Hyundai IONIQ Forum banner

2025 aanhanger kabelboom succes*

983 views 7 replies 3 participants last post by  i5_username  
#1 ·
Urenlang zocht ik zonder succes naar een bron of rapport over het installeren van aanhangerbedrading voor een '25 I5. Gisteren sloot ik een Curt-converter aan die prima werkt, volgens een 4-polige connectortester. *Let op: ik heb nog geen aanhanger aangesloten en ik ben er vrij zeker van dat de I5-software een aangesloten aanhanger niet zal herkennen. In ieder geval volgen hieronder de stappen die ik heb gevolgd, voor degenen die geĂŻnteresseerd zijn.

Om toegang te krijgen tot de bedrading van de achterlichten, volgde ik de instructies van de YouTube-video voor '24 en eerder (Curt, eTrailer, Ioniq Guy). Binnen het paneel aan de bestuurderskant zit een witte connector (niets aangesloten) die ik nutteloos vond: +12V, aarde, plus een paar contacten die 2 tot 3 volt afgeven. Vervolgens verwijderde ik de achterlichten (gemakkelijk als je een trekhaak hebt geĂŻnstalleerd) om toegang te krijgen tot de draden die erop zijn aangesloten. Druk de rubberen grommets eruit en koppel de lichten los bij de connector in de grommet. Er zit een "T"-vormige hendel op de buitenste connector. Druk stevig op het uiteinde en de connectoren zullen zonder kracht loskomen.

De draden in elke connector zijn als volgt:
Links: Oranje - 12V; Zwart - aarde; Groen/zwarte streep - achterlicht; Groen (effen) - richtingaanwijzer plus rem.
Rechts: Oranje - 12V; Zwart - aarde; Bruin/zwarte streep - achterlicht; Groen - richtingaanwijzer plus rem.

Dus, in tegenstelling tot de meeste auto's, is de I5 een type met twee draden, geen type met drie draden. De enige aangedreven converter die ik kon vinden die een voertuig met twee draden naar een aanhanger (ook 2 draden) ondersteunt, is de Curt #56236 Multi-function. Ik kreeg voldoende toegang tot elke draad door een paar centimeter van de kleverige stof die de bundel bedekte terug te trekken en verbindingen te maken met de meegeleverde Scotchloks. Binnen het linkerpaneel zit een M6-1.0 schroefdraadbout die aan het frame is gelast en die kan worden gebruikt als aarde (na het verwijderen van de verf) of om de converterbox te bevestigen, wat ik heb gedaan.

De stroom- en aarddraden heb ik aangesloten op een 12 volt stroomadapter (sigarettenplug). Ik zal de trekhaak af en toe gebruiken (U-Haul-verhuur), dus leidde ik de aanhanger- en stroomconnectoren losjes onder de achtervloer. In gebruik zal ik de aanhangerconnector over de dorpel van de achterklep draperen en aansluiten op de (gezekerde!) 12V-aansluiting in het linkerpaneel.

Vergeleken met het installeren van mijn Ecohitch was dit een fluitje van een cent. Het moeilijkste deel was het bepalen van het type bedrading en een compatibele converter. Omdat de I5-bedrading hetzelfde is als die van een aanhanger, zou je kunnen proberen om gewoon in de achterlichtbedrading te tappen zonder een converter. Ik was echter bang dat de stroomafname door de aanhangerverlichting ongewenste effecten in de I5 zou veroorzaken, dus koos ik voor een aangedreven converter, die alleen de signalen in de achterlichten van de auto detecteert.

Dit is duidelijk meer betrokken dan kabelbomen die specifiek voor de I5 zijn ontworpen. Het vereist het aftappen van elke draad, in plaats van "plug and play", en zal vrijwel zeker worden genegeerd door het I5-detectiesysteem voor slepen (als dat er al is)! Voor zover ik kan beoordelen, is het voorlopig de enige optie en het voldoet prima aan mijn behoeften. YMMV.

