt, deed me dat denken aan het rijden met een handgeschakelde versnellingsbak. Een handgeschakelde versnellingsbak moet met meer aandacht voor detail worden bestuurd en daar komt wat plezier bij kijken. Ik heb mijn vrouw en kinderen geleerd hoe ze met een handgeschakelde versnellingsbak moeten rijden en ze vonden het allemaal geweldig. Helaas hebben we er geen meer, maar het plezier van een EV heeft overeenkomsten.
Zo rijd ik de I9. Ik houd de t in Eco en zet de regeneratie op nul als ik accelereer. Ik houd beide handen op het stuur op 3 en 9 uur en rem ofwel om iets af te remmen of laat hem uitrollen. Ik sta altijd in I-pedaal om te stoppen. Ik vind dat dit de rit soepel houdt en behoorlijk wat energie opvangt. Het belangrijkste is dat het leuk is!

Jerry, toen je zei dat dat het leuk maakt, deed me dat denken aan het rijden met een stok. Een handgeschakelde versnellingsbak moet met meer aandacht voor detail worden bestuurd en daar komt wat plezier bij kijken. Ik heb mijn vrouw en kinderen geleerd hoe ze met een stok moeten rijden en ze vonden het allemaal geweldig. Helaas hebben we er geen meer, maar het plezier van een EV heeft overeenkomsten.
Hier is hoe ik de I9 bestuur. Ik houd de t in Eco en zet de regeneratie op nul als ik accelereer. Ik houd beide handen op het stuur op 3 en 9 uur en rem ofwel om iets te vertragen of laat los om te laten cruisen. Ik sta altijd in I-pedaal om te stoppen. Ik vind dat dit de rit soepel houdt en behoorlijk wat energie opvangt. Het belangrijkste is dat het leuk is!
Ik zeg tegen jonge mensen dat als ze niet met een stok kunnen rijden, ze niet aan het rijden zijn. Ze zijn gewoon aan het mikken. Nu ik erover nadenk, zeg ik hetzelfde tegen oude mensen. :ROFLMAO:

owns 2025 Hyundai Ioniq 5 Limited RWD
Discussion starter · #23 ·
Oké, ik wil echt graag van dit voertuig houden, maar na een paar weken lijken de verschillen tussen dit voertuig en onze meerdere Tesla's nog duidelijker. De meeste zijn gewoon ergernissen, maar als je genoeg ergernissen optelt, word je ... ongelukkig.

1. Touchscreen-interface ongelooflijk ingewikkeld. Tesla's veel strakker en logischer
2. Aan-uitschakelaar. Waarom? Tesla, stap gewoon in en druk op de rem om te gaan, verlaat de auto als je klaar bent. Een aan-uitschakelaar lijkt gewoon overbodig en we laten de auto constant aan.
3. Besturing. Misschien ligt het aan mij, maar het lijkt erop dat ik het stuur VEEL meer omwentelingen moet draaien om een bocht te maken dan met onze Model S. Ik betrap mezelf erop dat ik constant te weinig of te veel draai.
4. Opladers selecteren. De hele zoekfunctie is ingewikkeld. Dezelfde oplaadlocatie kan 4 keer worden vermeld (één voor elke oplader), en soms gaat het via EVGO en soms via Flyinh J (de locatie).
5. Schermgrootte. Jongens, ik mis het 17-inch touchscreen. Het is zoveel gemakkelijker om een locatie op een kaart te vinden en te selecteren als deze wat hoogte heeft.
6. Knoppen. Veel te veel fysieke knoppen. En wat is er met de homeknop? Soms kom ik met één keer drukken waar ik wil zijn, soms moet ik twee keer drukken. Meer als een back-upknop één niveau.
7. Rijassistentie. Tesla autosteer en pseudo-FSD lopen lichtjaren voor.
8. Cruise control. Er is een duidelijke vertraging voordat deze wordt ingeschakeld, dus je vertraagt ​​en versnelt dan - helemaal geen soepele overgang.

De auto is solide, stil, soepel. De HUD is geweldig. Ik hou van het uiterlijk. Maar ... dit is het verschil tussen het vanaf nul maken van een elektrisch voertuig en het ombouwen van het bouwen van een benzinevoertuig naar een elektrisch voertuig. Je brengt je eerdere vooroordelen mee naar de conversie in plaats van de manier waarop dingen werken fundamenteel opnieuw te ontwerpen. Sommige van mijn klachten zijn mogelijk oplosbaar met software, maar veel niet en zouden hardwarewijzigingen vereisen. Ik hoop dat Hyundai luistert, in ieder geval voor de software ...

Oké, dus ik wil echt graag van dit voertuig houden, maar na een paar weken lijken de verschillen tussen dit voertuig en onze meerdere Tesla's nog meer voelbaar. De meeste zijn gewoon ergernissen, maar als je genoeg ergernissen toevoegt, word je... ongelukkig.

