Hyundai IONIQ Forum banner

Moet je betalen voor bluelink??

58K views 48 replies 32 participants last post by  Mountainbeach  
#1 ·
Is het waar dat bluelink, en de mogelijkheid om klimaatfuncties, stoelverwarming, ontdooiing, etc. op afstand op je telefoon te bedienen, slechts 3 jaar inbegrepen zijn, en dat je daarna $99/jaar moet betalen?

Ook maakt bluelink geen gebruik van een bluetooth-verbinding met je telefoon, toch? Ik vraag me dat alleen af omdat het woord "blauw" erin staat. De auto heeft zijn eigen 3g/4g mobiele verbinding? Dus zolang de auto zich ergens bevindt met signaal (niet diep ondergronds in een parkeergarage) en ik toegang heb tot internet, lte of wifi... zou ik hem op afstand kunnen opwarmen? Zoals als ik in een restaurant ben en mijn auto 3 blokken verderop geparkeerd staat, geen probleem?

#2 ·
Ja, Bluelink wordt bestuurd via een celmodule in de auto, en ja, dat kost geld na de eerste drie jaar. Ik heb de voorverwarming aangezet toen ik me klaarmaakte om vandaag in de supermarkt uit te checken, van veel verder dan het Bluetooth-bereik. Geen idee waarom het Bluelink heet, maar het is niet vanwege Bluetooth.

#13 ·
Wow, dat is jammer... Ik kan me voorstellen dat er kosten in rekening worden gebracht voor pechhulp of een soort On Star-service na 3 jaar, maar om $100 per jaar te moeten betalen voor een kernfunctie die gratis is in elke Tesla, zoals afstandsbediening van de klimaatregeling, is op zich al teleurstellend.
Om eerlijk te zijn, Tesla rekent $99 per jaar voor premium connectiviteit. Nav is standaard bij Tesla, maar al het andere vereist een abonnement. Deze pagina biedt een overzicht.

#4 ·
Benieuwd waar je het bedrag van $99 per jaar vandaan hebt? Toen ik de levering in ontvangst nam, vertelde de verkoper me dat ze de kosten nog niet wisten, aangezien de service nog geen 3 jaar oud was en niemand er nog voor had betaald.

#5 ·
Benieuwd waar je het bedrag van $99 per jaar vandaan hebt? Toen ik de auto ophaalde, vertelde de verkoper me dat ze de kosten nog niet wisten, omdat de service nog geen 3 jaar oud was en niemand er nog voor had betaald.

"Wat zijn de Bluelink-pakketten en hoeveel kosten ze? Bieden jullie à la carte functies aan?⁠Klik om samen te vouwen
Er zijn drie Bluelink-pakketten: Connected Care, Remote en Guidance. Na de proefperiode is elk pakket beschikbaar voor $99/jaar. Het Connected Care-pakket wordt geleverd met een gratis proefperiode voor alle nieuwe voertuigen met Bluelink. Momenteel zijn er geen à la carte opties beschikbaar.

Connected Care is een uitgebreid veiligheids- en autoverzorgingspakket dat gemoedsrust biedt, waar u ook bent. Callcenteragenten staan 365 dagen per jaar, 24 uur per dag klaar om hulp in te roepen of noodhulp te verlenen. Het Remote-pakket geeft u gemakkelijk toegang tot functies via het web of de smartphone-app. U kunt uw auto op afstand starten, Remote Climate Control gebruiken (indien uitgerust), uw deuren ontgrendelen/vergrendelen of uw auto lokaliseren als u bent vergeten waar u hem geparkeerd heeft. Het Guidance-pakket biedt meer dan alleen de snelste route naar uw bestemming."

dus $100 voor de afstandsbedieningsfuncties, of $300/jaar als je navigatie en de Onstar-achtige service wilt. Dat is gek, ik vraag me af hoeveel mensen zich realiseren wat het na drie jaar gaat kosten om deze functies te behouden. Ik geef niet om hun navigatie, het is slecht in vergelijking met Google Maps op Carplay, en ik heb geen Onstar nodig omdat ik CAA heb... maar ik vind het behoorlijk beledigend om $100/jaar te moeten betalen om de telefoon-app te gebruiken om mijn ramen te ontdooien op koude ochtenden.

