Hyundai IONIQ Forum banner

Schade geconstateerd bij de inspectie van de nieuwe auto

734 views 10 replies 6 participants last post by  Surfside6  
#1 ·
Ik heb vorige week een '25 limited gekocht. Nadat alle papieren waren ingevuld, gaf de verkoper (eigenlijk zijn assistent) een rondleiding door de auto. Ik nam de tijd om de auto grondig te inspecteren op schade. Ze hebben hem absoluut halfslachtig gewassen, maar dat is prima, ik was hem liever zelf.
Ik vond een kras op de voorbumper aan de bestuurderskant en wees die aan. Ze maakten foto's en ik ook. De verkoper zelf kwam langs en ik liet het hem zien en hij maakte ook foto's en zei dat ze het zouden oplossen en dat ik hem moest terugbellen voor een afspraak.

Toen ik thuiskwam, merkte ik nog meer schade aan de onderkant van de bumper. Gelukkig laten de foto's die ik heb gemaakt die schade ook zien.

Onnodig te zeggen dat ik hem de hele week niet te pakken kon krijgen (mobiel, sms, telefoon van de dealer).

Op de dag dat ik de auto kocht, liep ik weg omdat ze me niet de prijs konden geven die ik wilde en binnen 10 minuten belde de verkoopmanager me om terug te komen. Dus ik heb zijn nummer en heb hem een bericht achtergelaten over de schade. Hij sms'te terug dat hij me de volgende dag (vandaag) zou bellen. Deed hij dat? Natuurlijk niet. Ik zal proberen hem morgen te pakken te krijgen.

Hier zijn de foto's van de schade.

https%3A//i.imgur.com/NhXGXMB.jpg[/img]']

https%3A//i.imgur.com/ZfLc6cb.jpg[/img]']

https%3A//i.imgur.com/jatocAe.jpg[/img]']

https%3A//i.imgur.com/keA58vO.jpg[/img]']

#4 ·
Waarom moeite doen? Breng het gewoon terug naar de serviceafdeling (afspraak helpt) en laat ze alle problemen oplossen. Het zou me erg verbazen als ze op enigerlei wijze zouden tegenstribbelen.
Dat zou ik niet doen.

Wees voorbereid om metadata op de foto's te laten zien die bewijzen wanneer en waar die foto's zijn genomen.

Ik hoop dat ik het mis heb, maar je zou een gevecht kunnen krijgen.

#6 ·
Dus de update hiervoor is. Ze hebben de onderste hoek van de bumper gerepareerd die gebarsten was. De lak erop is ondermaats, maar het zit aan de onderkant en is goed genoeg. MAAR! terwijl ze die reparatie uitvoerden, hebben ze de onderste sierlijst van het bestuurdersportier beschadigd. Ze zeiden dat ze het zouden repareren, dus ging het weer terug. Bij het ophalen zag het er goed uit in de garage, maar de volgende dag in het zonlicht realiseerde ik me dat ze het glanzend hadden geverfd in plaats van mat. Nu vertrouw ik de carrosserieafdeling van de dealer niet meer om het te corrigeren en ik denk dat ik wil dat ze het vervangen door een fabrieksmatig gespoten onderdeel. Ik heb het nog niet zeker bevestigd, maar ik denk dat deze fabrieksmatig gespoten worden geleverd.
Voor
Image

Na:
Image

Schade aan de deur:
Image

#7 ·
Het laatste in deze saga is dat de 2025 trim niet fabrieksmatig is gespoten.
Bovendien negeert de dealer me nu. De salesmanager zei dat hij me niet kon helpen en dat ik met de GM moest praten. Ik kan de GM absoluut niet bereiken.
Ik heb Hyundai Corporate in de CC gezet en zij hebben het onderzocht en kwamen uiteindelijk bij me terug met de mededeling dat ik het met de dealer moest uitzoeken.
Ik zou een klein geding tegen de dealer kunnen aanspannen, maar ik weet niet zeker of ik me de moeite wil getroosten. Ik wil het wel laten repareren, maar wil niet te veel geld uitgeven.
Mijn volgende stap zou kunnen zijn om te kijken of een onderdeel uit 2024 past, omdat ik denk dat die fabrieksmatig zijn gespoten, hoewel ik dit nog niet heb bevestigd. Ik ben er vrij zeker van dat de kleur van de trim hetzelfde is tussen 24 en 25. Het onderdeelnummer van 2024 is 87721GI100 (de 25 is 87721PI100).
Ik vraag me af hoe makkelijk/moeilijk het zou zijn om dat onderdeel te vervangen. Ik kan me niet voorstellen dat het erg moeilijk zou zijn.
Ik zag dat @Surfside6 toegang heeft tot reparatiehandleidingen en hoop dat hij me kan laten weten hoe ik dit onderdeel kan verwijderen.