1. Touchscreen-interface ongelooflijk ingewikkeld. Tesla's veel strakker en logischer
2. Aan-uitschakelaar. Waarom? Tesla, gewoon instappen en op de rem drukken om te gaan, de auto verlaten als je klaar bent. Een aan-uitschakelaar lijkt gewoon overbodig, en we laten de auto constant aan.
3. Besturing. Misschien ligt het aan mij, maar het lijkt erop dat ik het stuur VEEL meer omwentelingen moet draaien om een bocht te maken dan met onze Model S. Ik betrap mezelf erop dat ik constant te weinig of te veel draai.
4. Selecteren van opladers. De hele zoekfunctie is ingewikkeld. Dezelfde oplaadlocatie kan 4 keer worden vermeld (één voor elke oplader), en soms gaat het via EVGO en andere keren via Flyinh J (de locatie).
5. Schermgrootte. Jongens, ik mis het 17-inch touchscreen. Het is zoveel gemakkelijker om een locatie op een kaart te vinden en te selecteren als het wat hoogte heeft.
6. Knoppen. Veel te veel fysieke knoppen. En wat is er met de homeknop? Soms kom ik met één keer drukken waar ik wil zijn, soms moet ik twee keer drukken. Meer als een back-upknop één niveau.
7. Rijassistentie. Tesla autosteer en pseudo-FSD lopen lichtjaren voor.
8. Cruise control. Er is een duidelijke vertraging voordat deze inschakelt, dus je gaat langzamer rijden en dan sneller - helemaal geen soepele overgang.

De auto is solide, stil, soepel. De HUD is geweldig. Ik hou van het uiterlijk. Maar... dit is het verschil tussen het vanaf nul maken van een elektrisch voertuig en het ombouwen van het bouwen van een benzinevoertuig naar een elektrisch voertuig. Je brengt je eerdere vooroordelen mee naar de conversie in plaats van de manier waarop dingen werken fundamenteel opnieuw te ontwerpen. Sommige van mijn klachten zijn mogelijk oplosbaar met software, maar veel niet en zouden hardwarewijzigingen vereisen. Ik hoop dat Hyundai luistert, in ieder geval voor de software...
De meeste autofabrikanten staan niet bekend om hun softwarevaardigheden. Tesla valt daar op. Hetzelfde geldt voor FSD, Hyundai is zeker geen leider op het gebied van geautomatiseerd rijden, maar wel stevig in de groep. Hyundai wil geen verfijnde rijervaring zoals anderen, ze richten zich daarop in hun Genesis-lijn, hoewel zelfs daar geautomatiseerd rijden niet veel beter is dan wat Hyundai aanbiedt.

Je opmerking over knoppen is interessant, aangezien veel mensen klagen over het gebrek aan knoppen op Tesla's. Ik vermoed dat dit een moeilijk punt is om iedereen tevreden te stellen.

Aan/uit-schakelaar is vrij gebruikelijk bij autofabrikanten, nog niet veel hebben het starten zonder knoppen omarmd.

Correct WRT openbare opladers, dat is wat er gebeurt als elk netwerk zijn eigen manier heeft, gelukkig zijn niet-Tesla-opladers vaak veel sneller, vooral voor 800V EV's.

Ik zie het een beetje zo dat Hyundai en Tesla heel verschillende benaderingen hebben van het maken van auto's. Tesla werkt met software om te doen wat hardware in andere auto's doet, wat vaak een haat-liefdeverhouding is. Hyundai is traditioneler en beweegt langzaam richting software. Elke aanpak heeft zijn verdiensten, voor velen is de sprong naar knoploos rijden een beetje te veel.

Arob en Jerry - bedankt voor jullie doordachte antwoorden. Met Tesla koos ik mijn eigen SC's om op te laden (gebaseerd op afstand en V3/V4), voerde ze vervolgens in evtripplanner in (niet meer goed ondersteund) en nu ABRP om reistijden te vergelijken. Na het selecteren van de snelste route, voer ik deze handmatig in de Tesla-navigatie in. Mijn samengestelde persoonlijke selecties waren steevast snellere routes dan Tesla Nav of ABRP suggereerden.

Ik probeer het zo eenvoudig mogelijk te houden voor mijn vrouw - ze mijdt technologie. En dit alles "gebruik een 350 van EVGO of Chargepoint, misschien EA, zo niet, dan Tesla SC V3 of V4, gebruik dan deze software om een route te vinden... enz." - gewoon te veel. Ik verlang naar de dag, zoals je zegt, dat er voldoende laadinfrastructuur is, zodat je gewoon in de auto stapt en wegrijdt.

Ik heb Plugshare nog niet verkend - bedankt voor de tip. Ik dacht eigenlijk dat ABRP best goed was, kon gemakkelijk parameters instellen en de routes die het koos waren redelijk (met mijn foto's als de gouden standaard - ha ha). Wat ik hoor is dat ze misschien niet accuraat zijn? Heb hun schattingen nog niet getest op een lange reis.
Ik gebruik ABRP voor planning en PlugShare om de aanbevelingen te controleren. Dan weer PlugShare als ik bij de oplader ben om mijn ervaring te rapporteren om anderen te helpen.

6. Buttons.
De belangrijkste reden waarom ik geen Tesla zal kopen. Dat is mijn showstopper. De ronduit beschamende Tesla oplaad "curve" (meer een piek dan een curve) is een goede tweede.

Wat betreft routeplanning, ik ben volwassen. Ik heb niet nodig dat de auto me vertelt waar ik heen moet. Plugshare en gegevens van de auto zijn perfect voor mij.

Het moeten indrukken van een startknop is misschien wel het ultieme probleem van de eerste wereld. Ik kan me voorstellen dat als een Tesla alles is wat je ooit hebt gereden, je de neiging hebt om te vergeten de auto uit te zetten. Heck, velen van ons vergeten het uit te zetten. We hadden laatst bezoekers die hun Prius aan troffen toen ze weg wilden gaan omdat ze vergeten waren hem uit te zetten.

Zoals Rob zei, hebben legacy autofabrikanten nog een lange weg te gaan in het heroverwegen van hoe een auto werkt, maar als je de auto's van 10 jaar geleden gewend bent, zijn deze dingen een kwantumsprong vooruit. Maar ik denk dat autofabrikanten voorzichtig moeten zijn om niet zomaar dingen te doen omdat ze gedaan kunnen worden, zonder rekening te houden met de vraag of die verandering echt een verbetering is of gewoon pronken.

Discussion starter · #27 ·
Jerry, ik respecteer je mening. Maar het zou interessant zijn om te zien wat je denkt als je daadwerkelijk maandenlang in een Tesla zou rijden. Mijn "n van één" FWIW - mijn vrouw is extreem niet-technisch en heeft het erg moeilijk om zich aan te passen aan nieuw gedrag. Ze was zeer voorstander van het afstappen van Tesla's (die we 12 jaar hebben gereden). Haar gedachten na het rijden in de Ioniq 9 - het is verre van een naadloze, prettige en stressvrije ervaring zoals de Tesla. Tesla's - werken gewoon. Er zit een doel achter elke innovatie (waar je het al dan niet mee eens kunt zijn - bijvoorbeeld, ik haat het juk!). Maar het biedt een eenvoudige en prettige rij- en oplaadervaring.

De Hyundai heeft een veel steilere leercurve, is veel ingewikkelder om te rijden en is duidelijk een benzine-aangedreven voertuig dat is geëlektrificeerd. Voelbaar. Zoals ik al zei, we houden erg van Hyundai als bedrijf. Onze vorige (en laatste benzine-aangedreven auto) was een Hyundai Genesis uit 2015. Fenomenale auto.

Niet hier om Tesla te promoten. Veel andere problemen. Ik zeg alleen dat er een fundamenteel verschil is, en een eindgebruikerservaring, tussen een elektrisch voertuig dat van de grond af is ontworpen ... en een benzine-aangedreven voertuig dat is geëlektrificeerd. Hopelijk zullen we in de loop van de tijd iteratieve verbeteringen zien in de Hyundai, maar ik ben enigszins twijfelachtig. Ongeveer 80% van het interieur in onze Ioniq 9 is bijna identiek aan onze Genesis uit 2015. Ik denk dat ze conservatief zijn ... en misschien proberen ze een andere klantensector aan te spreken. Maar ze hebben tenminste NACS geplaatst (zij het aan de "verkeerde" kant). Eén stap vooruit, een halve stap terug. Maar beweging vooruit :)

Jerry, respecteer je mening.
Evenzo. Uw opmerkingen zijn allemaal goed onderbouwd. (y)

Maar het zou interessant zijn om te zien wat je denkt als je daadwerkelijk maandenlang in een Tesla zou rijden
Ik heb in een S en een M3 gereden, maar niet lang. Ik had echter wel een Prius Prime uit 2017 gedurende meerdere jaren. Ze gebruikten een 17-inch scherm om Tesla te proberen te emuleren. Uiteraard niet zo geavanceerd als de Tesla, maar het was een hele klus om met het scherm te moeten rommelen om klimaatveranderingen door te voeren.

Ik haat het juk!
Perfect voorbeeld van iets doen alleen maar omdat je het kunt doen, zonder te overwegen of het beter is. Ik denk dat dat een echt veiligheidsprobleem zou zijn.

De Hyundai heeft een veel steilere leercurve,
Ik zou het een toss-up noemen. Hangt ervan af wat je gewend bent.

is duidelijk een benzine aangedreven voertuig dat is geëlektrificeerd
De Kona is een benzine aangedreven auto die is omgebouwd tot EV. Dat geldt ook voor de originele Ioniq. De Ioniq 5, 6 en 9 zijn allemaal EV's van de grond af aan, maar ontworpen door mensen die nog steeds niet gewend zijn aan de voordelen van het weglaten van de benzinemotor en alle bijbehorende parafernalia.

Hopelijk zullen we in de loop van de tijd iteratieve verbeteringen in de Hyundai zien
Dat hebben we al. En er zullen er meer komen. Mijn '25 is een enorme verbetering ten opzichte van de '24 die ik ervoor heb ingeruild.

Maar ze hebben tenminste NACS geplaatst (zij het aan de "verkeerde" kant).
Ja, de rechterkant is een pijn. Jammer dat ze het niet hebben verplaatst zoals Kia deed. Maar blijkbaar was het gemakkelijk op de EV6. Er zijn designelementen in de Ioniq 5 die het duur zouden hebben gemaakt om te verplaatsen, en ze hadden niet zoveel doorlooptijd. Ik vermoed dat de doorlooptijd ook een factor was voor de Ioniq 9. Maar in de 5 keer dat ik Superchargers gebruikte tijdens mijn laatste reis, was er maar één keer dat ik twee plekken nodig had. En er was sowieso nooit meer dan één andere auto bij een van de Superchargers, behalve degene met de V4-dispensers

Hoe dan ook, ik weet zeker dat je na een tijdje zult wennen aan de Ioniq 9. Hij is veel groter dan alles wat ik zou willen, maar ik hoor er veel goede dingen over, ondanks enkele eigenaardigheden.