#6 ·
Interessant. Ik vraag me af of de API openstaat om deze functies te bedienen? Zou iets kunnen zijn om toe te voegen aan mijn Home Assistant. Zolang ze een manier bieden om te authenticeren bij mijn auto, zou het mogelijk kunnen zijn 😀. Mijn man automatiseert al onze huisverwarmingen. Kan net zo goed de autofuncties toevoegen. 😆

#9 ·
Interessant. Ik vraag me af of de API openstaat om deze functies te bedienen? Zou iets kunnen zijn om toe te voegen aan mijn Home Assistant. Zolang ze een manier bieden om te authenticeren bij mijn auto, zou het mogelijk kunnen zijn 😀. Mijn man automatiseert al onze huisverwarmingen. Kan net zo goed de autofuncties toevoegen. 😆
Ik gebruik kia_uvo met mijn home assistant server die met hacs geïnstalleerd moet worden. Home assistant kan nu zo ongeveer alles zien, van ruitenwisservloeistofsensoren tot de banden. Het hoogtepunt is echter dat ik alexa kan gebruiken (die al is geïntegreerd als invoerapparaat) - als ik zeg "alexa auto verwarming aan" gaat de klimaatregeling in de auto aan 😎

#8 ·
Klinkt als een vergelijkbaar model als Audi en VW - de eerste 3 jaar gratis en daarna een abonnementsmodel. Dit lijkt de richting te zijn die de dingen opgaan - software-upgrades of -modificaties aan de auto via software zullen steeds meer een betaalde service worden - autofabrikanten willen de levensduur van de inkomsten uit uw aankoop verlengen...

#11 ·
Ik denk dat de termijn in België (/EU?) langer is, aangezien mijn leaseperiode 4 jaar is en de dealer me vertelde dat het "xx jaar" was - ik herinner me alleen dat het meer dan 4 was :). Ik gok dat het 5 jaar zou zijn, samen met de garantie zonder kilometerbeperking.
De prijzen waren vorig jaar inderdaad nog niet bekend.

#14 ·
Het is in totaal $297 dollar na de gratis 3 jaar. Er zijn 3 verschillende BlueLink-diensten die elk $99/jaar of $9,90/maand kosten. Als je de volledige ervaring wilt, moet je ze alle 3 nemen.
De 3 verschillende diensten zijn:
-Connected Care
-Remote
-Guidance

#33 ·
Het is in totaal $297 dollar na de gratis 3 jaar. Er zijn 3 verschillende BlueLink-diensten die elk $99/jaar of $9,90/maand kosten. Als je de volledige ervaring wilt, moet je ze alle 3 nemen.
De 3 verschillende diensten zijn:
-Connected Care
-Remote
-Guidance
View attachment 40510 View attachment 40511 View attachment 40512
Weet je of ik alleen het Remote-pakket kan kopen zonder de andere twee te kopen? Dat is de enige die me echt interesseert.

#19 · (Edited)
Hoe de [bleep] is het op enigerlei wijze normaal of acceptabel om een ​​abonnement te moeten betalen om functies te gebruiken die ik op MIJN AUTO heb gekocht??? Mobiele servicekosten? Prima. Ik betaal dat en gebruik een gratis app voor de basisfuncties die ik wil. Zal Hyundai me dat laten doen? Zo niet, waarom niet?

Zo niet, dan moet ik misschien ergens anders kijken. Ik heb een groot probleem met het kopen van een product dat alleen wordt geleverd met de bepaling dat de maker voor altijd in mijn portemonnee kan duiken.

Mijn aankoopbeslissingen hangen af ​​van wat ik koop. Elke abonnementsvereiste die daaraan gekoppeld is, verzuurt de deal alleen maar. Ik moet dergelijke aankopen beschouwen als het helemaal niet bevatten van die functies, en dan het abonnement volledig afzonderlijk beschouwen. Door die gedachte eraan te besteden, blijkt al snel dat er geen updates nodig zijn, geen extra functies beloofd of nodig zijn (er is betere navigatie op mijn telefoon, altijd up-to-date, past zich aan real-time omstandigheden aan en het is gratis), waarbij de enige doorlopende kosten met betrekking tot de service de mobiele link zijn. Ze vragen VEEL te veel om je functies te laten behouden die er al zijn en waar je al voor hebt betaald.

De andere manier om hiernaar te kijken, is dat je functies koopt die onnodig verlopen, alleen zodat Hyundai meer geld van je kan afpersen.

