Hyundai IONIQ Forum banner

Auto die rijdt op EV EN gas?

1K views 7 replies 6 participants last post by  KevinT  
#1 ·
Op mijn 2021 PHEV merk ik dat soms, wanneer het dashboard aangeeft dat ik op EV rijd en mijn EV-batterij aangeeft dat ik nog voldoende stroom heb, mijn benzineverbruik toch afneemt. Zou dit moeten gebeuren? Toegegeven, ik weet heel weinig over de technologie die deze auto gebruikt. Heel erg bedankt voor alle adviezen!

#2 · (Edited)
Afhankelijk van uw instellingen kan uw PHEV de motor laten draaien om de cabine te verwarmen. Om dat snel te controleren, zet u de HVAC uit. Dat werkt mogelijk niet als u ook automatische ontwaseming hebt ingeschakeld (wat standaard het geval is), omdat daarvoor warmte en airconditioning nodig zijn (de airconditioning staat in stealth-modus, het lampje brandt niet). U kunt de ontwaseming schakelen met een lange druk op de voorste ontdooiknop - er verschijnt een dialoogvenster dat u laat weten naar welke modus u zojuist bent overgeschakeld.

Voor de goede orde, ik heb mijn automatische ontwaseming kort nadat ik hem kocht uitgeschakeld en heb de behoefte nooit gevoeld en het idee om de airconditioning te laten draaien voelt gewoon verkeerd aan (men kan de airconditioning nog steeds handmatig inschakelen). En Hyundai/Kia heeft ongelijk door te verbergen dat de airconditioning aan staat met automatische ontwaseming.

Meestal kan ik, tenzij het echt koud is, elke voorruitnevel aan met een beetje ventilator (net als vroeger toen ik geen airconditioning had). Denk eraan, ik heb de HEV dus geen keuze over het starten van de motor, dus ik ben bedekt na een paar minuten bij echt koud weer met warme lucht naar de voorruit. Wat mijn auto morgenochtend voor het eerst zal ervaren met een voorspelde -13 °C.

#3 ·
Ik zal zeggen dat ik absoluut VEEL van mijn kleine '19 Ioniq HOU. Het verving een geliefde 2013 Prius C2 die verloren ging bij een auto-ongeluk. Ik was vastbesloten om een andere zuinige auto te krijgen en het paste perfect. Leek een veel lagere catalogusprijs te hebben voor vergelijkbare Ioniq PHEV's versus verschillende Prius-opties.

#8 ·
Hier is een meer technische uitleg van wat er aan de hand is, en het soort kilometers dat u als resultaat kunt verwachten: