Ik sprak met een vriend met een Model 3 Performance dat nauwelijks verder komt dan 160 mijl bij 75 op de snelweg hierover, de hele levensduur van de batterij en de beoogde vervangingscyclus.
Voor zover ik weet, heeft Tesla zulke geweldige cijfers nieuw omdat ze het hele pakket gebruiken en de batterijen harder laten werken, terwijl de meeste conventionele autofabrikanten de GM LG-fiasko van het vervangen van pakketten halverwege de garantieperiode niet zouden willen herhalen, waar Tesla eerlijk gezegd op rekent.
Als we de ervaring van Out of Spec gebruiken en zien dat de batterij degradeert van een geadverteerd bereik in de 300's naar midden 250's over 100k, is de echte vraag, zelfs met enige degradatie (zeg 10-20% over 8 jaar of wat dan ook), of je hem echt moet vervangen of dat zeg maar ongeveer 230 mijl bereik in het beste geval prima is voor je gebruik op dat moment? Er wordt veel nadruk gelegd op de natuurlijke cyclus van batterijen, maar ik hoor zelden mensen projecteren wat ze verwachten dat hun woon-werkverkeer over 8 jaar nodig heeft. Als het het Amerikaanse gemiddelde van 33 mijl per dag is en het pakket nog steeds goed is voor meer dan 200 mijl en laten we zeggen dat het iets langzamer oplaadt, maar nog steeds minder dan 30 minuten tot die 80% capaciteit van de nieuwe totale pakketcapaciteit - zou je dan echt 10-20k uitgeven om het te vervangen of het gewoon blijven gebruiken als een stadsauto en je er geen zorgen over maken?
Mijn eerste EV was een eGolf en kon nooit 100 mijl op een lading halen, waarbij de geschatte batterijdegradatie van dat voertuig mijn toenmalige dagelijkse gemiddelde berekening van 60 mijl zou beĂŻnvloeden. Met de IONIQ5 betwijfel ik of ik buiten de garantie zou betalen om de batterij te vervangen als ik hem over 8-10 jaar nog heb.