Het lijkt nogal dom om zo'n soort overvalachtige aanpak toe te staan ​​om de verkoop van zo'n duur product in gevaar te brengen. Vooral als er concurrenten zijn met meer respect voor hun kopers.

Zie in dit verband dit bericht op CleanTechnica (bijna een volledige Tesla-fansite) waar de lezers wordt gevraagd of ze geïnteresseerd zouden zijn in een "domme" EV zonder alle technologie. De resultaten zijn sterk in het voordeel van de domme EV. Gijzelingsabonnementen zoals deze zijn waarschijnlijk een groot deel van de reden.

#20 ·
Hoe kan het in [bleep] op enigerlei wijze normaal of acceptabel zijn om een abonnement te moeten betalen om functies te gebruiken die ik op MIJN AUTO heb gekocht??? Mobiele servicekosten? Prima. Ik betaal dat en gebruik een gratis app voor de basisfuncties die ik wil. Zal Hyundai me dat toestaan? Zo niet, waarom niet?

Zo niet, dan moet ik misschien ergens anders kijken. Ik heb een groot probleem met het kopen van een product dat alleen wordt geleverd met de voorwaarde dat de maker voor altijd in mijn portemonnee kan duiken.

Mijn aankoopbeslissingen hangen af van wat ik koop. Elke abonnementsvereiste die daaraan gekoppeld is, verzuurt de deal alleen maar. Ik moet dergelijke aankopen beschouwen als het helemaal niet bevatten van die functies, en dan het abonnement volledig afzonderlijk beschouwen. Als je daarover nadenkt, blijkt al snel dat er geen updates nodig zijn, geen extra functies beloofd of nodig zijn (er is betere navigatie op mijn telefoon, altijd up-to-date, past zich aan aan real-time omstandigheden en het is gratis), de enige doorlopende kosten met betrekking tot de service zijn de mobiele link. Ze vragen VEEL te veel om je functies te laten behouden die er al zijn en waar je al voor hebt betaald.

De andere manier om hiernaar te kijken is dat je functies koopt die onnodig verlopen, alleen zodat Hyundai meer geld van je kan afpersen.

Lijkt nogal dom om zo'n aanpak van een overval toe te staan om de verkoop van zo'n duur product in gevaar te brengen. Zeker als er concurrenten zijn met meer respect voor hun kopers.

Zie in dit verband dit bericht op CleanTechnica (bijna een volledige Tesla-fansite) waar de lezers wordt gevraagd of ze geïnteresseerd zouden zijn in een "domme" EV zonder alle technologie. De resultaten zijn sterk in het voordeel van de domme EV. Gijzelingsabonnementen zoals deze zijn waarschijnlijk een groot deel van de reden.
Ik ben in de war over welke functies je denkt te hebben gekocht die worden weggenomen met het Bluelink-abonnement? Persoonlijk heb ik nooit het gevoel gehad dat ik ben misleid met betrekking tot Bluelink. Werd vooraf geïnformeerd over de bijbehorende kosten. Het is niet eens een ev-ding, Bluelink is ook beschikbaar voor ice-modellen.

#21 ·
We hebben nog steeds een fysieke sleutel om de deuren van de auto die we besturen te openen en dat zou in orde moeten zijn. Zolang we geen dingen over lange afstanden (fysiek of via netwerken van welke aard dan ook) met elkaar verbinden, BEZITTEN we nog steeds de spullen voor onze ogen! Alles hangt ervan af hoeveel van ons bereid zijn om deze aanpak te betalen en hoeveel. Geïnformeerde kopers hebben altijd geld bespaard. We zullen er niet voor terugdeinzen om onze nieuwe chique Hyundai EV uit de gezinsvloot te verwijderen als er geen waarde wordt teruggegeven voor het geld dat we betalen. Hyundai kan niet zonder toestemming opladen. Zolang klanten opties hebben, moet Hyundai, net als alle fabrikanten, leren klanten te respecteren. Als Hyundai dit niet respecteert, kan er een dag komen dat er geen Hyundai meer is en deze les geldt voor elke naam, hoe groot ze ook zijn. Dankzij forums zoals deze kunnen we geïnformeerde kopers zijn.