Oh! En wat betreft de knoppen. Dat was een reactie op de vraag van de klant. Ze wilden niet extra uitgeven aan de knoppen, maar er waren een heleboel klachten over het moeten rommelen in een touchscreen voor dingen die in een fractie van een seconde met een knop kunnen worden gedaan.

De Hyundai heeft een veel steilere leercurve, is veel ingewikkelder om te besturen en is duidelijk een benzine aangedreven voertuig dat is geëlektrificeerd.
Ik kan begrijpen waarom velen dit idee aannemen. Vroege Hyundai/Kia EV's waren precies dit, ICE-modellen aangepast aan EV. Ik denk aan Kona, Niro, die ICE-, hybride-, PHEV- en BEV-opties aanboden.

Hoewel de Ioniq 9 er uiterlijk uitziet als een Palisade met een BEV-aandrijflijn, denk ik dat dat vooral cosmetisch is. Onder het plaatwerk zit een speciaal platform dat specifiek is ontworpen voor BEV.

Het overnemen van knoppen en draaiknoppen kan als ingewikkeld worden beschouwd voor iemand die Tesla's heeft gereden, maar de bedieningselementen zijn uiterst vertrouwd voor degenen die van ICE komen. Denk dus na over wie de auto's zijn gericht, ICE-conversies, niet Tesla-conversies. Veel ICE-rijders hebben het gevoel dat Tesla te ver is gegaan in hun softwaregestuurde auto's, en ja, dit kan deels te wijten zijn aan een gebrek aan ervaring met de Tesla-aanpak, zelfs een angst voor het onbekende. Maar het is een observatie die veel mensen hebben gedeeld gedurende de hele levensduur van Tesla EV's (nu 13 jaar). De recente trend dat Tesla-eigenaren zuur worden over Tesla-auto's en het bedrijfsleiderschap was een onverwachte ontwikkeling, ik denk niet dat andere OEM's ooit echt hadden verwacht dat trouwe Tesla-eigenaren hun auto's zouden overwegen, maar hier zijn we.

Ik heb veel vrienden die Tesla's bezitten, en ze beweren allemaal dat het touchscreen na verloop van tijd intuïtief is. Dat snap ik. Maar dan herinner ik me een gesprek dat ik had met Randy Probst op het Pikes Peak Hill Climb Fan Fest, waar ik hem vroeg naar zijn problemen met het touchscreen tijdens zijn run de berg op een paar jaar geleden. Het weer sloeg om, met een mix van regen/sneeuw/mist op het bovenste derde deel van de berg. Zijn split times op 2/3 mark waren klasse leidend, maar hij eindigde, voor zover ik me herinner, als 4e of 5e. Het bleek dat de voorruit besloeg en hij moeite had met het aanzetten van de ontdooier. Bij die snelheden en omstandigheden moest zijn aandacht op de weg zijn, niet op het knoeien met software. Zijn antwoord, volgend jaar zal ik aanbevelen dat ze een ontdooiknop op het dashboard plaatsen... natuurlijk reed hij het jaar daarop in een Ioniq 5N en verklaarde hem superieur aan de Model S Plaid vanwege zijn superieure thermische batterijbeheer, waardoor hij er voluit tegenaan kon gaan, helemaal naar de top.

Ik wil dit niet laten klinken als een kritiek op de aanpak van Tesla. Ze hebben duidelijk goede softwaremogelijkheden. Ik heb een oude vriend die toezicht hield op de softwareontwikkeling van Model 3 tot aan de lancering van de M3 in 2018. Ik heb veel respect voor veel aspecten van wat Tesla heeft gedaan. Maar ik heb ook de neiging om hun navigatie als een kruk te beschouwen, het is duidelijk handig voor degenen die zich niet willen verdiepen in de ingewikkeldheden van EV-roadtrippen, maar degenen zonder zulke geweldige tools hebben moeten uitzoeken hoe ze roadtrips kunnen maken zonder dat een computer hen begeleidt.

Met bijna 40.000 roadtrip-mijlen op mijn naam, geen met ingebouwde navigatie die me begeleidt, heb ik min of meer het gebruik van Plugshare alleen voor roadtrips onder de knie. Dit komt voort uit het feit dat ik mijn auto's moet begrijpen, hoe de efficiëntie wordt beïnvloed door de 4 T's van BEV-efficiëntie (Techniek, Terrein, Temperatuur (omgeving) en HVAC (cabinetemperaturen). Ik ben zover dat ik bedreven ben in het doodrekenen van mijn aankomst GOM zonder complexe wiskundige berekeningen te hoeven uitvoeren, en de snelle DCFC-snelheden waartoe de Ioniq in staat is, maken het supergemakkelijk om aan de kant van de voorzichtigheid te dwalen (opladen tot hogere SOC) wanneer er enige twijfel is. Voor mij voelt ingebouwde navigatie als een onnodig ding om mee te knoeien, met weinig tot geen winst.

Geef het tijd, het kan je bevallen. Het is niet bedoeld als een Tesla-concurrent per se, maar als een stap in EV's voor ICE-rijders. Dat betekent dingen die lijken op compromissen voor een ervaren Tesla-eigenaar, maar een sprong voorwaarts voor traditionele ICE-eigenaren.