#3 ·
Urenlang zocht ik zonder succes naar een bron of rapport over het installeren van aanhangerbedrading voor een '25 I5. Gisteren sloot ik een Curt-converter aan die prima werkt, volgens een 4-polige connectortester. *Caveat: Ik heb nog geen aanhanger aangesloten en ik ben er vrij zeker van dat de I5-software een aangesloten aanhanger niet zal herkennen. In ieder geval volgen hieronder de stappen die ik heb gevolgd, voor degenen die geĂŻnteresseerd zijn.

Om toegang te krijgen tot de achterlichtbedrading, volgde ik de instructies van de YouTube-video voor '24 en eerder (Curt, eTrailer, Ioniq Guy). Binnen het paneel aan de bestuurderskant bevindt zich een witte connector (niets aangesloten) die ik nutteloos vond: +12V, aarde, plus een paar contacten die 2 tot 3 volt afgeven. Vervolgens verwijderde ik de achterlichten (gemakkelijk als je een trekhaak hebt geĂŻnstalleerd) om toegang te krijgen tot de draden die erop zijn aangesloten. Druk de rubberen doorvoertules eruit en koppel de lichten los bij de connector in de doorvoertule. Er zit een "T"-vormige hendel op de buitenste connector. Druk stevig op het uiteinde en de connectoren zullen zonder kracht loskomen.

De draden in elke connector zijn als volgt:
Links: Oranje - 12V; Zwart - aarde; Groen/zwarte streep - achterlicht; Groen (effen) - richtingaanwijzer plus rem.
Rechts: Oranje - 12V; Zwart - aarde; Bruin/zwarte streep - achterlicht; Groen - richtingaanwijzer plus rem.

Dus, in tegenstelling tot de meeste auto's, is de I5 een type met twee draden, geen type met drie draden. De enige aangedreven converter die ik kon vinden die een voertuig met twee draden naar een aanhanger (ook 2 draden) ondersteunt, is de Curt #56236 Multi-function. Ik kreeg voldoende toegang tot elke draad door een paar centimeter van de plakkerige stof die de bundel bedekt, terug te trekken en verbindingen te maken met de meegeleverde Scotchloks. Binnen het linkerpaneel bevindt zich een M6-1.0 schroefdraadbout die aan het frame is gelast en die kan worden gebruikt als aarde (na het verwijderen van de verf) of om de converterbox te bevestigen, wat ik heb gedaan.

De stroom- en aarddraden heb ik aangesloten op een 12 volt stroomadapter (sigarettenplug). Ik zal de trekhaak af en toe gebruiken (U-Haul-verhuur), dus leidde ik de aanhanger- en stroomconnectoren losjes onder de achtervloer. In gebruik zal ik de aanhangerconnector over de dorpel van de achterklep draperen en aansluiten op het (gezekerde!) 12V-stopcontact in het linkerpaneel.

Vergeleken met het installeren van mijn Ecohitch was dit een fluitje van een cent. Het moeilijkste deel was het bepalen van het type bedrading en een compatibele converter. Omdat de I5-bedrading hetzelfde is als die van een aanhanger, zou je kunnen proberen om gewoon in de achterlichtbedrading te tappen zonder converter. Ik was echter bang dat de stroomopname door de aanhangerverlichting ongewenste effecten in de I5 zou veroorzaken, dus koos ik voor een aangedreven converter, die alleen de signalen in de achterlichten van de auto detecteert.