#9 ·
Het laatste in deze saga is dat de 2025-uitvoering niet fabrieksgespoten wordt geleverd.
Bovendien negeert de dealer me nu. De salesmanager zei dat hij me niet kan helpen en dat ik met de GM moet praten. Ik kan de GM absoluut niet bereiken.
Ik heb Hyundai Corporate in de CC gezet en zij hebben het onderzocht en uiteindelijk contact met me opgenomen en gezegd dat ik het met de dealer moest uitzoeken.
Ik overweeg een rechtszaak voor kleine claims tegen de dealer, maar weet niet zeker of ik me de moeite wil getroosten. Ik wil het wel laten repareren, maar wil niet te veel geld uitgeven.

Mijn volgende stap is misschien om te kijken of een onderdeel uit 2024 past, omdat ik denk dat die fabrieksgespoten zijn, hoewel ik dat nog niet heb bevestigd. Ik ben er vrij zeker van dat de kleur van de trim hetzelfde is tussen de 24 en 25. Het onderdeelnummer van 2024 is 87721GI100 (de 25 is 87721PI100).
Ik vraag me af hoe makkelijk/moeilijk het zou zijn om dat onderdeel te vervangen. Ik kan me niet voorstellen dat het erg moeilijk zou zijn.
Ik zag dat @Surfside6 toegang heeft tot reparatiehandleidingen en hoop dat hij me kan laten weten hoe ik dit onderdeel moet verwijderen.
Iedereen heeft 'acce$$' toegang tot de handleidingen... Ik heb een '23 6, dus dat is de "Reparatiehandleiding + bedradingsschema" die ik heb.
Het wordt beschreven als "VIN-specifiek"... wat het ook een beetje is. Het mist bijbehorende videolessen voor sommige procedures (heeft korte namen/beschrijvingen van die video's). Maar ik heb niet meer dan een gebruikershandleiding voor de 5. Het kostte ongeveer $80, naar ik me herinner, en heeft naar mijn mening waarde voor die prijs.

mijn bron... heeft geen andere onderzocht:
www.factory-manuals.com/

nog iets... het is onwaarschijnlijk dat de dealer daadwerkelijk een eigen carrosserieafdeling heeft... en waarschijnlijk (gebaseerd op de resultaten) is degene waar ze zich toe wenden niet de beste, maar de meest economische... laat nog een of twee winkels ernaar kijken.?.

#11 ·
Dat is precies waarom ik de "kleine dingen" bij een nieuwe voertuiginspectie laat gaan, maar dit lijkt een "groter" ding te zijn.

Veel succes. Vechten tegen grote bedrijven is klote.
Het vechten tegen kleine lokale entiteiten voor gerechtigheid is gemakkelijk... autodealers zijn klein... alleen al het indienen van de rechtszaak kan de zaak breken, omdat dat de eigenaren onmiddellijk aandacht zal krijgen! Je hebt een nieuwe auto gekocht, en (voor mij, een potentiële juryleden) betekent dat alle nieuwe componenten, wat betekent dat ze onbeschadigd zijn.. weet je, NIEUW!
Bekijk zeker andere werkplaatsen, en als je je goed voelt bij een, vraag dan naar de kosten om te vervangen met NIEUW zoals je zou moeten krijgen bij het kopen van een NIEUWE auto.
Een open en gesloten zaak als het voor de rechtbank komt... soms kun je ook drievoudige schadevergoeding krijgen voor de leugens van de gedaagde..
Het is me net opgevallen dat ze misschien ook willen voorkomen dat er een reparatieverslag op de boeken komt dat op Carfax of iets dergelijks verschijnt.