Hoe dan ook, blij dat je hier je gedachten hebt. Altijd interessant om verschillende meningen te horen.

Discussion starter · #30 ·
Mijn gedachten (die 2,5 cent waard zijn na inflatie):
1. Ik ben dol op de temperatuurknoppen - houd ze zoals ze zijn
2. Geef me een groter touchscreen (hoogte) zodat ik met een grotere kaart kan werken en misschien daadwerkelijk een bruikbaar gesplitst scherm kan hebben
3. Geef me fysieke of virtuele knoppen - maar misschien een rij van 4-6 volledig aanpasbare knoppen met pictogrammen die groot en gemakkelijk bereikbaar zijn. Ieder van ons heeft waarschijnlijk ongeveer dat aantal veelgebruikte keuzes (80/20 regel), alleen de mijne en die van jou kunnen verschillen. Tesla doet dit aan de onderkant van hun touchscreen, en het is handig - je kunt er een aantal aangepaste keuzes in programmeren, en het toont ook de meest recent gekozen - maar de virtuele knoppen zijn erg klein. Hyundai heeft hier een mooie start mee gemaakt met de 2 programmeerbare "ster"-knoppen, maar ze hebben een zeer beperkte set keuzes die je kunt programmeren. Maar het is een goed concept.

Bedankt allebei. Dit lijkt een vriendelijker forum te zijn dan ik heb ervaren aan de Tesla-kant van de zaak, waar ik (of jij) zou zijn afgemaakt voor precies het gesprek dat we hebben gevoerd.

ik denk dat de hele "knop versus touchscreen" een interessant debat is. Mijn mening is dat geen van beide benaderingen is geoptimaliseerd. IMHO ging Tesla te ver de ene kant op en Hyundai niet genoeg. Voorbeeld: ik ben ERG blij met een scrollwiel voor de temperatuurinstelling - voor mezelf en de passagier. Het is groot, gemakkelijk te vinden en te zien, snel - het werkt gewoon. Ik hou niet van veel van de andere klimaatregelaars - te dicht bij elkaar en te klein (trillende oude vingers) - bijvoorbeeld ventilatorsnelheid. Om welke reden dan ook moeten we dit vaak aanpassen, en het is moeilijk te vinden en correct aan te raken. Aan de Tesla-kant zijn veel dingen op één locatie, maar veel dingen zijn te diep begraven en moeilijk toegankelijk.

mijn gedachten (die 2,5 cent waard zijn na inflatie):
1. hou van de temperatuurknoppen - zoals ze zijn
2. geef me een groter touchscreen (hoogte) zodat ik met een grotere kaart kan werken en misschien wel een bruikbaar gesplitst scherm kan hebben
3. geef me fysieke of virtuele knoppen - maar misschien geef me een rij van 4-6 volledig aanpasbare knoppen met pictogrammen die groot en gemakkelijk bereikbaar zijn. Ieder van ons heeft waarschijnlijk ongeveer dat aantal veelgebruikte keuzes (80/20-regel), alleen de mijne en die van jou kunnen verschillend zijn. Tesla doet dit aan de onderkant van hun touchscreen, en het is handig - je kunt er een aantal aangepaste keuzes in programmeren, en het toont ook de meest recent gekozen - maar de virtuele knoppen zijn erg klein. Hyundai heeft hier een mooi begin mee met de 2 programmeerbare "ster"-knoppen, maar ze hebben een zeer beperkte set keuzes die je kunt programmeren. Maar het is een goed concept.
Ik denk dat fanatieke Tesla-fans (bedoel dat niet per se denigrerend) een zekere vijandigheid in de EV-beweging hebben gecreëerd. Het is een beetje triest. Na meer dan 10 jaar te hebben verklaard dat het SuC-netwerk "zo superieur" is, gaven autofabrikanten toe en sloten zich aan bij de NACS-bandwagon, niet per se een goede zaak voor EV-bezitters, aangezien de verwarring over korte snoeren, welke SuC-site openstaat voor anderen, langzaam opladen op 800V EV's en verwarring over adapters ons werd opgedrongen, grotendeels vanwege de tirades van de fans. Als Tesla zich bij de CCS-bandwagon had aangesloten, zoals ze overal elders in de wereld doen, zou de overgang een fluitje van een cent zijn geweest. Ik twijfel er absoluut niet aan dat SuC met CCS1-stekkers net zo betrouwbaar zou zijn als met NACS/Tesla-stekkers. Maar hier zijn we.

Ik verwachtte vijandigheid jegens niet-Tesla's die opladen op SuC-locaties. Gelukkig hebben de leiders van Tesla onhandige zetten gedaan die veel eigenaren vervreemdden, wat leidde tot echte interesse in het leren over de alternatieven. Mijn twee keer dat ik SuC in Socorro, NM, gebruikte, bestond bijna volledig uit het praten over mijn Ioniq 6. Een man bezat twee MY's (zijn vriendin was er op dat moment om de tweede op te laden), was duidelijk een Tesla-fan, maar behoorlijk geïntrigeerd door mijn auto. Als ze nog steeds verliefd waren op het leiderschap van Tesla, vermoed ik dat de dingen heel anders zouden zijn geweest.