#22 ·
Ik weet niet of ze dit nog steeds doen, maar nadat je abonnement is verlopen en je wacht (wie weet hoe lang), sturen ze je een aanbieding per e-mail om het goedkoper te maken. Ik heb me opnieuw aangemeld voor mijn vorige auto toen het $5 per maand per pakket was. Als ze dit nog steeds doen, dan is het de moeite waard om te wachten tot ze je een aanbieding sturen. Anders, als je de service niet nodig hebt, dan kun je gewoon wachten tot iemand hier over een nieuwe update post en je gewoon voor een maand aanmelden om de OTA te krijgen.

$300 per jaar voor alle 3 is echter duur. De laatste keer dat ik me herinner, was het Connected-pakket vereist om het Remote-pakket te krijgen. Dus ik weet niet of het Guidance-pakket standalone kan worden aangemeld of andere pakketten vereist.

#24 ·
Ik denk dat het grootste deel van de kosten van Bluelink toch naar het gebruik van mobiele telefoons gaat. 100€ per jaar is goedkoop om je apparaat/auto met internet te verbinden. Probeer maar eens een simkaart te vinden (althans in België) die je dat geeft...

#26 ·
Ik denk dat het grootste deel van de kosten van Bluelink toch naar het gebruik van mobiele telefoons gaat. 100€ per jaar is goedkoop om je apparaat/auto met internet te verbinden. Probeer maar eens een simkaart (althans in België) te vinden die je dat geeft...
Ik heb de mobiele telefoondienst van Google, Google Fi. We krijgen extra data-only simkaarten die we in elk apparaat kunnen stoppen, welke data er ook wordt gebruikt, maakt deel uit van ons reguliere abonnement. Dus ja, het zou een stuk goedkoper zijn dan 100 euro/jaar. Jammer dat de Ioniq 5 geen simkaartsleuf heeft waar we onze eigen service in kunnen stoppen of wifi hebben waarmee we verbinding kunnen maken met een hotspot.
De werkelijke kosten zijn de servers en het onderhoud. Alle BlueLink-opdrachten gaan via hun servers en worden vervolgens naar onze auto's gestuurd. Ook de SOS/BlueLink klantenservicemedewerkers wereldwijd. Zolang het blijft werken en we navigatiekaartupdates krijgen, rechtvaardigt dat de kosten.

#25 ·
Ik denk echt niet dat betalen oneerlijk is .......... ALLE FOB's hebben een knop voor starten op afstand.
IN TEGENSTELLING TOT mijn vrachtwagen die dat niet heeft, MAAR hij wordt geleverd met een gratis app waarmee je op afstand kunt starten............. als het werkt :cautious: Oh ja, en hij heeft ook een schema start, nogmaals, als hij het toelaat, maar het is gratis.

Is het fijn om te hebben, ja, is het verplicht? Nee.
Er zijn veel auto's van elke fabrikant die deze app niet kunnen gebruiken. Dus geen dealbreaker voor mij.
Hoe dan ook, je kunt een automatische pre-conditionering op de auto programmeren, dus.. meh.

#28 ·
Voel je vrij om te zeuren over extra kosten na drie jaar, maar vergeet niet dat iedereen die nu een EV aanschaft, de huidige enorme prijsstijging van benzine en diesel zal vermijden. Ik zag een voorspelling dat diesel binnenkort wel eens £3 per liter zou kunnen kosten! Ik ben blij dat ik deze stap zet, ook al duurt het nog een paar weken voordat de auto wordt afgeleverd. Ik heb zonnepanelen op ons huis geïnstalleerd in afwachting en kijk uit naar grotendeels gratis rijden in de toekomst. Ik denk dat dat meer dan opweegt tegen de kosten die Hyundai me over drie jaar mogelijk zal opleggen!

#35 ·
Is het waar dat bluelink, en de mogelijkheid om klimaatfuncties, stoelverwarming, ontdooiing, etc. op afstand op je telefoon te bedienen, slechts 3 jaar inbegrepen zijn, en dat je daarna $99/jaar moet betalen?

