Afgelopen weekend, na 3 jaar en 25 dagen eigendom, bereikte mijn IONIQ 28 kWh eindelijk 100.000 km. Ik zou er iets eerder zijn geweest, maar je weet wel --> COVID. Het zijn de beste 100.000 km die ik ooit heb gereden. Tot op heden (afkloppen) heb ik geen problemen gehad, behalve een defecte externe vergrendelingsknop aan de bestuurderszijde, die onder garantie is vervangen.
De auto rijdt nog steeds als de dag dat ik hem kocht. Soepel, stil en verrassend pittig voor zijn magere 118 pk motor. Hier zijn een paar statistieken die andere eigenaren wellicht interessant vinden.
Totale kosten voor gebruik = CA$ 3.765
Totale kosten voor onderhoud = CA$ 393 (ik stuur hem elke 24.000 km in)
Totale kosten voor opladen = CA$ 3.372 (1.419 gebeurtenissen)
Totale kosten voor DCFC-opladen = CA$ 90 (40 gebeurtenissen, 18 gebeurtenissen gratis)
Totale kosten voor thuis opladen = CA$ 1.547 (1.133 gebeurtenissen)
Gemiddelde prijs voor thuis opladen = CA$ 0,11/kWh (inclusief alle leveringskosten, toeslagen, heffingen, belastingen, enz.)
Gemiddelde gebruikskosten = CA$ 3,77/100 km (vergeleken met mijn vorige Toyota Yaris van CA$ 9,68/100 km)
Ik had mijn bedrijfskosten aanzienlijk kunnen verlagen als ik toegang had gehad tot een aantal handige gratis L2-oplaadpunten. Helaas is er hier waar ik werk geen oplader en dus wordt het overgrote deel van mijn opladen thuis gedaan. Op basis van mijn vorige auto heb ik in 3 jaar bijna $ 6.000 aan benzine bespaard.
Ik lijk geen merkbaar bereikverlies of batterijdegradatie te hebben, zoals blijkt uit de bijgevoegde Max Estimated Range Chart. En EVNotify rapporteert nog steeds 100% SOH. (Hoewel ik eerlijk gezegd geen idee heb hoe de app dat bepaalt en het misschien niet echt is). Interessant is dat de seizoensgebonden variatie in het maximale bereik als gevolg van temperatuur en wegomstandigheden duidelijk zichtbaar is in de grafiek (Vancouver, BC, Canada).
Ik rijd nog steeds op de originele banden, maar ze zijn nu bijna op (ca. 4 mm profieldiepte over). Gelukkig ga ik de droge tijd in en kan ik ze veilig tot de wettelijke slijtgrens van 3,5 mm rijden, wat waarschijnlijk begin zomer zal zijn.
Dingen die ik niet leuk vind, me irriteren, ergeren of verbeterd zouden kunnen worden:
Wat ik leuk vind:
, in welk geval de M3 de overhand heeft boven 120 km/u).
** Mijn vriend houdt van zijn M3 groot scherm en het bijna totale gebrek aan knoppen, knoppen en wijzerplaten in de cockpit. Maar voor mij helpen sommige directe bedieningselementen me om mijn ogen op de weg te houden. (Mijn kinderen merkten op dat dat alleen maar komt omdat ik oud ben).
Kortom, zoals je zult hebben gemerkt, ben ik enorm blij met mijn keuze. Ik moet toegeven dat het destijds een sprong in het diepe was, maar ik ben zo blij dat ik het gedaan heb. Ik kijk uit naar nog eens 100.000 probleemloze km.
OB
De auto rijdt nog steeds als de dag dat ik hem kocht. Soepel, stil en verrassend pittig voor zijn magere 118 pk motor. Hier zijn een paar statistieken die andere eigenaren wellicht interessant vinden.
Totale kosten voor gebruik = CA$ 3.765
Totale kosten voor onderhoud = CA$ 393 (ik stuur hem elke 24.000 km in)
Totale kosten voor opladen = CA$ 3.372 (1.419 gebeurtenissen)
Totale kosten voor DCFC-opladen = CA$ 90 (40 gebeurtenissen, 18 gebeurtenissen gratis)
Totale kosten voor thuis opladen = CA$ 1.547 (1.133 gebeurtenissen)
Gemiddelde prijs voor thuis opladen = CA$ 0,11/kWh (inclusief alle leveringskosten, toeslagen, heffingen, belastingen, enz.)