Na twee EV-forums te hebben gemodereerd (deze en ChevyBolt.org), zijn de Tesla-eigenaren routinematig enkele van de minder tolerante leden geweest. Toch ken ik er verschillende die zowel een Tesla als een Bolt of Ioniq bezitten en duidelijke voordelen in beide zien. De Bolt is bijvoorbeeld een fantastische auto voor in de stad, zeer gemakkelijk te manoeuvreren in krappe ruimtes, maar een beetje een hond op roadtrips vanwege DCFC-snelheden van 50-55 kW. Een man met wie ik tijd doorbracht op verschillende evenementen, bracht liever zijn Bolt naar shows, het was minder gebruikelijk dan Model 3 (die er in CO in overvloed waren), je kon de interne werking onder de motorkap zien, en het was een verrassend goede EV, afgezien van DCFC.

De meest voorkomende intolerantie komt wanneer zelfs de kleinste kritiek wordt geuit op Tesla-auto's, het netwerk of hun leiderschap. Ik heb tijd doorgebracht op Tesla-forums en het zelf duidelijk gezien.

We zijn hier niet perfect, maar we doen ons best om de dingen respectvol en leuk te houden. We hebben het tenslotte alleen over auto's, niet over kwesties van leven en dood. Blij dat je hier bent!

Bedankt jullie beiden. Dit lijkt een vriendelijker forum te zijn dan ik heb ervaren aan de Tesla-kant van de zaak, waar ik (of jij) zou zijn afgemaakt voor precies het gesprek dat we hebben gevoerd.
Bedankt. Rob en ik modereren allebei ook het Chevybolt-forum en het is wat ruwer, maar niet zoals sommige andere. En een beetje pit af en toe houdt ons scherp. Deze mensen hier zijn geweldig. We besteden veel meer tijd aan het verwijderen van bots en spammers dan aan het optreden als scheidsrechter.

Ik ben het zeker eens met je drie opsommingstekens. Ik wou dat ik temperatuurknoppen op mijn auto had. De capacitieve klimaatregeling op mijn '25 Ioniq 5 is beter dan die op de '24 omdat hij alle klimaatregelingen erop heeft. Maar ze zijn dim en de temperatuurpijlen zijn overdag bijna onzichtbaar. Sinds ze die verandering hebben doorgevoerd, hebben ze het klimaatscherm verwijderd, dus er is vrijwel geen manier om echt te zien wat je doet als je de temperatuur verhoogt of verlaagt. Ik heb uiteindelijk kleine gekleurde stukjes tape uitgesneden en die daarop geplakt, zodat ik niet zou crashen terwijl ik me vooroverboog en naar dat domme scherm staarde.

Ook ik zou een hoger scherm waarderen. Wat ik wel leuk vind, is de kleine richel eronder, zodat ik een stabiele plek heb om mijn duim op te laten rusten terwijl ik op het scherm tik.

En zowel fysieke als virtuele knoppen zouden geweldig zijn. Dan zouden we allemaal blij zijn. Maar ik denk dat er een soort wet is tegen dat een autofabrikant iets maakt dat iedereen bevredigend zou vinden. 😁

Pluspunten - Rijkwaliteit, airconditioning werkt supergoed, geventileerde stoelen werken erg goed, 100w USB-poorten, goede middenconsole en opbergruimte voorin.
Minpunten - Sleutelhanger, telefoon-app, geen wegloopvergrendeling, start- en stopknop (ik ben al een aantal keer vergeten de auto uit te zetten), kleine frunk en opbergvak achterin. Cruise control en assistentie op de snelweg zijn ondermaats. Ze knijpen echt op de functies tussen de uitrustingsniveaus.
Bezitten nog steeds een Tesla. Veel om van beide voertuigen te houden, maar mijn 5 jaar oude Tesla is veel slimmer. Maar de Tesla is als een computer die probeert een auto te zijn, maar geen erg verfijnde auto, maar superefficiënt, minimaal onderhoud en krijgt de klus geklaard. De Hyundai is verfijnder en beter in het zijn van een auto, maar niet erg slim.

geen wegloopvergrendeling, start- en stopknop (ik ben al een aantal keer vergeten de auto uit te zetten),
De wegloopvergrendeling kan worden verholpen met een dinges van de Ioniq Guy.

Maar de Tesla is als een computer die probeert een auto te zijn, maar geen erg verfijnde auto, maar super efficiënt, minimaal onderhoud en de klus klaart. De Hyundai is verfijnder en beter in het zijn van een auto, maar niet erg slim.
Dat klinkt als een eerlijke vergelijking.

Evenzo. Uw opmerkingen zijn allemaal goed onderbouwd. (y)

Ik heb in een S en een M3 gereden, maar al een hele tijd niet meer. Ik had echter wel een Prius Prime uit 2017, die ik een aantal jaren heb gehad. Ze gebruikten een 17-inch scherm om Tesla te emuleren. Uiteraard niet zo geavanceerd als de Tesla, maar het was een hele klus om met het scherm te moeten rommelen om de klimaatinstellingen te wijzigen.

Perfect voorbeeld van iets doen alleen maar omdat je het kunt doen, zonder te overwegen of het beter is. Ik denk dat dat een reëel veiligheidsprobleem zou zijn.

Ik zou het een toss-up noemen. Hangt ervan af wat je gewend bent.