Dit is duidelijk meer werk dan kabelbomen die specifiek voor de I5 zijn ontworpen. Het vereist het aftappen van elke draad in plaats van "plug and play" en zal vrijwel zeker worden genegeerd door het I5-detectiesysteem voor slepen (als dat er al is)! Voor zover ik kan beoordelen, is dit voorlopig de enige optie en het past prima bij mijn behoeften. YMMV.
Bedankt voor het uitzoeken van de draden en de beschrijving! Ik heb de mijne gisteravond geĂŻnstalleerd. Kostte me ongeveer evenveel tijd als het installeren van de trekhaak. Vooral vanwege de ergernis die gepaard gaat met het losmaken van panelen en dergelijke. Keek ook naar de video van Ionic Guys, die ook nuttig was. Het afplakken van de bumper om te voorkomen dat lijm uitsmeert, was echter niet nodig. Gewoon de pakking ver genoeg terugtrekken om de rand van het paneel vrij te maken, werkte goed. Uit de video blijkt ook dat de aanhangermodus je ook niet veel oplevert. Het is dus waarschijnlijk niet de moeite waard om de OEM-kabelboom te halen als deze al beschikbaar is.

#4 ·
Bedankt voor het plaatsen hier, jullie twee.

Ik heb de Curt #59236 gekocht („9“ in plaats van „6“). Het lijkt mij dat het enige verschil is dat de „9“-kit een voedingskabel en een zekeringdraad bevatte. Ik debatteer over het nu installeren versus wachten op de Canadese OE-kabelboom...

Zijn er updates over de Curt-functionaliteit? Heeft u de gelegenheid gehad om lampen aan te sluiten/te testen, werken ze allemaal prima?

Heeft u het rechter (passagiers) binnenpaneel ook volledig verwijderd, of is er toevallig toegang tot de rechter richtingaanwijzerdraad onder het linker paneel? Nog andere installatietips?

Alvast bedankt!

#5 ·
Hallo Vikingwannabe,

Ik bestudeer de Curt-installatiepapieren (bovenste rij van beide onderstaande schema's) en probeer te vergelijken wat je hierboven hebt vermeld:

„Links: Groen/zwarte streep – achterlicht; Groen (effen) – richtingaanwijzer plus remlicht.

Rechts: Bruin/zwarte streep – achterlicht; Groen – richtingaanwijzer plus remlicht."

Met een opstelling met twee draden zou de gecombineerde stop/richtingaanwijzerdraad van links naar rechts de unieke kleur/streep moeten hebben, en de achterlichtdraad gemeenschappelijk moeten zijn? Als ik het goed lees, is het bovenstaande omgekeerd?

Ik probeer gewoon zo goed mogelijk georganiseerd te zijn voordat ik de auto uit elkaar haal.

Bedankt nogmaals.

Image
Image

#6 ·
Hallo vikingwannabe,

Ik bestudeer het installatiepapier van Curt (bovenste rij van beide onderstaande schema's) en probeer te verwijzen naar wat je hierboven hebt vermeld:

"Links: Groen/zwarte streep - achterlicht; Groen (effen) - richtingaanwijzer plus rem.

Rechts: Bruin/zwarte streep - achterlicht; Groen - richtingaanwijzer plus rem."

Met een opstelling met twee draden, zou de gecombineerde stop/richtingaanwijzerdraad niet van links naar rechts de unieke kleur/streep moeten zijn, en de achterlichtdraad de gemeenschappelijke?
Als ik het goed lees, is het bovenstaande omgekeerd?

Ik probeer alleen zo goed mogelijk georganiseerd te zijn voordat ik de auto uit elkaar haal.

Bedankt nogmaals.

View attachment 61801 View attachment 61802
Ja, het klinkt zeker gek dat het signaal dat gemeenschappelijk is voor beide zijden (achterlicht) verschillende kleurcodes heeft, maar toen lijkt het mij dat consistentie in bedrading geen sterke kant is van Hyundai. Ik ben er vrij zeker van dat wat ik heb genoteerd correct is, maar mijn geheugen is niet meer wat het geweest is. Ik heb elke pin op de connector aan elke kant getest met een multimeter en de bijbehorende draad gematcht. Nadat ik in de draden had getapt, nam ik een rechte naald uit de naaikist van mijn vrouw en doorboorde de isolatie van elke converterdraad, om contact te maken met de koperen geleider [stel je een naald voor die bloed afneemt uit je ader voor een laboratoriumtest], en verbond de naald met mijn multimeter met een mini-alligatorclipkabel; de andere meterleiding ging naar de massa. Zo kon ik alle draden testen met letterlijk slechts een speldenprik in elke isolatie, maar verifiëren dat er een signaal in elke converterdraad zat.