Ook is het zo dat bluelink niet afhankelijk is van een bluetooth-verbinding met je telefoon, toch? Ik vraag me dat alleen maar af omdat het woord "blue" erin staat. De auto heeft zijn eigen 3g/4g mobiele verbinding? Dus zolang de auto zich ergens bevindt waar signaal is (niet diep ondergronds in een parkeergarage) en ik toegang heb tot internet, lte of wifi.. zou ik hem op afstand kunnen opwarmen? Stel dat ik in een restaurant zit en mijn auto 3 blokken verderop geparkeerd staat, geen probleem?
Klopt voor 3G en 4G maar geen wifi ingebouwd! Ik kan met mijn wallbox praten maar niet met mijn I5 in mijn garage omdat mobiele data slecht is

#43 ·
Iets anders om te overwegen is dat veel verzekeringsmaatschappijen aanzienlijke kortingen geven voor het installeren en beschikbaar hebben van Bluelink, omdat het kan werken als een trackingapparaat zoals LoJack, dus je kunt op die manier een deel van de Bluelink-kosten compenseren.

#45 ·
Vorige week mijn auto opgehaald (ben er dol op) en gisteren een e-mail ontvangen met een aanbieding om mijn abonnement te upgraden voor eenmalig £ 99 plus £ 18 per maand. Was er in eerste instantie niet enthousiast over, maar als ik het goed begrijp, zijn de jaarlijkse onderhoudsbeurten en pechhulp inbegrepen.

Er staat dat de gratis optie die alles bevat wat eerder is besproken, 3 jaar gratis is.

Wat denken de mensen?

#48 ·
Ik heb mijn auto vorige week opgehaald (ik ben er dol op) en gisteren een e-mail ontvangen met een aanbieding om mijn abonnement te upgraden voor eenmalig £ 99 plus £ 18 per maand. Was in eerste instantie niet enthousiast, maar als ik het goed begrijp, omvat het jaarlijkse onderhoud en pechhulp.

Er staat dat de gratis optie die alles bevat wat eerder is besproken, 3 jaar gratis is.

Wat denken mensen? View attachment 48300
Ik denk dat de eigen risicovoucher en het onderhoud dit een aantrekkelijk aanbod maken, vooral als de koelvloeistofwissels met lage spanning in uw regio duur zijn.

#46 ·
Na 3 jaar willen ze u kosten in rekening brengen voor sommige functies die een ingebouwde mobiele verbinding vereisen.
Maar vergeet niet alle telemetriegegevens die ze van uw auto afnemen. Dat doen ze gratis. Ze betalen u niet voor uw gegevens. De plaatsen waar ik kom, de manier waarop ik rijd en de technische parameters van de auto zijn van mij sinds ik de auto kocht.
Ik hoorde een podcast waarin werd gezegd dat al deze telemetriegegevens van nieuwe auto's (ICE en EV) in 2030 naar verwachting 790 miljard dollar waard zullen zijn.
Vanuit mijn perspectief kunnen ze me gratis 10 dollar aan bluelink-service per maand geven, aangezien ze mijn telemetriegegevens stelen.

#47 ·
Na 3 jaar willen ze u kosten in rekening brengen voor sommige functies die een celverbinding aan boord vereisen.
Maar vergeet niet alle telemetriegegevens die ze van uw auto halen. Dat doen ze gratis. Ze betalen u niet voor uw gegevens. De plaatsen waar ik kom, de manier waarop ik rijd en de technische parameters van de auto zijn van mij sinds ik de auto heb gekocht.
Ik hoorde een podcast dat wordt verwacht dat al deze telemetriegegevens van nieuwe auto's (ICE en EV) in 2030 $ 790 miljard waard zullen zijn.
Vanuit mijn perspectief kunnen ze me $ 10 aan Bluelink-service per maand gratis geven, aangezien ze mijn telemetriegegevens stelen.
Ik geef niet echt om mijn gegevens. Iedereen heeft ze. Ik ben oké met het betalen voor dingen die hen geld kosten, zoals pechhulp, enz. Behalve dat ik dat allemaal niet wil. Het enige wat ik wil is mijn auto besturen. Tesla laat nu de basisconnectiviteit vallen na 8 jaar. Vroeger was het levenslang. Maar zelfs 8 jaar is beter dan 3 jaar. En de $ 100 voor de connectiviteit van Tesla geeft veel meer waarde dan Bluelink.

Ik dacht aanvankelijk dat ik $ 200 moest betalen, maar het lijkt erop dat ik alleen hoef te betalen voor Remote, wat $ 100 is. $ 200 was bijna een dealbreaker. $ 100 irriteert, maar het is geen dealbreaker. En ze kunnen het maar beter afschaffen als ze willen concurreren met Tesla.