De Kona is een auto op benzine die is omgebouwd tot EV. Dat geldt ook voor de originele Ioniq. De Ioniq 5, 6 en 9 zijn allemaal EV's vanaf de basis, maar ontworpen door mensen die nog steeds niet gewend zijn aan de voordelen van het weglaten van de benzinemotor en alle bijbehorende parafernalia.

Dat hebben we al. En er zullen er meer komen. Mijn '25 is een enorme verbetering ten opzichte van de '24 die ik ervoor heb ingeruild.

Ja, de rechterkant is een probleem. Jammer dat ze het niet hebben verplaatst zoals Kia deed. Maar blijkbaar was het gemakkelijk op de EV6. Er zijn designelementen in de Ioniq 5 die het duur zouden hebben gemaakt om te verplaatsen, en ze hadden niet zoveel tijd. Ik vermoed dat de doorlooptijd ook een factor was voor de Ioniq 9. Maar in de 5 keer dat ik Superchargers gebruikte tijdens mijn laatste reis, hoefde ik maar één keer twee plekken in te nemen. En er was sowieso nooit meer dan één andere auto bij een van de Superchargers, behalve die met de V4-dispensers

Hoe dan ook, ik weet zeker dat je na een tijdje zult wennen aan de Ioniq 9. Hij is veel groter dan ik zou willen, maar ik hoor er veel goede dingen over, ondanks enkele eigenaardigheden.

Oh! En wat betreft de knoppen. Dat was een reactie op de vraag van de klant. Ze wilden niet extra uitgeven aan de knoppen, maar er waren een heleboel klachten over het moeten rommelen in een touchscreen voor dingen die in een fractie van een seconde met een knop kunnen worden gedaan.
Interessant dat zoveel mensen een hekel hebben aan de oplaadconnector aan de rechterkant van de auto. Ik denk dat alle EV-oplaadpoorten in de VS aan de rechterkant zouden moeten zitten. Dat is de stoeprand als je op straat parkeert, dus als er een oplaadpunt aan de stoeprand beschikbaar is, is het perfect. Ik denk dat Tesla het verkeerd heeft gedaan.

Ik denk dat Tesla het verkeerd heeft aangepakt.
Ik ben het er wel mee eens, maar als ik er wat langer over nadenk, is laden aan de stoeprand erg zeldzaam in de VS. Het aan de bestuurderskant hebben, vereist minder stappen voor het aansluiten en loskoppelen bij openbare laders.

Ik heb nog nooit specifiek aan de stoeprand geladen of zelfs een stoeprandlader gezien, maar ik heb wel een flink aantal openbare L2-laders gebruikt en alle kabels waren lang genoeg om beide kanten van de auto te bereiken. Tesla verbetert de zaken langzaam naarmate ze meer en meer V4-dispensers uitrollen om tegemoet te komen aan. de verschillende oplaadpoortlocaties.

Tijdens roadtrips vind ik het altijd een beetje vervelend om elke keer naar de tegenoverliggende hoek van de auto te moeten lopen.

Discussion starter · #38 ·
Nu ik toch bezig ben, … Ik heb hun Driver Assist Level 2 geprobeerd tijdens onze recente reis. Het liet me volledig naar een andere rijstrook afdrijven, hoewel er duidelijke markeringen waren (lichte helling en bocht - misschien verloor de radar het zicht? Maar dat betekent dat het geen mappingsoftware of neurale netwerkervaring van andere Hyundai's gebruikt om te weten - hé, de weg buigt hier een beetje naar links…), en het werd apoplectisch toen de rechterrijstrook zich uitbreidde tot 2 auto's breed vanwege invoegend verkeer, en schakelde zichzelf in feite uit. Het lijkt erop dat het visuele lijnen van één auto breed continu nodig heeft. Die situatie wordt vaak geschonden, waardoor deze functie niet erg nuttig is, en om eerlijk te zijn, is het gevaarlijk.

Ook, wanneer je het uitschakelt (cruise control indrukken of op de rem tikken) schakelt het de automatische besturing (het “stuurwiel”-icoon) niet uit, dus dit annuleert slechts de helft van de automatisering. WTH?

Ik zou jullie willen waarschuwen om level 2 assist niet te gebruiken, totdat je de beperkingen ervan begrijpt, en zelfs dan maakte het autorijden voor mij stressvoller, niet minder.

Waardeer de gedachten en ervaringen van anderen met deze “driver assist” functie. YMMV.

Terwijl ik op dreef ben, … Ik heb hun Driver Assist Level 2 geprobeerd op onze recente reis. Het liet me volledig in een andere rij glijden, hoewel er duidelijke markeringen waren (lichte helling en bocht - misschien verloor de radar het zicht? Maar dat betekent dat het geen gebruik maakt van kaartsoftware of neurale netwerkervaring van andere Hyundais om te weten - hé, de weg buigt hier een beetje naar links…), en het werd apoplectisch toen de rechterrij zich uitbreidde tot 2 auto's breed vanwege invoegend verkeer, en zichzelf in feite gewoon uitschakelde. Het lijkt erop dat het visuele lijnen van één auto breedte continu nodig heeft. Die situatie wordt vaak geschonden, waardoor deze functie niet erg nuttig is, en om eerlijk te zijn, is het gevaarlijk.
Het gebruikt camera's. De jouwe heeft misschien wat kalibratie nodig. Mijn '24 Ioniq 5 was verschrikkelijk op de Interstate toen hij naar links boog. Hij ging recht over de reflectoren en reed over de lijn. Mijn '25 Ioniq 5 heeft dat probleem niet. Soms probeert hij zich nog steeds te centreren als er geen stippellijn is aan het einde van een oprit, maar andere keren blijft hij rechtdoor gaan. Scherpe bochten vereisen meer draaien aan het stuur dan hij aankan, dus het is niet voor alle wegen.