Ik heb het paneel aan de linkerkant achter gedeeltelijk geopend om de converter en de aarddraad aan te sluiten. Je hoeft niet het hele paneel te verwijderen. Als ik me niet vergis, heb ik alleen het achterste deel opengewrikt en het opengehouden met een stuk hout. Ik heb niet de versie met de 12V-aansluiting en zekering gekregen, omdat ik het idee om de draad naar de accu aan de voorkant te leiden niet prettig vond. Aangezien ik de trekhaak slechts zelden zal gebruiken, heb ik ervoor gekozen om stroom te krijgen via de 12V accessoirestekker (sigarettenaansteker) in het linker achterpaneel, die gezekerd is. Je zou kunnen overwegen om in de 12V-aansluiting van die stekker te tappen om stroom te krijgen.

Ik herinner me niet precies, maar ik denk niet dat ik het rechter zijpaneel hoefde open te wrikken. Je kunt toegang krijgen tot de bedrading van elk achterlicht door de unit eruit te trekken en de rubberen doorvoertule die de kabel omringt eruit te duwen. Je moet wel de sierstrip verwijderen die de rand van de achterklep bedekt om de converterdraden naar de rechterkant te leiden. Ik denk dat je die draden dan omhoog en door het gat van de doorvoertule kunt leiden om de aansluitingen aan de rechterkant te maken. [Alle aftappingen die ik heb gemaakt, waren in de dikkere draden "stroomopwaarts" van de connector, dus bij het opnieuw monteren terug in de carrosserie geschoven].

Ik heb de aansluitingen eerst getest met een van die goedkope teststekkers (Amazon of HF). Alleen om zeker te zijn, reed ik vervolgens naar het dichtstbijzijnde U-Haul-centrum, waar ze ermee instemden de aansluitingen op een van hun aanhangers op het terrein te testen. Succes met beide, maar ik heb er nog niet mee getrokken.

Het is meer werk dan welke eenvoudige plug-in converters dan ook, maar gemakkelijk genoeg als je comfortabel bent met het gebruik van een multimeter, en veel gemakkelijker dan het installeren van de trekhaak! Ik heb niets gezien over compatibiliteit met de Canadese converter (de mijne is een Georgia-build RWD Limited). Veel succes en laat het me weten als een van de bovenstaande uitspraken onduidelijk is.

#8 ·
Oké, de Curt 59236 werkt bevestigd met de 2025 (VS gebouwd SEL). Installatie was eenvoudig en duurde 1-2 uur.

Mijn 2 cent voor iedereen die geĂŻnteresseerd is:

- de 56236 is ongeveer $10 goedkoper dan de 59236 en zal werken (59236 bevatte stevige primaire bedrading die niet nodig is).

- oké om te installeren nadat de trekhaak is geïnstalleerd.

- geen noodzaak om de achterlichten/hun sierlijsten, of de dorpels van de achterdeur te verwijderen

- verwijder wel het plastic muurding tussen de achterbanken en het vrachtruim (dit laat de zijpanelen uit de weg draaien)

- pop LH (bestuurders) paneel van de meeste clips af en steun iets erachter (hoeft niet volledig te worden verwijderd.)

- RH binnenpaneel hoeft nauwelijks te worden teruggetrokken.

- Ik heb de unit van stroom voorzien vanaf de blauwe draad die stroom levert aan de 12V Aux-uitgang.

- LH - kleine groene achterlicht, grote groene rem/richtingaanwijzer

- RH - kleine bruine achterlicht, grote groene rem/richtingaanwijzer

- Ik heb een ronde vijl gebruikt om het gat van de doorvoertule te vergroten om de 4-pins connector door te voeren

Dank aan degenen hierboven voor het posten hierover.

Image
Image
Image
Image
Image