Gemiddelde gebruikskosten = CA$ 3,77/100 km (vergeleken met mijn vorige Toyota Yaris van CA$ 9,68/100 km)
Ik had mijn bedrijfskosten aanzienlijk kunnen verlagen als ik toegang had gehad tot een aantal handige gratis L2-oplaadpunten. Helaas is er hier waar ik werk geen oplader en dus wordt het overgrote deel van mijn opladen thuis gedaan. Op basis van mijn vorige auto heb ik in 3 jaar bijna $ 6.000 aan benzine bespaard.
Ik lijk geen merkbaar bereikverlies of batterijdegradatie te hebben, zoals blijkt uit de bijgevoegde Max Estimated Range Chart. En EVNotify rapporteert nog steeds 100% SOH. (Hoewel ik eerlijk gezegd geen idee heb hoe de app dat bepaalt en het misschien niet echt is). Interessant is dat de seizoensgebonden variatie in het maximale bereik als gevolg van temperatuur en wegomstandigheden duidelijk zichtbaar is in de grafiek (Vancouver, BC, Canada).
Ik rijd nog steeds op de originele banden, maar ze zijn nu bijna op (ca. 4 mm profieldiepte over). Gelukkig ga ik de droge tijd in en kan ik ze veilig tot de wettelijke slijtgrens van 3,5 mm rijden, wat waarschijnlijk begin zomer zal zijn.
Dingen die ik niet leuk vind, me irriteren, ergeren of verbeterd zouden kunnen worden:
- De opstartgeluiden - het is de eerste keer spannend en daarna gewoon nutteloos
- Onvermogen om regenlevel 0 als standaard in te stellen (ik kan elk ander niveau kiezen - 1, 2 of 3 maar niet 0)
- Onvermogen om een maximaal batterijpercentage in te stellen (op mijn model - ik geloof dat de 2020's dat wel kunnen)
- Onvermogen om de batterijtemperatuur op het dashboard te zien (grote misser/weglating als je het mij vraagt)
- Geen automatische instelling voor ruitenwissers - zou ik geweldig vinden (misschien hebben andere uitvoeringen/modellen het, de mijne niet)
- Gesplitste achterruit - ik ben eraan gewend en het stoort me niet, maar zou de balk liever niet hebben
- Laag(achtig) vermogen motor. Het is geweldig tot 40 km/u, maar daarna vervaagt het snel. Toch, voor slechts 88 kW (118 pk) slaat het goed boven zijn gewicht.
- Geen handsfree rijden (op mijn model)
- Iets beperkt bereik (In een perfecte wereld zou mijn IONIQ 100 km meer bereik hebben - maar dat was niet beschikbaar in mijn prijsklasse toen ik hem kocht)
- Geen toegang tot het superchargernetwerk (maar andere netwerken verbeteren)
Wat ik leuk vind:
- Langs benzinestations rijden
- Geen uitstoot (en nog beter, mijn lokale elektriciteitsleverancier is voor meer dan 90% hernieuwbaar)
- De stilte
- Het is zo soepel (geen trillingen van een motor)
- Het uiterlijk (deze auto is echt mooi) en het is niet "raar" (Leaf en Prius)
- De efficiëntie (meest efficiënte productieauto ooit - in de echte wereld)*
- Stoelen (super comfortabel)
- Snel opladen (69kW) - een echte wereldleider voor zuinige auto's op het moment dat hij werd gelanceerd
- Minimale bedrijfskosten
- Cockpit lay-out (persoonlijk geen fan van het Tesla minimalistische concept)**
- De warmtepomp (Canadese CCP)
- Praten met ICE-voertuigeigenaren over EV's - het is verbazingwekkend om te zien hoe de houding verandert met een vriendelijke, niet-oordelende dialoog
** Mijn vriend houdt van zijn M3 groot scherm en het bijna totale gebrek aan knoppen, knoppen en wijzerplaten in de cockpit. Maar voor mij helpen sommige directe bedieningselementen me om mijn ogen op de weg te houden. (Mijn kinderen merkten op dat dat alleen maar komt omdat ik oud ben).
Kortom, zoals je zult hebben gemerkt, ben ik enorm blij met mijn keuze. Ik moet toegeven dat het destijds een sprong in het diepe was, maar ik ben zo blij dat ik het gedaan heb. Ik kijk uit naar nog eens 100.000 probleemloze km.
OB