Ook, wanneer je het uitschakelt (druk op de cruise control of tik op de rem), schakelt het de automatische besturing (het "stuurwiel"-pictogram) niet uit, dus dit annuleert slechts de helft van de automatisering. WTH?
Zoals het hoort. Meestal wil ik de rijstrookassistentie niet, maar wel de cruise control. De twee functies worden afzonderlijk in- en uitgeschakeld. Wat hyper irritant is, is dat ze geen domme cruise control hebben voor momenten waarop de radar geblokkeerd raakt.

Ik zou jullie allemaal willen waarschuwen om level 2 assistentie niet te gebruiken, totdat je de beperkingen ervan begrijpt, en zelfs dan maakte het autorijden voor mij stressvoller, niet minder.
Je bent nog steeds de bestuurder van de auto, net als bij elke auto, inclusief Tesla's met zogenaamde FSD (volledige naam is supervised FSD). Dat is wat elke bestuurder moet weten. Je moet altijd opletten en klaar staan om over te nemen. Wat HDA 2 doet, is de bestuurder een kleine pauze geven van de talloze duizenden micro-aanpassingen die nodig zijn op een dag van 600 mijl rijden.

Terug naar het begin van de post, tenzij dat een scherpe bocht was, zou de auto niet moeten afdrijven. Ik zou dat laten controleren. Ik haatte de HDA2 in mijn '24. Blijkbaar was het defect.

Ik heb ongeveer 600 mijl gereden met mijn Ioniq 9 limited. Kwam van een OG model Y. Rijd voornamelijk in de Rocky Mountains.

Voordelen: erg stil, veel comfortabelere rit op de kapotte snelwegen die ik dagelijks gebruik. De informatie die ik direct nodig heb, staat voor me, in plaats van rechts op het (toegegeven, grotere) scherm. De rijassistentie en rijstrookassistentie zijn minder 'veeleisend' dan Tesla. In een bergstad zijn er veel slordige parkeerplaatsen en Tesla waarschuwde constant voor botsingen. Hyundai lijkt veel minder opdringerig. Het blijkt dat ik CarPlay meer miste dan ik dacht en ik geef de voorkeur aan de mogelijkheid om mijn navigatie, muziek, apps, etc. te kiezen. Tot nu toe heb ik zeer betrouwbare bereikvoorspellingen gekregen en ik ben erg blij met de geventileerde stoelen. Mijn zoon is dol op de captain's chair, de ontspanningsmodus en de toegang tot 100w USB-C. Mijn vrouw vindt het zachtere, meer 'luxe'-achtige sturen prettiger dan de preciezere Tesla.

Nadelen: Elke keer dat ik rijd, moet ik 1 pedaal en stoelventilatie instellen. Over het algemeen mis ik het vermogen van Tesla om een bepaalde temperatuur te bereiken via de meest efficiënte methode en dat mijn voorkeuren tijdens ritten behouden bleven. Ik vind de aan/uit-knop echt niet fijn, maar ik begin eraan te wennen. Ik mis automatisch vergrendelen bij weglopen en heb het een paar keer onvergrendeld achtergelaten. De utility-modus is complexer dan de dog-modus. We laten onze zoon en katten in de auto terwijl we snel dingen in winkels gaan halen en de dog-modus was super eenvoudig in te stellen en te gebruiken. De notitie op de deur, vergrendelen met de app werkt, maar is niet zo intuïtief.

Opladen: De realiteit is dat Tesla superchargers vaak niet op de routes liggen die we rijden, dus ik moest vaak niet-Tesla-opladers gebruiken tijdens het reizen. Er zijn een flink aantal gratis chargepoint-stations in kleinere bergstadjes, vaak gesponsord door de lokale overheid. Ik heb nog geen ervaring met de grotere flying J/maverik/etc. locaties.

Over het algemeen denk ik dat als ik van een ICE-auto was gekomen, ik minder geïrriteerd zou zijn door enkele van de negatieve punten en minder onder de indruk zou zijn van enkele van de positieve punten. Mijn vrouw is er dol op en geeft er de voorkeur aan om zowel passagier als bestuurder te zijn. Ik waardeer de extra marge aan bereik en de mogelijkheid om meer spullen in de auto en uit de elementen te vervoeren.

Voor routeplanning heb ik altijd ABRP en Tesla-navigatie parallel laten draaien en ik zal waarschijnlijk ABRP parallel met Hyundai blijven gebruiken terwijl ik ervaring opdoe (vooral in de winter). Ik gebruik plugshare voor routeplanning thuis, omdat het soms snellere routes aanbiedt en enkele van de meer obscure laders identificeert. Ik zie het als OnX en Caltopo voor backcountry skiën: Thuis, Caltopo. Op de skitrack, OnX. We zullen zien hoe deze strategie gaat.

21 - 40 of 97 Posts